• چهارشنبه / ۹ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 96120904475
  • خبرنگار : 71038

در دیدار وزیر اوقاف سوریه و تعدادی از علمای برجسته این کشور

خرازی: علمای سوریه نقش مهمی در گسترش فرهنگ اسلامی دارند

خرازی: علمای سوریه نقش مهمی در گسترش فرهنگ اسلامی دارند

وزیر اوقاف سوریه و تعدادی از علمای برجسته این کشور صبح امروز با حضور در محل شورای راهبردی روابط خارجی با کمال خرازی، رییس این شورا دیدار و گفت‌وگو کردند .

به گزارش ایسنا در این دیدار که آیت الله تسخیری، رییس پیشین مجمع تقریب مذاهب اسلامی نیز حضور دارد کمال خرازی با بیان این که همواره یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی ایران  گسترش  وحدت اسلامی و تقویت ارتباط بین علمای شیعه و اهل تسنن بوده است ، تصریح کرد: در حال حاضر علمای سوریه نقش مهمی در گسترش فرهنگ اسلامی دارند و  باید خلائی که در این زمینه در جهان اسلام وجود دارد را پر کنند. ایران نیز آمادگی دارد که نهایت همکاری در این زمینه را با دولت و علمای سوریه داشته باشد . 

کمال خرازی در ادامه سخنان خود با اشاره به حضور آیت‌الله تسخیری رییس پیشین مجمع تقریب مذاهب اسلامی در این جلسه، گفت: ایشان در مجمع تقریب مذاهب اسلامی تاکنون تلاش زیادی در راستای ایجاد وحدت اسلامی داشته‌اند. ایشان چهره‌ای برجسته هستند و مدتی در شورای فقه سازمان کنفرانس اسلامی عضویت داشتند و در آنجا نیز تلاش کردند که علمای اسلامی را به یکدیگر نزدیک کنند.

کمال خرازی با بیان اینکه وظیفه علمای شیعه و اهل تسنن است که در جهت وحدت اسلامی و تقریب گام بردارند، در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تلاش‌های عربستان در سال‌های اخیر در قالب گسترش ایدئولوژی وهابیت اشاره کرد و گفت: این تلاش‌ها درست جهت عکس ایجاد وحدت اسلامی در جهان اسلام بوده است و آنچه که در منطقه تحت عنوان جریان‌های تکفیری شکل گرفته مبتنی بر ایدئولوژی وهابیت است.

وی با تاکید بر اینکه ما باید در جهتی حرکت کنیم که اسلام اصیل را به دنیا معرفی کنیم، گفت: قطعا در این زمینه علمای سوریه نقش مهم و تاثیرگذاری دارند.

خرازی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه به من اطلاع داده شده که شما در جریان سفر خود به ایران تاکنون دیدارهای خوبی با مقامات ایرانی و علما داشته‌اید و قرار است سفری نیز به قم داشته باشید تا رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای خود را ادامه دهید، خاطرنشان کرد: ما قطعا گزارش این جلسه را به مقام معظم رهبری ارائه خواهیم داد و ایشان نیز از برگزاری چنین جلسات و گفت‌وگوهایی خوشحال می‌شوند.

وی همچنین بار دیگر تاکید کرد که ما باید به کمک یکدیگر چهره واقعی اسلام را به جهانیان معرفی کنیم و در این چارچوب علمای سوری و ایرانی می‌توانند با همکاری یکدیگر نقش مهمی را ایفا کنند.

به گزارش ایسنا، در این دیدار همچنین آیت‌الله تسخیری رییس پیشین مجمع تقریب مذاهب اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به اینکه قرآن مجید نیز در تحقق وحدت اسلامی تاکید کرده، تصریح کرد: در حقیقت مسلمانان با وحدت است که می‌توانند با کفار مقابله کنند و ما به عنوان علمای جهان اسلام وظیفه داریم که در برابر کفار متحد شویم. آنها (کفار) ولایت دروغین دارند.

تسخیری با تاکید بر اینکه امام خمینی (ره) و همچنین مقام معظم رهبری بر موضوع وحدت اسلامی تاکید دارند و بر چنین امری در قانون اساسی ایران نیز تاکید شده است، اظهار کرد: مجمع تقریب مذاهب اسلامی نیز در همین چارچوب ایجاد شد. ما در این سال‌ها تلاش کردیم که زمینه را فراهم کنیم که علمای اسلامی با اندیشه‌ها و نگاه‌های مختلف گفت‌وگو کنند و زمینه را برای وحدت فراهم کنند.

وی همچنین با تشکر از علمای سوری، گفت: شما در طول مدتی که در سوریه بحران ایجاد شده کنار دولت و ملت سوریه ماندید و کشورتان را رها نکردید.

تسخیری با بیان اینکه تفاوتی بین عجم و عرب وجود ندارد و ملاک برتری افراد، تقوا و پرهیزکاری است، خاطرنشان کرد: ضرورت دارد که علمای ایران و سوریه نقش خود را در مسائل فقهی و اسلامی ایفا کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه سعودی‌ها با طرح برخی از شبهات فعالیت مجمع فقه اسلامی را با شکست روبرو کرده‌اند و اجازه ندادند که مباحث مهمی در این مجمع مطرح شود، تصریح کرد: متاسفانه عربستان سعودی در تلاشی مذبوحانه سعی دارد که بین جهان اسلام و عرب با اسرائیل سازش ایجاد کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha