به گزارش ایسنا،طالبیان با بیان اینکه نخست باید طرح از سوی شرکت مترو ارائه شود سپس تائید نهایی در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی اعلام شود، گفت: سازه مترو باید در فضای موزه قرار نگیرد و حتی تا حد امکان دیده نشود. قطعا از نظر فنی و مهندسی میتوانند این کار را انجام دهند.
مخالفت ها ادامه داشت تا اینکه روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی با انتشار خبری به نقل از رجبعلی خسروآبادی - مدیرکل میراثفرهنگی استان تهران- اعلام کرد: براساس برنامهریزیها و تصمیمهای اتخاذ شده ازسوی مسئولان متروی تهران یک هواکش در ضلع شمال غرب میدان در مجاورت موزه فرش نصب شده بود و از نظر فنی باید هواکش دوم در ضلع جنوب غرب نیز احداث میشد تا در عملکرد هواکش خللی ایجاد نشود بنابراین از نظر فنی امکان جابجایی و تعیین مکان جدید برای هواکش در مجاورت موزه فرش وجود نداشت.
وی افزود: بر اساس این مسائل فنی، اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با نصب هواکش در مجاورت موزه فرش ایران در لچکی حد فاصل خیابان کارگر و فاطمی موافقت کرد اما با اتخاذ تصمیماتی مقرر شد حجم و سازه این هواکش تهدیدی برای موزه به حساب نیاید و با المانهای موزه فرش همسانسازی شود.
خسروآبادی اضافه کرد: از آنجایی که از نظر فنی امکان جابجایی این هواکش وجود نداشت مقرر شد حجم و سازه این هواکش از المانهای موزه الهام بگیرد. با توجه به این که این سازه با المانهای نمای موزه فرش همسانسازی شده و دارای مزایایی از جمله تابلوی معرفی موزه فرش ایران، تابلویی برای اعلام برنامههای موزه فرش ایران است علاوه بر آن با المانهای موزه از نظر طراحی مناسبسازی شده است موجب معرفی بیشتر معماری موزه و جذب گردشگر خواهد شد.
سخنان مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در حالی مطرح شد که مدیرعامل شرکت مترو نیز از انجام هماهنگی و اخذ تاییدیه از مسئولان وقت میراث فرهنگی خبرداده است.
همچنین مهندس امام - مدیرعامل شرکت مترو- در گفتوگو با ایسنا با اشاره به حواشی نصب هواکش مترو خط ۶ در مجاور موزه فرش گفت: میتوان تونلهای هواکش میانتونلی خطوط را تا شعاع محدود جابهجا کرد.
وی افزود: موزه فرش در سمت جنوب شرقی امیرآباد قرار دارد و میتوان این هواکش را در آن سمت خیابان و مقابل موزه ایجاد کرد برای انجام این کار نسبت به تملک زمین باید اقدام شود که علاوه بر تحمیل هزینههای میلیاردی، زمانبر خواهد بود.
مدیرعامل شرکت مترو با بیان اینکه مسوولان وقت با هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی تهران اقدام به طراحی و ایجاد این هواکش کرده بودند،گفت: در زمان جانمایی برای احداث هواکش و شناسایی فضاهای موجود، مسوولان مترو تاییدیه سازمان میراث فرهنگی تهران را اخذ کرده بودند و حالا بنا به دلایلی منکر این موضوع شدهاند.
امام با بیان اینکه ما نیز درخصوص حفظ میراث فرهنگی تهران حساس هستیم، گفت: برهمین اساس برای نمای هواکش میان تونلی طراحی خاصی در نظر گرفته شده است که دقیقا شبیه و هماهنگ با موزه فرش باشد به گونهای که نظارهگران از بیرون متوجه این نامتجانس بودن هواکش و موزه فرش نشوند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا نصب این هواکش به ساختمان زیان میرساند یا نه، گفت: این هواکش آلودگی هوای داخل تونل را خارج میکند و قطعا آلودگی داخل تونل از هوای تهران بیشتر نیست و مشکلی نیز به سازه وارد نخواهد کرد.
انتهای پیام
نظرات