• شنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 96111407740
  • منبع : نمایندگی البرز

گزارش یک جهانگرد ایرانی از 8 کلیسای مشهور جهان+ تصاویر

گزارش یک جهانگرد ایرانی از 8 کلیسای مشهور جهان+ تصاویر

ایسنا/البرز ‌پیشتر از مهدی عبدی جهانگرد کرجی که تاکنون به 22 کشور جهان سفر کرده است، گزارش‌هایی از سفر به 80 شهر جهان و تجربیات مختلف همچون گردشگری ادبی، ورزشی و خانه‌های تاریخی داشتیم، عبدی این بار به سراغ اماکن مذهبی اروپا رفته است، بنای کلیساهایی که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و برخی نیز آنقدر معروف هستند که نامشان به گوش ما خورده باشد.

‌به گزارش‌ ایسنا،  کلیسای سن پیترو در  واتیکان، کلیسای دوئومو در میلان ایتالیا، ساگرد فامیلیا و ساگرات کور در  بارسلون اسپانیا، کلیسای نوتردام و قلب مقدس در پاریس، کلیسای جامع برلین و کلیسای سنت استفان در وین اتریش، 8 کلیسایی است که شرح آنها را ‌در گزارش عبدی می‌خوانیم.

معروف‌ترین کلیسای دنیا

شاید بتوان گفت کلیسای سن پیترو در واتیکان معروفترین و بزرگترین کلیسای دنیاست، این کلیسا به دوره رنسانس مربوط می‌شود و می‌توان برخی آثار میکل‌آنژ را هم در آن دید.

وقتی از بالا به مجموعه نگاه کنید به شکل یک کلید طراحی شده که نماد کلید بهشت است و مجسمه‌های حواریون مسیح نیز به شکل نیم‌دایره‌ای در اطراف در ورودی این کلیسا نصب شده‌است.

بر اساس عقیده رایج در کاتولیک این کلیسا محل دفن پیتر مقدس، یکی از حواریون حضرت مسیح و اولین پاپ است . هر ساله بین 15 هزار تا بیش از 80 هزار  نفر برای شرکت در مراسم‌ مختلف، در میدان سن پیترز یا داخل باسیلیکا جمع می‌شوند.

کلیسایی که ساخت آن 600 سال طول کشید

کلیسا دوئومو در میدان اصلی میلان قرار دارد و ساخت آن حدود ۶ قرن به طول انجامیده است . این کلیسا پس از کلیسای سن پیترو دومین کلیسای بزرگ ایتالیا است.

کلیسای جامع میلان دومین کلیسای بزرگ گوتیک جهان است و از نظر وسعت و مساحت بعد از «کلیسای جامع سویل» اسپانیا قرار دارد. این بنا همچنین بلندترین طاق کامل جهان را نیز به ارتفاع 45 داراست.

کلیسای ساگرادا فامیلیا، بنایی نیمه کاره که در صدمین سال درگذشت سازنده‌اش تکمیل می‌شود

نقل است که  ساگرادا فامیلیا برای بارسلونا مثل ایفل برای پاریس است‌، اگر قرار باشد فقط یک دیدنی در بارسلونا ببینید،  ساگرادای عجیب و مدرن کافی است. کلیسایی نیمه‌کاره اثر آنتونی گائودی‌، البته از کلیشه‌های معروف کلیساهای اروپایی هم در طراحی اون خبری نیست؛ بیشتر شبیه نقاشی‌های سوررئال است .

 می‌گویند گائودی به خاطر سبک عجیب و غریب و بسیار شخصی‌اش معروف است و ساگرادا بزرگترین شاهکار این معمار بزرگ است.

وی ‌در ۱۸۸۴ ساخت کلیسا را آغاز کرده و بعد از ۴۲ سال تلاش در ۱۹۲۶ از دنیا رفت، در حالی که هنوز نتوانسته بود ساخت کلیسا را ‌تمام کند.

گفته شده در سال  ٢٠٢٦ هم‌زمان با صدمین سالگرد درگذشت گائودی، ساخت این کلیسا به پایان خواهد رسید . این کلیسا جزو میراث جهانی یونسکو و هر سال ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بازدیدکننده دارد.

کلیسای ساگرات کور

وجود مجسمه حضرت مسیح در بالاترین نقطه این کلیسا من را به یاد شهر ریو در برزیل می‌اندازد، این مجسمه جلوه خاصی به کلیسا داده است، کلیسای ساگرات کور بر فراز کوه تیبیدابو در ارتفاع در ۵۱۲ متری  بارسلون ساخته شده است.

 ساخت کلیسای ساگرات کور که توسط انریک ساگنیر طراحی شد ۶۰ سال به طول انجامید، مناره‌های بلند این کلیسا از دورترین نقطه شهر بارسلونا قابل مشاهده است. فضای داخلی این کلیسا از نقاشی‌های خیره کننده به همراه موزاییک کاری‌های رنگارنگ تشکیل شده است.

کلیسای نتردام/بانوی پاریس

واژه نتردام به معنای بانوی ما است و این کلیسا را با نام بانوی پاریس هم می‌شناسند. این کلیسا در جزیره سیته در میانه رود سن و در مرکز پاریس واقع شده است. کلیسای نتردام، یکی از اولین کلیساهای است که در سبک گوتیک ساخته شد. ساخت و ساز این کلیسا در سال ۱۱۶۳ آغاز شده و برای تقریباً دو قرن به طول انجامید.

در بالای درب اصلی و در ارتفاع 20 متری، 28 مجسمه سنگی 3 و نیم متری نصب شده‌ است، برج‌های دوقلوی کلیسا در رمان گوژپشت نتردام اثر ویکتور هوگو، محل زندگی کازیمودوی گوژپشت بودند. این کلیسا تا مدتی طولانی بزرگترین کلیسای اروپا بود ولی هم اکنون نه تنها در اروپا بلکه در فرانسه کلیساهای بزرگتر از آن وجود دارند.

برج‌های کلیسا هر کدام ۶۹ متر بلندی دارد و به مرور زمان ناقوس‌های متعددی در برج‌های این کلیسا نصب شده‌ است که  بزرگترین آنها به نام امانوئل در سال ۱۶۸۵ میلادی ساخته شده و ۱۳ تن وزن دارد تنها زبانه آن تقریباً ۵۰۰ کیلو است،  این ناقوس فقط در موارد استثنائی و فقط چند بار در سال نواخته می‌شود(مثلاً ۱۱ نوامبر که سالروز پایان جنگ جهانی اول است) ناقوس‌هایی که سه بار در روز به صدا در می‌آیند، وزنشان بین ۷۶۷ تا ۱۹۱۵ کیلوگرم است.

قلب مقدس  (Sacré-Coeur)   

معماری این بنا توسط پل آبادی ‌معمار فرانسوی صورت گرفته است. اولین سنگ بنای آن در ‌۱۶‌ ژوئن ‌۱۸۷۵‌گذاشته شد و برای پی ریزی ساختمان چاه‌هایی به عمق‌ ۳۳ ‌متر حفر شدند که این چاه‌ها پس از پر شدن پایه‌های اصلی ساختمان را تشکیل داده‌اند. البته کارهای ساختمانی کلیسا تا ۱۹۱۴‌طول کشید و در سال ‌۱۹۱۹ ‌پس از پایان جنگ جهانی اول افتتاح شد. این ساختمان به شکل یک صلیب است که در 4 طرف گنبد مرکزی آن، 4 گنبد کوچکتر قرار دارند.

گنبد مرکزی‌ ۸۳‌ متر بلندی و ۱۶‌متر قطر دارد. از بالای گنبد می‌توان تا ۵۰ ‌کیلومتری را مشاهده کرد. برای طراحی این بنا از هنر بیزانس و از کلیسای جامع واتیکان الهام گرفته شده است. بر سقف آن بزرگترین موزائیک فرانسه با مساحت‌ ۴۷۵ ‌متر مربع نصب شده است که تصویری از عیسی مسیح را نشان می‌دهد. ساختن این موزاییک بزرگ از سال‌۱۹۰۰‌تا سال‌۱۹۲۲   بطول انجامید. در خارج ساختمان یک برج بلند مربع شکل، بزرگترین ناقوس کلیساهای فرانسه را در خود جای داده است. این ناقوس را برادران پاکار در سال‌ ۱۸۹۵‌ساختند که قطر آن ‌۳  ‌متر است و ‌۱۸۸۹۵ ‌کیلوگرم وزن دارد. چکش این ناقوس   ۱۲۰۰ ‌کیلوگرم وزن دارد. این ناقوس را کلیسایی در منطقه ساووا به پاریس هدیه کرده‌است‌ .

کلیسای جامع برلین‌( Berliner Dom ) - آلمان

قدمت کلیسای جامع برلین به قرن پانزدهم بر می‌گردد و سبک معماری آن رنسانس ایتالیا است، ساختمان عظیم کلیسای امروزی با گنبد بزرگ آن، حیاط این کلیسا آرامگاهی است برای خاندان سلطنتی فردریش اول تا سوم و می‌توان بیش از 97 قبر را در حیاط این کلیسا یافت. گنبد کلیسای جامع برلین ، نمادی برای جوانان متحد آلمانی بود. در طول جنگ جهانی دوم  ساختمان بیرونی کلیسا به شدت آسیب دید و در ‌سال 1975 مورد ‌بازسازی و مرمت قرار گرفت.

نماد آزادی در قلب وین

کلیسای جامع سنت استفان در قلب وین قرار دارد که از بسیاری از جنگ‌ها جان سالم به در برد و در حال حاضر نماد آزادی در شهر است. کلیسایی گوتیک با قدمت 900 سال در میدان اشتفان در مرکز وین کلیسایی که ارتفاع 136 متری آن از دور دست هم پیداست‌. گفته می‌شود ‌موتزارت جشن عروسی خود را در این کلیسا گرفته است.


انتهای پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha