• شنبه / ۲ دی ۱۳۹۶ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 96100200347
  • خبرنگار : 71491

/سهم آموزش و پژوهش از حقوق شهروندی/

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو: استفاده از یافته‌های علمی دنیا جزو حقوق شهروندی است

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو: استفاده از یافته‌های علمی دنیا جزو حقوق شهروندی است

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو گفت: استفاده از تجارب بین‌المللی و یافته‌های علمی جهان از جمله موضوعات مهم در حوزه آموزش کیفی بوده و از حقوق شهروندان محسوب می‌شود. در این خصوص اساتید، مدیران و سیاست‌گذاران باید زمینه را برای کسب تجربیات جهانی، تبادل تجربیات و تعامل در فضای آموزش فراهم کنند تا آنچه در مسیر رفاه بشر در سطح جهان حاصل می‌شود، در ایران نیز به کار گرفته شود.  

سعدالله نصیری قیداری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا،‌ با بیان اینکه حق آموزش در قانون اساسی ما جزو حقوق اصلی ملت آمده است، اظهار کرد: خوشبختانه در کشور ما به اندازه کافی به آموزش به‌ویژه ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی برای دختران و پسران، مناطق محروم و کم برخوردار توجه می‌شود؛ اگرچه هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم، ولی ارزیابی جهانی نیز این است که ایران در بُعد آموزش، جایگاه خوبی در دنیا دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اصول ۱۰۴ تا ۱۰۷ منشور حقوق شهروندی در ارتباط با موضوع آموزش شهروندان است، گفت: اصولا در یک جامعه هیچ قدمی به درستی برداشته نمی‌شود مگر اینکه آموزش درستی انجام گیرد و به‌ویژه امروزه با پیچیده شدن مسائل شهری، کشوری و منطقه‌ای و جهانی بیش از پیش نیاز به آموزش به‌ویژه آموزش کیفی محسوس است.  

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو افزود: در خصوص آموزش باید معیارهایی مورد توجه قرار گیرد، ازجمله اینکه تلاش شود آموزش در ارتباط با مسائلی باشد که برای رفع نیاز جامعه و شهروندان استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مساله‌ها و دغدغه‌های شهروندان موضوع اشتغال و آموزش مهارتی برای جوانان است، گفت: دانشجویان باید بتوانند پس از فراغت از تحصیل در بازار کار مشغول شوند و در راستای حل مشکلات کشور قدم بردارند.

نصیری قیداری افزود: یکی از زمینه‌های پرداختن به حقوق شهروندی بُعد آموزش کیفی است و برای این منظور باید در مباحث آموزشی تجدید نظر شود؛ چراکه به هیچ وجه به صلاح نیست که کتاب‌ها و مباحثی که در سال‌های گذشته می‌توانست مشکلی را از جامعه حل کند، در حال حاضر نیز همان دانش‌ها برای حل معضلات جدید به کار گرفته شود.

‌وی تصریح کرد: معضلات جدید، آموزش‌های جدیدی را می‌طلبد و از آنجایی‌که امروزه مسائل به شدت تغییر کرده است و همچنان تغییر می‌کند و دگرگونی‌های شدید اجتماعی را ناظر هستیم، باید برای به‌روز کردن متون درسی اقدام جدی شود.

 دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو گفت: از موضوعات مهم در حوزه آموزش کیفی که از حقوق شهروندان نیز محسوب می‌شود، می توان به استفاده از تجارب بین‌المللی و یافته‌های علمی جهان اشاه کرد؛ در این زمینه باید اساتید، مدیران و سیاست گذاران زمینه را برای کسب تجربیات جهانی، تبادل تجربیات و تعامل در فضای آموزش فراهم کنند تا آنچه در دنیا در مسیر رفاه بشر یافته می شود در ایران نیز به کار گرفته شود.  

وی با اشاره به اینکه استفاده از یافته ها و تجربیات جهانی باید بومی سازی شده و منطبق با اسناد بالادستی و ارزش های ملی و فرهنگی ما مورد استفاده قرار گیرند، افزود: این ها مسائلی است که باید از بُعد حقوق شهروندی به آن ها پرداخته شود چراکه ارتباط مستقیمی با حقوق شهروندان دارد.

نصیری قیداری با اشاره به اینکه در دین ما به شدت به امر آموزش توجه شده است افزود: رسالت نبی اکرم با "اقرأ" آغاز شده است و در ۵ آیه اول سوره علق که ۱۶کلمه است ۲ مورد آن  "اقرأ" است، سه مورد آن از مشتقات "علم" است و یک مورد نیز واژه "قلم" است.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو تاکید کرد: تجهیز آزمایشگاه ها از مسائل مرتبط با حقوق شهروندی در حوزه آموزش است به طوریکه نمی توان در حوزه علوم مختلف بدون تجهیز آزمایشگاه های خوب و در اختیار قرار دادن به دانشجویان به نتیجه رساند.

وی افزود: آموزش به عنوان یکی از بنیادی ترین حقوق شهروندان باید به صورت کیفی ارائه شود و این کار با شعار امکان پذیر نمی شود و در این زمینه باید اساتید سطح بالا را در کنار آزمایشگاه های با کیفیت و مجهز و همچنین امکانات و ابزار کمک آموزشی مناسب روز در اختیار دانشجویان و دانش آموزان قرار داد.  

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو تاکید کرد: آموزش کیفی یعنی تلاش در جهت رفع نیاز های امروز جامعه ور در این راستا باید همه چیز به‌روز بشود تا اصول حقوق شهروندی تحقق پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: ما هم اکنون در زمینه تولید علم در حد کشورهای توسعه یافته هستیم و اگرچه ممکن است در برخی موارد جزو کشورهای جهان سوم باشیم ولی در حوزه علوم و در تولید علم جایگاه خوبی را در دنیا داریم اما اینکه این علوم تولید شده را چگونه برای آسایش، رفاه ملیو برای افزایش تولید در کشور و برای رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال به کار ببریم وظیفه مهم دیگری است که باید صورت گیرد و تنها تولید علم نیست که باید مورد توجه قرار گیرد بلکه باید این علوم به کار بسته و در این مسیر قدم های بیشتری برداشته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha