• پنجشنبه / ۲۳ آذر ۱۳۹۶ / ۰۱:۴۸
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 96092212656
  • خبرنگار : 71491

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد؛

با وجود رشد چشمگیر هنوز بودجه پژوهشی در شأن نیازهای پژوهشی کشور نیست

با وجود رشد چشمگیر هنوز بودجه پژوهشی در شأن نیازهای پژوهشی کشور نیست

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در سال‌های اخیر بودجه پژوهشی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی رشد اساسی کرده است، ولی هنوز این بودجه در خور شأن و نیاز این حوزه نیست و برای اینکه پژوهش‌های بنیادی و کاربردی انجام شود، قطعا نیاز به بودجه هنگفتی دارد که این اتفاق تاکنون به اندازه کافی رخ نداده است.

دکتر سیدعلی جواد موسوی، معاون سابق تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر به خصوص در چهار سال گذشته وضعیت پژوهشی در حوزه بهداشت تغییرات کلی و اساسی داشته است و نگرش افزایش تعداد مقالات کمرنگ‌تر شده است و بیشتر تولید مقالات با کیفیت بالا اهمیت پیدا کرده است و این دیدگاه در سطح وزارت بهداشت رشد کرده و در بدنه‌های وزارت بهداشت و در سطح دانشگاه‌ها و  اعضای هیات علمی نیز این دیدگاه در حال رشد است.

وی ادامه داد: قطعا همیشه وقتی کارهای بزرگ انجام می‌شود، چالش‌هایی را هم با خود در پی دارد؛ اما کارهای ساده چالشی ندارد و خیلی راحت انجام می‌شود، بنابراین رشد حوزه پژوهش نیز چالش‌هایی در بر دارد؛ یکی از چالش‌هایی که در این زمینه وجود دارد، کمبود بودجه پژوهشی در کشور است که البته در سال‌های اخیر با همت تیم پژوهشی وزارت بهداشت این چالش تا حدی حل شده است.

دکتر موسوی گفت: در سال‌های اخیر بودجه پژوهشی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی رشد اساسی کرده است؛ ولی هنوز این بودجه در خور شأن و نیاز این حوزه نیست و برای اینکه پژوهش‌های بنیادی و کاربردی انجام شود، قطعا نیاز به بودجه هنگفتی دارد که این اتفاق تا کنون به اندازه کافی رخ نداده است.  

وی در خصوص میزان کاربردی شدن پژوهش‌ها و تحقیقات در کشور، گفت: در این زمینه نیز مقدار زیادی کار انجام شده است و در حوزه کیفیت طرح‌های تحقیقاتی و پژوهش‌ها و مقالات، رشد اساسی داشته‌ایم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به ارتقای رتبه علمی کشور در منطقه خاورمیانه و دنیا، گفت: ارتقای رتبه علمی کشور در حوزه علوم پزشکی نشان‌دهنده جایگاه بسیار مناسب ما در دنیا از نظر تحقیقات است و نشان می‌دهد کیفیت طرح‌های تحقیقاتی ما رشد چشمگیری داشته است و کم کم به این سمت پیش می‌رود که طرح‌های تحقیقاتی و مقالات ما بیشتر به صورت کاربردی صورت گیرند.

معاون سابق تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: البته پیشرفت‌های صورت گرفته بسیار مناسب است، اما هنور در شأن کشور ما نیست و پژوهش در کشور باید بیشتر از این ارتقاء پیدا کند و اگر این روند ادامه پیدا کند و بودجه‌ای در خور شأن به پژوهش اختصاص پیدا کند، در سال‌های آینده رتبه‌های برتر جهان را به دست خواهیم آورد. 

وی با اشاره به فعالیت موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد) در راستای طرح‌های پژوهشی، گفت: این موسسه ملی به رهبری و هدایت طرح‌های پژوهشی می‌پردازد و دستاوردهای خوبی را در این زمینه دارد و ضرورت دارد که اعضای هیات علمی و پژوهشگران نیز هر چه بیشتر به سمت طرح‌های تحقیقاتی چند کاربردی بروند و افراد مختلف از رشته‌های گوناگون از جمله رشته‌های پایه و بالین در طرح‌های تحقیقاتی مشارکت داشته باشند؛ چرا که نتایج حاصل از طرح‌های میان‌رشته‌ای قابلیت تبدیل به محصول را دارند.

موسوی خاطرنشان کرد: دیدگاه دیگری که اکنون در سطح وزارتخانه رشد پیدا می‌کند، "پزشک پژوهشگر" است که به این ترتیب پزشکان بالینی که دیدگاه پژوهشی دارند، وارد فاز پژوهش می‌شوند و یا برعکس پزشکان پژوهشگری که وارد فاز بالین می‌شوند و دیدگاه بالینی خود را تقویت می‌کنند؛ این رویکرد باعث می‌شود طرح‌های بالینی قوی‌تری داشته باشیم که این طرح‌ها در نهایت به محصول تبدیل می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۹-۲۳ ۱۴:۴۳

سلام. من هیات علمی یکی از دانشگاههای وزارت علوم هستم. بودجه پژوهشی بسیار پایین هست و برای خرید دستگاههای جدید و مورد نیازمان بودجه وجود نداره. بودجه تخصیص یافته برای پایان نامه های دانشجویی بسیار کم است. با این اوصاف دانشجوهایی که تربیت میشوند از توان علمی مناسبی برخوردار نخواهند بود.