• شنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۶ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 96101608124
  • خبرنگار : 71186

یک کارشناس مطرح کرد:

خودروهای هیبریدی وارداتی تاثیری بر کاهش آلودگی هوا ندارند

خودروهای هیبریدی وارداتی تاثیری بر کاهش آلودگی هوا ندارند

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: برخلاف تبلیغات صورت گرفته خودروهای هیبریدی وارداتی تاثیر چندانی بر کاهش آلودگی هوا ندارند.

امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این روزها به دلیل بالا رفتن تعرفه واردات خودروهای بنزینی و هیبریدی، بحث تاثیرات خودروهای هیبریدی بر کاهش آلودگی هوا داغ شده است.

وی با بیان اینکه خودروهای هیبرید انواع مختلفی از میکرو هیبرید تا فول هیبرید دارند، خاطرنشان کرد: براساس بررسی‌هایی که از سوی مسوولان مربوطه در دولت صورت گرفته، بیشتر خودروهای هیبرید وارداتی به کشور از نوعی هستند که عملا تاثیری بر کاهش آلودگی هوا نداشته‌اند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد:‌ موتور الکتریکی مورد استفاده در خودروهای میکرو هیبرید در حد سیستم ساده استاپ و استارت خودرو در پشت چراغ قرمز است ضمن آنکه به دلیل نوع ترافیک‌ها در ایران که نه ایستا، بلکه در حال حرکت کند و مستمر است، عملا این خودروهای هیبریدی تاثیری بر کاهش آلودگی هوا ندارند.

وی افزود: خودروهای هیبریدی در هر نوعی که باشند همچنان از یک موتور احتراق داخلی (بنزین‌سوز) استفاده می‌کنند و دارای آلودگی هستند بنابراین موضوعات مطرح شده درباره پاک بودن خودروهای هیبریدی یک بحث انحرافی است و تنها در خودروهای تمام برقی می‌توان گفت که این خودروها در محدوده مورد استفاده در شهر، پاک هستند.

کاکایی اظهار کرد: در این شرایط واردات خودروهای هیبریدی به دلیل گران‌تر بودن آنها تنها باعث خروج بیشتر ارز از کشور و تحمیل هزینه‌های بیشتر به مصرف‌کنندگان می‌شود ضمن آنکه موضوع هزینه‌های نگهداری و همچنین وجود شبکه خدمات پس از فروش مناسب برای این خودروها موضوعی است که مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه با توجه به این واقعیات بهتر است به جای انتقاد از دولت به دلیل افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی، بر مشکل اصلی دست گذاشته شود، تصریح کرد: عامل اصلی آلودگی هوا در کلانشهرها، قدیمی و فرسوده بودن سیستم حمل و نقل عمومی است که باعث شده از یک سو آلایندگی این ناوگان بالا بوده و از سوی دیگر شهروندان نیز تمایلی به استفاده از این سیستم نداشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: در این شرایط دولت باید فکری به حال سیستم حمل و نقل عمومی کرده و با سرمایه‌گذاری در این حوزه و ارتقای این ناوگان، شهروندان را تشویق به استفاده کمتر از خودروهای شخصی کند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۱۰-۱۶ ۱۲:۳۸

در همه جای دنیا خودروهای هیبریدی کم مصرف ترین و بالاترین استاندارد الایندگی را دارد و با توجه به ترافیک سنگین کلانشهر ها بهترین گزینه هستند. خودروهای برقی در ایران قابلیت استفاده ندارند چون نیاز به ایستگاههای شارژ دارند.

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۱۶ ۱۲:۵۹

با سلام و احترام من واقعاً برای این عضو هیئت علمی دانشگاه علم وصنعت متاسفم که با این فرض که ماشینهای هیبریدی موتور بنزین سوز دارند پس آلودگی دارند !!!!! ماشینهای هیبریدی تا سرعت 60 کیلومتر از موتور الکتریکی استفاده می کنند. در ضمن مصرف بنزین ماشینهای هیبریدی بسیار پایین و در حد صدی 2 تا 3 می باشد

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۱۶ ۱۳:۱۴

با سلام. لطفا در گرفتن نظر کارشناسی دقت شود: مصرف سوخت خودروی هیبریدی بین نصف تا ثلث خودروی بنزینی مشابه است. از هر نوعی که باشد. پس چطور اثری ندارد؟ از سوی دیگر در کشور ما و شهرهای بزرگ کشورمان تا فراهم آمدن زیرساخت ها امکان استفاده از خودروهای تمام برقی وجود ندارد. عابدین زاده دانشجوی دکتری ماشین های الکتریکی و درایور از دانشگاه تبریز.

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۱۶ ۱۳:۲۰

از کنار یک پراید رد شوید تا ببینید چه بوی بدی به مشام می خورد. چون هدف این است که خودرو وارد نشود و با این مکانیسم، ادامه تولید خودروهای بی کیفیت و بدون رقیب داخلی است.

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۱۶ ۱۳:۳۵

یعنی میفرمایید که کشورهای پیشرفته دنیا متوجه بی ارزش بودن خودروهای هیبریدی نشده و از آنها در شهرهای بزرگ با سوبسید استفاده نمی کنند؟ یا شما با توجه به لزوم حفظ صنایع خودروسازی بی کیفیت و گرانقیمت به ضرب گمرک و عوارض بالا مردم را مجبور به خرید همین خودروها نمی نمایید؟

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۱۶ ۲۱:۱۹

واقعا این نظر کارشناسیه؟ کلا تمام تحقیقات خودروسازی های دنیا رو زیر سوال برد،ایشون احتمالا مشاور ایران خودرو و سایپا هستند....آدم عاقل یعنی ماشینی صدی 12 لیتر تو ترافیک میسوزونه با هایبرید فرقی نداره؟ کما اینکه ما ساعتها تو تهران پشت چراغ قرمز هستیم