مجید فراهانی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی و به خصوص مترو یکی از دغدغههای مدیریت شهری است، افزود: برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا هیچ راهی به جز توسعه حمل و نقل عمومی نداریم.
وی اظهارکرد: باید گستره وسایل حمل و نقل عمومی را به نوعی توزیع کنیم که هر شهروند با طی 500 متر به یکی از مدلهای حمل و نقل دسترسی یابد و بعد از آن است که میتوان در راستای کاهش ترافیک و آلودگی هوا سخن گفت و استفاده از خودروی شخصی آن هم به صورت تک سرنشین را با ایجاد محدودیتهایی کاهش داد.
فراهانی با بیان اینکه ما برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک چارهای جز نگاه ویژه به تکمیل خطوط مترو، اتوبوس و ... نداریم، گفت: متاسفانه خطوط 6، 7 و ادامه خط یک در نیمه جنوبی به صورت ناقص بهره برداری شده و فقط تونل و برخی ایستگاهها، آن هم به صورت ناقص مورد بهرهبرداری قرار گرفته و این در حالیست که حالا برای تکمیل خط 6 و 7 به بیش از 5000 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و معادل همین رقم نیز برای خرید واگن نیازمندیم.
وی با بیان اینکه باید بیش از 10 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شود تا خطوط فعلی مترو تکمیل شود، تصریح کرد: این عدد، رقم بالایی است و برای آن توانستیم از سوی مدیریت شهری پایتخت چند اقدام مهم انجام دهیم که یکی از آنها مصوبه انتشار 4000 میلیارد تومان اوراق مشارکت بود.
فراهانی با بیان اینکه اختصاص 2000 میلیارد تومان در بودجه 97 شهرداری برای مترو نیز اقدام دوم برای توسعه مترو است، افزود: هچنین 1000 میلیارد تومان نیز برای نگهداری از مترو، بودجه در نظر گرفته شد. اتفاق مهم دیگر در بودجه 97 این است که بر اساس تبصرهها مقرر شد هر درآمد اضافی که شهرداری از محلهای مختلف کسب کرد این درآمد صرف توسعه مترو و اتوبوس شود که امیدواریم اتفاقات خوبی برای مترو در سال 97 رخ دهد.
انتهای پیام
نظرات