به گزارش ایسنا، سردار محمد شرفی با اشاره طرحهای توسعه کلانتریها در سراسر کشور و به ویژه پایتخت اظهار کرد: این برنامهها با توجه به گستردگی حوزه وظایف و حجم بالای ماموریت پلیس پیشگیری و خواست فرمانده معظم کل قوا (مدظلهالعالی) مبنی بر توجه بیشتر به کلانتریها به دلیل اهمیت ویژه آنها و دارا بودن بیشترین تماس با مردم تدوین شده است.
وی افزود: بر پایه همین مطالبات و به دستور فرمانده نیروی انتظامی شورای عالی تحول کلانتریها و پاسگاهها بنیانگذاشته شد تا امور مربوط به توسعه کلانتریها با تمرکز و کارآمدی بیشتری ادامه پیدا کند.
رئیس پلیس پیشگیری ناجا ادامه داد: شورای عالی دارای کمیتههایی بود که هرکدام برای هدفی خاص ایجاد شده بودند و از جمله آنها میتوان به کمیته فناوری با هدف کمک به صرفهجویی و آزادسازی نیروی انسانی، کمیته آماده و پشتیبانی با هدف فراهمسازی خودرو و تجهیزات مناسب برای کلانتری و پاسگاهها، کمیته ساختار، کمیته منابع انسانی، پژوهش و تحقیق و صیانت و سلامت اشاره کرد که به دبیری رئیس پلیس پیشگیری ناجا در راستای تحول کلانتریها گام برمیدارند.
وی خاطرنشان کرد: در نخستین گام پس از تشکیل شورا "سند تحول کلانتری و پاسگاهها" با همکاری کمیتهها و متخصصان تدوین شد و به عنوان نقشه راه و طرح جامع سرلوحه کار قرار گرفت.
شرفی تصریح کرد: برنامههایی همچون برونسپاری تدریجی برخی از خدمات انتظامی و یا ارائه خدمات غیرحضوری و از راه دور با ارتقاء فناوری نیز در راستای طرح تحول کلانتریها و با هدف ارائه خدمات بهتر به شهروندان تدوین شده است.
وی با اشاره به خدماتی همچون گواهی امضاء و عکس، ملاقات طفل، خدمات حفاظتی مراقبتی و ... تصریح کرد: باور ما بر این است که مردم و بخش خصوصی و یا دیگر نهادهای تخصصی در برخی موارد کارها را بسیار بهتر از پلیس انجام میدهند و امکانات و فضای مناسبتری در اختیار دارند و میبایست این فعالیتها را به آنان واگذار کردکه در این صورت راه برای انجام امور ضروری تر توسط پلیس باز خواهد شد.
رئیس پلیس پیشگیری ناجا خاطرنشان کرد: در مجموعه پلیس پیشگیری ما از تمام رؤسای کلانتری و اشخاص خبره در زمینه خدمات انتظامی درخواست کردهایم تا وظایفی را که انجام آن توسط پلیس ضروری نیست تفکیک کرده و پیشنهاد خود را در رابطه با آن به ستاد ارائه دهند تا بررسی شود و از این رهگذر بتوانیم مردم را هرچه بیشتر در تولید و حفظ امنیت درگیر کنیم و یک وضعیت پایدار از امنیت مردم پایه بسازیم.
شرفی در شرح اقدامات پلیس پیشگیری برای دستیابی به هدف پلیس هوشمند و الکترونیک به مرکز پایش هوشمند پلیس پیشگیری ناجا که اقدام به ثبت بازخوردهای رفتاری کارکنان از مراجعهکنندگان به کلانتری میکند پرداخت و گفت: طبق آمارهای این مرکز که با ثبت شماره تلفن مراجعان، نظرات آنان را به صورت تلفنی ثبت میکند، 89 درصد افراد از خدمات پلیس راضی و از برخورد آنان خرسند بودند ولی 11 درصد نیز نارضایتی ثبت شده بود که همین اطلاعات به ما کمک کرد تا با مشخص کردن نقاط ضعف اقدام به برگزاری کلاسهای تعالی رفتار با موضوعات برنامه ریزی شده در مناطق مشخص و در سراسر کشور کنیم تا شرایط هرچه بیشتر بهبود یابد.
سردار شرفی سپس به سامانههای پیامکی پلیس پیشگیری که از اقدامات فناورانه این پلیس در راستای طرح تحول کلانتریها بوده است، پرداخت و گفت: این سامانه وضعیت پرونده را مرحله به مرحله به دوطرف دعوا اطلاعرسانی کرده و اشخاص را از مراجعه مرتب به کلانتریها بینیاز میسازد و برآورد ما در آغاز به کار این طرح چنین بوده است که راهاندازی سامانههای پیامکی و برونسپاری خدمات خواهد توانست تا سالانه نزدیک به 6 میلیون نفر از شمار مراجعان کلانتریها بکاهد که این مقدار موفقیت بزرگی است.
وی در مورد طرح مبادله الکترونیکی پروندههای قضائی میان پلیس و قوه قضائیه اظهار کرد: این پروژه به صورت موفقیتآمیز در یکی از استانهای کشور به صورت پایلوت اجرا شده است و امیدواریم در نیمه نخست سال جاری سراسری شود، اما هدفگذاری بزرگتر ما اجرای پروژه برگزاری دادگاهها به صورت غیر حضوری و به وسیله ویدئو کنفرانس است که البته زیرساختهای مورد نیاز آن تقریبا در پلیس فراهم شده است و ما امیدواریم که با هماهنگی و رایزنیهای بیشتر بتوانیم به زودی این کار بزرگ را آغاز کنیم.
براساس اعلام سایت پلیس، شرفی ادامه داد: در همین راستا پلیس قرارگاهی جهادی به نام قرارگاه جلب تشکیل داده است تا اجرای احکام با سرعت و بازده بیشتری جریان یافته و همچنین از تمامی امکانات پلیس برای به سرانجام رساندن همه احکام قضائی که در گذشته صادر شده و تا کنون معطل مانده است بهرهبرداری شود تا در جلب رضایت بیشتر هموطنان موفق باشیم.
وی در مورد طرح دوربینهای مدار بسته در تحتنظرگاهها نیز خاطرنشان کرد: در این طرح که در راستای احترام به حقوق شهروندی اجرا شده است تا کنون شمار زیادی از تحتنظرگاهها به دوربین مجهز شدهاند و ما امیدواریم در صورتی که همه چیز طبق برنامه باشد تا پایان نیمه نخست امسال شاهد تجهیز تمامی این مکانها به امکانات پایش تصویری باشیم و افزون بر این با بهرهمند کردن حدود 800 کلانتری باقی مانده از زیرساخت شبکه در سال 97 شرایط پایش به صورت متمرکز و سراسری فراهم شود.
رییس پلیس پیشگیری ناجا در ادامه به یکی دیگر از برنامههای بزرگ پلیس در راستای احترام به حقوق شهروندی اشاره و خاطرنشان کرد: طرح دوربین البسه که برای صیانت از حقوق هر دو طرف یعنی پلیس و شهروندانی که با پلیس وارد ارتباط میشوند مفید بوده و در محاکم نیز کاملا قابل استناد است، یکی از گامهای بلند ناجا در رعایت حقوق شهروندی بوده است که در استانهای تهران، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی و شرقی و فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) و با توزیع 1000 دستگاه دوربین البسه به صورت پایلوت اجرا شد و بازخوردهای بسیار مثبتی نیز در پی داشت و بر همین اساس تصمیم گرفتیم تا با تهیه 2000 دستگاه دیگر به تجهیز باقی گشتها در سراسر کشور ادامه داده و در صورت تحقق منابع بیشتر آمادگی داریم که بیش از مقدار یاد شده نیز در سال جاری تجهیز کنیم.
رئیس پلیس پیشگیری ناجا در پایان با اشاره به استانداردهای جهانی شاخصهای کمی در پلیس، اظهار کرد: بدون تردید از نظر استعداد پرسنلی باید شمار نیروی انسانی پلیس بسیار بالاتر از میزان کنونی باشد و در مورد شمار ساختمان کلانتریها نیز برای رسیدن به شاخص نرمال چیزی نزدیک به 4000 باب ساختمان کمبود داریم که احداث این تعداد ساختمان کاری دشوار، زمانبر و پرهزینه بوده و با موانع بسیاری روبه رو است و به همین دلیل ما راه جایگزین واحدهای پلیس سیار را برگزیدیم به این صورت که از خودروهای دارای تجهیزات کامل و متصل به بانکهای اطلاعاتی بهرهبرداری کرده و آن را به عنوان یک کلانتری کاملا عملیاتی به کار گیریم و پلیس قصد دارد تا با تجهیز 1000 دستگاه از این خودروها بر مشکل کمبود کلانتری به صورت کامل غلبه کند.
انتهای پیام
نظرات