• دوشنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۶ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 96101105779
  • خبرنگار : 71368

معاون شهردار تهران خبر داد

آمادگی شهرداری برای اجرای طرح جدید ترافیک از۱۵ فروردین/تعیین ضریب معین برای افراد خاص

آمادگی شهرداری برای اجرای طرح جدید ترافیک از۱۵ فروردین/تعیین ضریب معین برای افراد خاص

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه آرم طرح ترافیک همواره یکی از ابزارهای قدرت شهرداری تهران بود است، گفت: مهمترین اتفاقی که با برداشتن طرح ترافیک رخ می‌دهد این است که شهرداری از این ابزار قدرت خود برای تعامل با همه ارگان‌ها گذشته است.

به گزارش ایسنا، محسن پورسید آقایی صبح امروز در نشست خبری با بیان اینکه آرم طرح ترافیک همواره یکی از ابزارهای قدرت شهرداری تهران بوده است گفت: مهمترین اتفاقی که با برداشتن طرح ترافیک رخ می‌دهد این است که شهرداری از این ابزار قدرت خود برای تعامل با همه ارگان‌ها، گذشته است.

وی با اشاره به اینکه دادن طرح ترافیک سالانه شناور و ... همواره ابزاری برای شهرداری بوده و می‌توانسته با اتکا به آن چه‌ها کنند، اظهار کرد: مهمترین اتفاق این است که در دوره جدید مدیریت شهری می‌خواهیم بگوییم که ما از ابزار لابی و قدرت استفاده نمی‌کنیم و همه مردم در مقابل امتیازات برابر هستند.

وی با بیان اینکه اگر استثنایی در آرم طرح ترافیک وجود دارد باید شفاف و روشن شود گفت: ۴۴۱ برچسب از شهرداری سهمیه می‌گرفتند و در این مدت من هر کجا که می رفتم مرا به شکل آرم می دیدند و می‌گفتند که یا سهمیه ما را تغییبر نده و یا زیاد کن و این چه استدلالی است که ما داریم چرا که می‌بینیم در یک وزارتخانه تنها ۱۸۰ سهیمه آرم طرح ترافیک داده می‌شود، اما در یک وزارت خانه دیگر ۸۰۳ سهیمه داده می‌شود و در این سالها تعامل هر سازمانی که با شهرداری بیشتر بود سهمیه بیشتری تعلق می گرفت و نمی دانم چرا باید سهیمه های مختلف را امضاء کنم و یک بار محض رضای خدا بگذارید این طرح ضابطه مند شود.

وی در پاسخ به این سوال که این شائبه وجود دارد که اجرای این طرح به نفع پولدارها است گفت:‌ فکر نکنید که تمام ظرفیت آرم طرح ترافیک روزانه ما که حدود ۴۰ هزار تومان است پر می شود و جالب است بدانید که سال گذشته تنها دو روز در سال درخواست خرید آرم روزانه به سقف خود رسید و این گونه نیست که هر کسی پول داشته باشد می‌تواند این آرم را بخرد.

وی با بیان اینکه اینگونه نیست که هر کسی پول داشته باشد می تواند وارد این محدوده شود گفت:‌در این طرح قید شده که تنها ۱۱۸ هزار خودرو می توانند وارد محدوده شوند و بیش از این نمی توانند وارد محدوده شوند.

با حذف طرح ترافیک، ۲۰ درصد سفرها در ساعت اوج ترافیک کاهش می‌یابد

معاون شهردار تهران با بیان اینکه از نظر مدل سازی ترافیکی کل تقاضا در سال در تهران ۱۵ هزار نفر خواهد بود که حاضرن ۴۰ هزا تومان برای ورود پرداخت می‌کنند، گفت: برآورد ما این است که ۲۰ درصد سفرها در ساعت اوج ترافیک کاهش می یابد؛ اما مجموع سفرها تغییری نمی‌کند و تردد آنها به ساعت غیر پیک کشیده خواهد شد و مجموع ترافیک در پیک صبح و عصر کنترل می‌شود.

وی با بیان اینکه با شورای ترافیک و پلیس این طرح به صورت جدی مطرح شده و کلیات آن نیز به تصویب همه رسیده است، گفت: البته رقم پایه عوارض پیشنهادی ما ۲۰ هزارتومان بوده که ممکن است تغییر کند، اما وضع محدوده با شورای ترافیک تهران است که البته ممکن است ضرایب اصلاح شود.

