• شنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 96103016176
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

رئیس اداره میراث فرهنگی چناران:

می‌توان اقامتگاه‌های استاندارد را در اختیار گردشگران قرار داد

می‌توان اقامتگاه‌های استاندارد را در اختیار گردشگران قرار داد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چناران گفت: با داشتن مجوزه قانونی می‌توان اقامتگاه بوم‌گردی استاندارد و مستحکمی را در اختیار گردشگران داخلی و خارجی قرار داد.

محمد طاهریان مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص ساماندهی مجموعه گردشگری اخلمد در شهرستان چناران اظهار کرد: با توجه به اینکه سالیانه حدود 100 گردشگر خارجی و تقریبا یک میلیون و 200 هزار تا 300 هزار نفر گردشگر داخلی از منطقه اخلمد بازدید می‌کنند، اما متاسفانه در این مجموعه سوئیت‌ها و اقامتگاه‌های غیرمجازی وجود دارد که از هیچ ارگانی مجوز ندارند و در حال فعالیت هستند، بدین منظور دستگاه‌های مرتبط با شهرستان چناران قصد دارند اقامتگاه‌های اخلمد را ساماندهی کند.

وی ادامه داد: جلساتی که در این زمینه با ادارات مرتبط شهرستان چناران انجام شد به این نتیجه رسیدیم که در اسرع وقت با کمک دهیاری، بخشداری و شورا افرادی که در حوزه اقامتی فعال هستند اسامی خود را به میراث فرهنگی شهرستان اعلام نمایند تا نسبت به صدور مجوز آن مسافرخانه و یا اقامتگاه بوم‌گردی اقدامات لازم صورت گیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چناران در خصوص تاثیر این اقدامات برای جذب بیشتر گردشگر، عنوان کرد: قطعا این چنین اقدامات در جذب گردشگر تاثیر بسیار زیادی دارد و چون نظارت خاصی بر این مجموعه به لحاظ قانونی وجود نداشت و هر فردی برای خود یک قیمتی را برای گردشگر اعلام می‌کرد، با مشکلاتی مواجه بودیم اما اگر این مکان‌ها زیر پوشش یک دستگاه به لحاظ نظارت و امنیت قرار گیرند، قطعا با مقررات و قوانین بهتر می‌توان این مجموعه را اداره کرد.

وی با بیان اینکه با گرفتن اطلاعات از افراد آن منطقه برای تعداد اقامتگاه‌هایی که در این مجموعه وجود دارد، اضافه کرد: با توجه به اینکه بیشتر گردشگران در ایام نوروز و تابستان به این منطقه سفر می‌کنند. با دریافت چنین اطلاعاتی از افراد می‌توانیم در زمینه امنیت، نظافت و نظارت بر ساخت‌وسازهای غیرمجاز نقش موثری داشته باشیم که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

طاهریان مقدم در خصوص تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی اخلمد، خاطر نشان کرد: بیش از15 اقامتگاه بدون مجوز وجود دارد اما استفاده از این اقامتگاه‌ها به صورت فصلی است و در زمان‌هایی که مسافر زیاد است مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرد و یکی از اقداماتی که ما در این زمینه انجام می‌دهیم شناسایی اقامتگاه‌های بوم‌گردی استاندارد و با استحکام بالا است که می‌توانیم مجوز قانونی برای این اقامتگاه‌ها صادر کنیم تا خدمات بهتری برای مسافران ارائه شود.

وی در خصوص شرایط استاندار بودن یک اقامتگاه بوم‌گردی، تصریح کرد: اقامتگاه بوم‌گردی به مکانی گفته می‌شود که تقریبا با شرایط زیست محیطی هم‌خوانا باشد، غذاهای سنتی و جاذبه‌های گردشگری و طبیعی زیادی را در خود جای داده باشد و در این زمینه شرکت‌هایی وجود دارند که از این مناطق بازدید و استاندارد بودن آن‌ها را تایید و میراث فرهنگی براساس آن استاتداردها و صلاحیت‌ها مجوز صادر می‌کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی چناران اظهار کرد: با جلسات متعددی که با فرمانداری، شورا و بخشدار داشتیم به این نتیجه رسیدیم که با اطلاع‌رسانی در این منطقه بتوانیم افرادی که در حوزه اقامتی فعال هستند را شناسایی کنیم و این اطلاع‌رسانی تا اواخر دی ماه سال جاری ادامه خواهد داشت تا افراد در اسرع وقت به میراث فرهنگی شهرستان مراجعه کنند تا به صورت قانونی برای اقامتگاه‌های بوم‌گردی مجوز صادر شود.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha