به گزارش ایسنا، مهندس محمد فرزی امروز (سهشنبه) در نشست خبری که به مناسبت افتتاح VFD (سامانه کنترل دور) در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران برگزار شد، درباره این فناوری گفت: همه کارهای این پروژه در کشور انجام شده و این فناوری ساخته جهاد دانشگاهی است.
وی درباره کارکرد این پروژه اظهار کرد: بحث سیستم کنترل دور موتورهای الکتریکی ولتاژ متوسط به این معناست که ما شبکه برق ولتاژ و فرکانس ثابت را اول به یک ولتاژ DC تبدیل کنیم و این ولتاژ DC را در عبور از درایور به یک AC که هم ولتاژ وهم فرکانس آن کنترل میشود تبدیل کنیم تا موتور بر حسب نیاز فرایند با آن دوری که مطلوب فرایند است، بچرخد و کار پیش رود.
مجری پروژه VFD از جهاد دانشگاهی علم و صنعت درباره مزیتهای این طرح گفت: VFDمزیت های فوق العاده ای دارد که از مهمترینهای آن میتوان به افزایش راندمان، افزایش عمر تجهیزات، کم شدن استرسهای مکانیکی اشاره کرد.
فرزی افزود: مهمترین مزیت استفاده از درایو این است که بهره وری انرژی افزایش زیادی می یابد. مثلا در یک دور 50 درصد، اگر به جای "ولف" که مانند شیر فلکه عمل میکند، از درایو استفاده شود، مصرف انرژی حدود 74 درصد کم می شود. یعنی فقط چیزی حدود 25 مصرف انرژی خواهیم داشت.
وی ادامه داد: خیلی جاها ناچاریم برای کنترل فرایند به جای اینکه با دور متغیر کار کنیم با ولفهایی که مسیر حرکت سیال را میبندند کار کنیم که هم استرس های مکانیکی و هم مصرف انرژی را فوق العاده زیاد میکند.
مجری پروژه VFD از جهاد دانشگاهی علم و صنعت درباره قدمت این فناوری یادآور شد: استفاده از درایو، تکنولوژی بسیار جدیدی است و قدمت این تکنولوژی بیش از 20 سال نیست.
فرزی تصریح کرد: در حوزه درایو های ولتاژ پایین کار زیاد شده اما در مدیوم ولتاژ مشکلات زیادی در کشور وجود دارد، توان ها حدود یک مگاوات تا پنج مگاوات است و با کاری که در این پروژه انجام شد تواناییای در مجموعه کشور به وجود آمد که الان میتوان ادعا کرد درهمه توان ها و محدوده ولتاژها، دانش فنی ساخت این تجهیزات را در اختیار داریم.
وی درباره جزئیات بیشتر این پروژه گفت: درایو مجموعهای از فیلترها، ترانسها، رکتی فایرها و پی سی فیلترهایی است که به موتور وصل می شود . در این پروژه یک درایو یک و نیم مگاواتی با ولتاژ 6 کیلو ولت به کارفرمایی شرکت خطوط لوله و مخابرات و توسط پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی با همکاری جهاد دانشگاهی علم وصنعت ساخته شد.
مجری پروژه VFD جهاد دانشگاهی علم و صنعت افزود: تکنولوژی استفاده شده در این درایو از نوع مولتیلول است که برای مدل های تک سطحی یا دو و سه سطحی استفاده میشود. ما در این پروژه از مدل های مولتی لول استفاده کردیم که کمترین استرس را برای موتورها ایجاد می کنند و تکنولوژی ای که استفاده شده کاملا مدرن است و بسیاری از مقالات و تزهای دکتری در مورد آن نوشته می شود.
وی در پایان درباره مراحل ساخت این فناوری اظهار کرد: ابتدا یک نمونه آزمایشگاهی ساخته شد تا تمام پروسه کنترلی که قراراست در نمونه اصلی اجرا شود روی این ها تست شود، همچنین طراحی کاملا ماژولار و با قابلیت توسعه و تکرار پذیری انجام شده است.
انتهای پیام
نظرات