به گزارش ایسنا، شبکه ریلی ایران با وجود آنکه در طول سالهای گذشته از نظر توسعه زیرساختها و طراحی پروژههای کلان، پیشرفت قابل توجهی داشته اما با توجه به محدودیتهای جدی در تامین منابع مالی هنوز در پیگیری برخی پروژهها با اما و اگر مواجه است.
از این رو یکی از اصلیترین پروژههای راهآهن در کنار استفاده از فاینانس خارجی راهاندازی یک شرکت لیزینگ برای تامین اعتبارهای لازم، سرمایهگذاران داخلی بوده است.
این شرکت که از سالها پیش اعلام شده بود از آن به عنوان بخشی از صنعت حمل و نقل ایران یاد میشود که صندوق توسعه ملی اعتبارات مورد نیازش را تامین خواهد کرد، طبق اعلام معاون شرکت راهآهن به مرحله اجرایی خود نزدیک شده است.
بر اساس صحبتهای بیرانوند، تشکیل این شرکت در حالی پیگیری میشود که رئیس جمهوری تایید پرداخت ۵۰۰ میلیون دلاری از محل صندوق توسعه ملی را اعلام کرده و پیشبینی میشود تا پایان سال جاری عملیات این شرکت آغاز شود.
راهآهن اعلام کرده تا پایان برنامه ششم توسعه باید ۱۷۰۰ لکوموتیو، ۳۰۰ واگن مسافری و ۴۶ هزار واگن باری به این صنعت اضافه شود که برای آن رقمی نزدیک به ۴۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهد بود. از این رو این شرکت لیزینگ میتواند به سرمایهگذاران در بخشهای مختلف اعتباراتی منطقی ارائه کند. در این زمینه پیشبینی شده که سرمایهگذاران عرصه واگنهای باری تا ۳.۵ سال از دادن حق دسترسی به راهآهن معاف شوند و همچنین سرمایهگذاری در مناطق محروم نیز تنها نیاز به سهم آورده ۱۰ درصدی سرمایهگذار و دوره بازپرداخت ۱۰ ساله با سود ۴ درصد دارد.
با دستور رئیس جمهوری به نظر میرسد یکی از مهمترین گامهای مدنظر برای توسعه راهآهن برداشته میشود و در کنار آن با تاسیس شرکت قطارهای حومهای میتوان انتظار داشت برنامه ششم توسعه همانطور که از قبل نیز پیشبینی میشد امکان جهش قابل توجه برای راهآهن به وجود آورد.
انتهای پیام
نظرات