فشار روانی در سه ماهه اول اجرای طرح حذف طرح ترافیک

پورسیدآقایی با بیان اینکه پیش بینی ما این است که حدود ۲۵ هزار نفر با پرداخت عوارض روزانه وارد طرح شوند، گفت:‌ البته در سه ماه اول اجرای طرح ممکن است به دلیل بار روانی با تقاضای زیادی مواجه شویم که در ماه‌های بعد اصلاح می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر مالک خودرو عوارض را پرداخت نکند چگونه به عنوان جریمه محاسبه خواهد شد افزود: من بایک حقوقدان صحبت کردم و عنوان داشتم که در قانون رسیدگی در تخلفات راهور ذکر شده که ورود به محدوده ممنوعه حکم ورود ممنوع را دارد و جریمه محسوب می شود و می توان این عوارض را به جریمه بدل کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک در پاسخ به این سوال که این طرح چگونه بدون ایجاد زیرساخت‌ها اجرایی می‌شود، ادامه داد: موضوع توسعه حمل و نقل و اجرای این طرح به مانند مرغ و تخم مرغ است و برخی می‌گویند اول باید حمل و نقل عمومی توسعه یابد و بعد طرح اجرا شود و بالعکس که باید بگویم پیش بینی ما در لایحه بودجه این است که صد در صد درآمد حاصل از فروش عوارض صرف حمل و نقل عمومی شود؛ چرا که افرادی که حاضرند مثلا ۳۶ هزارتومان پول بدند و کل روز در محدود باشند پول ده نفر را پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه مردم در زمان اجرای این طرح دو دسته می شوند تصریح کرد:‌ یک عده ماشین شخصی خود را بیرون آورده و عوارض پرداخت می‌کنند و عده‌ای دیگر هم خودروی خود را بیرون نیاورده و از حمل و نقل عمومی استفاد می‌کنند که هزینه افرادی که از حمل و نقل  عمومی استفاده می‌کنند را افرادی که خودرود آورده است، می‌پردازند.

 پورسیدآقایی با بیان اینکه از محل اجرای این طرح می توان هزار دستگاه اتوبوس و ۲۰ قطار جدید خریداری کرد گفت: البته برآورد ما این است که درآمد ما ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد شد که رقم قابل بیانی نیست و این عدد شائبه درآمد زایی ما را رد می کند.

"ال ای زد" سال آینده اجرایی می‌شود

وی با بیان اینکه بیش از سه سال که معاونت حمل و نقل ترافیک بر روی اصلاح محدوده  طرح ترافیک مطالعاتی انجام می دهد گفت:‌ سال‌هاست که مسئولان شهرداری به این نتیجه رسیده‌اند که طرح ترافیک اشتباه است و عزمی برای اجرای آن وجود نداشت و حالا ایجاد شده است. ما ابعاد مختلف این طرح را دیده‌ایم و به عنوان مثال در تبصره ۱۱ خودمان به دولت پیشنهاد دادیم که اجرای طرح "ال ای زد" را برای سال آینده الزامی کند و سال بعد حتما این طرح اجرایی می شود. پورسیدآقایی عنوان کرد: همچنین پیشنهاد داده‌ایم که عوارض خاص بر روی بنزین گذاشته شود که در تهران عوارض سوخت گذاشته شود و درآمد آن نیز صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود اما متاسفانه در فضاهای فعلی کشور تنها طرحهای درست اقتصادی قربانی می‌شود و تصور کنید الان بگوییم بنزین تهران را گران کنید ببیند که چه می شود؟

معاون شهردار تهران با بیان اینکه مطالعات بر روی اخذ معبر بزرگراهی در حال انجام است، گفت:‌ باید در ورودی‌ها، دوربین نصب شود، اما این ابزار کافی نیست و برای اجرای این حلقه، اول حل مشکل ترافیک تهران مهم است.

پورسیدآقایی در پاسخ به برخی از انتقادات مبنی بر این که با حذف آرم سالانه مشکلاتی ایجاد می شود، اظهارکرد: مشکل این است که همه افراد جز آن صد هزار ذینفع هستند و سوالاتی که پرسیده می‌شود پیرامون همین است که ممکن است آرم آنها نیز حذف شود.

ثبت دوربین‌ها ۲۴ ساعته خواهد بود
تعیین ضریب معین برای افراد خاص در محدوده طرح ترافیک

وی با بیان اینکه ضریب خودروهای امدادی صفر است، گفت: ثبت دوربین‌ها ۲۴ ساعته خواهد بود؛ اما در داخل محدوده دوربین داریم و اینگونه نیست که ماشینی در محدود ه بچرخد و پیشنهاد دادیم ضریب معینی در نظر گرفته شود و این ضریب شامل حال افراد خاص مانند جانبازان و شاید خبرنگاران هم قرار گیرد؛ اما پیشنهاد ما این است که ضریب برای همه یکسان باشد.

پورسیدآقایی با بیان اینکه از نظر شهرداری تمهیدات نرم افزاری برای آغاز این طرح از ۱۵ فروردین وجود دارد، گفت: در حال خرید دوربین برای تجهیز کامل محدوده هستیم که ۲۰ میلبیارد تومان اعتبار برای خرید دوربین‌های در نظر گرفته شده که بودجه آن تامین شده و در حال حاضر در حال برگزاری مناقصه هستیم.

اجازه خروج از محدوده طرح برای ساکنان محدوده تا ۸:۳۰ صبح

وی با بیان اینکه در اجرای این طرح پیوست‌های اجتماعی در نظر گرفته شده ادامه داد: افرادی که در داخل محدوده زندگی می‌کنند تا ساعت ۸:۳۰ مجاز هستند که از محدوده خارج شوند.

وی با بیان اینکه ما با تعطیلی پنجشنبه در طرح جدید این امکان را فراهم کردیم که مردم به فضاهای تجاری مرکز شهر آزادانه تردد کنند. در پاسخ به این سوال که آیا پلیس راهور همراه برای اجرای طرح است گفت: در شورای ترافیک رییس پلیس راهور تهران حضور داشتند و کلیات طرح را قبول کردند و حداقل تا دیشب کماکان نظر پلیس این بود که کلیات طرح را قبول دارد. هر چند که باید در مورد نوع ضرایب و ... به بحث و تبادل نظر بپردازیم.

آمادگی شهرداری تهران برای اجرای طرح جدید ترافیک از ۱۵ فروردین ۹۷

وی با بیان اینکه هنوز این طرح به تصویب نهایی نرسیده است، گفت: با این حال آمادگی داریم که از ۱۵ فروردین ماه این طرح را اجرایی کنیم و امیدواریم مصوبه شورای ترافیک را ظرف هفته‌های آینده اخذ کنیم.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه اگر کسی تا ساعت هفت شب از محدوده خروج نکند عوارض ترافیک اوج صبحگاهی برای او محاسبه می شود، گفت: افرادی که درون محدوده هستند تا ساعت ۸:۳۰ می‌توانند از محدوده خارج شوند و دوربین‌های خروج جریمه‌ای برای آنها ثبت نمی‌کند.

رایزنی برای اختصاص ۲.۵ میلیون کمک بلاعوض برای خرید موتوربرقی

وی با بیان اینکه شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع شده و ما نیز به شدت ناظر این مسئله هستیم تا موتور جدیدی شماره گذاری نشود، اظهار کرد: به دنبال آن هستیم که ۲.۵ میلیون کمک بلاعوض برای خرید موتوربرقی به جای کاربراتوری و بنزینی داده شود.

پورسیدآقایی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است طرح جدید تا ۱۵ فروردین اجرایی نشود، گفت: بر اساس قانون نیز تا ۱۵ بهمن باید این طرح به تصویب شورای شهر برسد وگرنه باید تا سال آینده صبر  کنیم که تا آن موقع هم خدا بزرگ است.

وی با بیان اینکه مطمئن باشید تمامی خودروها از جمله خودروهای مدیران شهرداری نیز شامل این طرح می‌شوند، تصریح کرد: جای سوال است که اگر کمیته اضطرار اعلام کند که تردد ممنوع است چه می‌شود؟ که باید بگویم خودروها نمی‌توانند تردد کنند مگر اینکه بخواهند جریمه شوند.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا به تنهایی با اجرای این طرح حل نمی‌شود، گفت: پیشنهاد دادیم حالا که تعرفه ورود خودروهای خارجی افزایش یافته تعرفه ورود تاکسی‌های هیبریدی به صفر درصد برسد که امیدواریم این مهم محقق شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha