به گزارش ایسنا، محمدعلی نجفی با نادرست دانستن آمارهایی که میزان استفاده از حمل و نقل عمومی شهر تهران را تا ۶۰ درصد اعلام میکنند، گفت: میزان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر تهران حداکثر ۴۶ درصد است که ۲۵ درصد از آن با تاکسی و ماشینهای سواری و ۲۱ درصد از آن با مترو و اتوبوس انجام میشود.
نجفی با بیان اینکه ساخت معابر جدید نه تنها مشکل حمل و نقل تهران را حل نمیکند، بلکه آلام جدیدی نیز بر آن میافزاید، افزود: تهران در شرایط مناسبی در حمل و نقل عمومی قرار ندارد و بیش از ۵۴ درصد از حمل و نقل مردم شهر تهران با ماشینهای شخصی انجام میشود. میزان استفاده مردم از وسایل حمل و نقل عمومی در مقابل سایر شهرها ارقام پایینی را نشان میدهد.
تعداد واگنهای مترو باید به عدد ۴۰۰۰ برسد
وی مهمترین اولویت شهرداری در بهبود وسائل حمل و نقل عمومی را سرمایهگذاری بر روی مترو اعلام کرد و افزود: در حال حاضر در شهر تهران ۱۳۰۰ واگن مترو داریم که نزدیک به یک سوم آن یا کار نمیکند یا باید تعمیر شود. در صورتی که تعداد واگنهای فعال در متروی تهران باید به ۴۰۰۰ واگن برسد.
شهردار تهران با اعلام اینکه در حال حاضر ۶۵۰۰ اتوبوس در سطح شهر فعال هستند، تصریح کرد: این تعداد باید به ۱۰ هزار اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش یابد. با توجه به اینکه بخش خصوصی وارد سرمایهگذاری در این بخش شده است، رسیدن به این هدفگذاری مسیر راحتتری را نشان میدهد. در حالیکه مترو به دلیل سرمایهگذاری شهرداری و دولت، مسیر دشوارتری را در پیش دارد. پیش بینی میکردیم که قیمت مطرح شده در این مقایسه باید زیر یک میلیون دلار باشد، ولی در حال حاضر مبالغ بیشتری پیشنهاد داده شده است.
وضعیت ایمنی خط ۷ مترو بحرانی بود
نجفی در خصوص وضعیت ایمنی خط ۷ مترو تهران اظهار کرد: وضعیت ایمنی خط ۷ مترو تهران در شرایط بحرانی بود و ارتباطی با مسائل سیاسی نداشته است. از نظر شرایط الکترونیکی و سیگنالهایی که برای کنترل حرکت قطارها پیش بینی شده است، این خط از مترو تهران وضعیت مناسبی نداشت و کنترل قطارها به شکل دستی انجام میشد. از آنجایی که فاصله حرکت قطارها نیز زیاد بود، احتمال خطای انسانی افزایش پیدا میکرد.
وی در ادامه با اشاره به مشکل هواسازها در این خط متروی تهران ادامه داد: در صورتیکه در یکی از تونلها آتش سوزی اتفاق میافتاد، ممکن بود تا صدها نفر دچار خفگی شده و کشته شوند. از آنجایی که جان شهروندان در اولویت بیشتری قرار داشت، تصمیم گرفتیم تا این خط به شکل موقت کار خود را ادامه ندهد.
نیاز ۴۰۰میلیارد تومانی برای ایمنسازی خط ۷ مترو تهران
شهردار تهران با اشاره به اینکه ۴۰۰ میلیارد تومان برای ایمن سازی خط ۷ مترو لازم است، گفت: در تلاش هستیم تا با تامین این مبلغ، خط ۷ متروی تهران تا اول فروردین ماه و آغاز سال نو راهاندازی شود.
شهردار تهران با اشاره به اینکه واگن سازی تهران تا ۴۰ درصد توان ساخت واگنهای مترو را دارد، اضافه کرد: قرار است تا کمپانیهای خارجی شرکت کننده در مناقصه، منابع لازم را برای ساخت واگنها تامین کنند؛ چرا که منابع داخلی برای ساخت واگنها به اندازه کافی وجود ندارد، اما قرار است تا ۴۰ درصد از ساخت واگنها در داخل کشور انجام شود.
نجفی با بیان اینکه در دوره مدیریتی وی تنها ۷۰ درصد از درآمدهای شهرداری تامین شده است، اظهار کرد: در حال حاضر در شهرداری تهران بیش از ۶۸ هزار نفر کارمند وجود دارد که شهر تهران با همکاری آنان اداره میشود، اما با این وجود پرداخت حقوق ماهیانه این افراد مبلغ عظیمی است که باعث میشود اولویت شهرداری تهران، پرداخت حقوق این کارمندان باشد. به این ترتیب طرحهای عمرانی در اولویت بعدی قرار میگیرند.
هزینهها و درآمدهای شهرداری را منتشر میکنیم
وی با تاکید بر اهمیت شفاف بودن شهرداری و شورای شهر تصریح کرد: شفافیت باعث میشود تا شهروندان شهر را از آن خود بدانند. به همین دلیل آنها باید در جریان اتفاقاتی که در شهرداری میافتد، قرار بگیرند. به همین دلیل مجموع درآمدها و هزینههای شهرداری تهران تا پایان شهریور مشخص شده است، اما به دلیل نبود آمادگی سیستم فناوری امکان انتشار آن در پرتال شهرداری فراهم نشده است. همزمان با آمادگی این پرتال تا آخر آذرماه هزینهها و درآمدهای شهرداری و قراردادهای این ارگان در پورتال عمومی منتشر خواهد شد.
شهردار تهران با بیان اینکه در سال ۹۵ نزدیک به ۸۹ روز از سال هوای تهران در شرایط نامطلوب هشدار یا بدتر قرار داشته است، ادامه داد: مسئله سوختهای فسیلی و استانداردسازی آنها به همراه تولید خودروهایی که آلودگی کمتری تولید میکنند، در اولویت بهبود هوای شهر تهران قرار دارد. باید مسئله کاتالیستهای خودروها را که مانع از ورود آلودگی به هوا میشوند، جدی بگیریم و به سمت گازسوز کردن اتومبیلهای مصرف کننده سوخت فسیلی حرکت کنیم.
برقی شدن موتورسیکلتها از راهکارهای کاهش آلودگی هوا
وی در ادامه برقی شدن موتورسیکلتها را یکی از راههای کاهش آلودگی هوا دانست و افزود: اگرچه در این دو سال آلودگی هوا بهبود نسبی پیدا کرده است، اما باید استانداردهای سوخت را به سمت یورو۵ ببریم. اگرچه قوانین و مصوبات لازم در مورد ساخت اتومبیلها به اندازه کافی وجود دارد، اما راهنمایی رانندگی نیز باید برای جدی گرفته شدن مسئله نصب کاتالیستها وارد عمل شود و با قانون شکنان برخورد کند.
نجفی با بیان اینکه تنها امضای بیانیههای بینالمللی در زمینه محیط زیست دردی را دوا نمیکند، اظهار کرد: برای مثمر ثمر شدن در این زمینه به سه مرحله احتیاج داریم. مرحله اول مربوط به داشتن برنامه است که دولت در سال ۹۰ و ۹۳ برنامه ریزیهایی در این زمینه را انجام داده است.
وی در ادامه تصریح کرد: مرحله دوم مربوط به تامین منابع است که در این زمینه هم برای مثال در تامین حمل و نقل عمومی برقی به منابع بسیار زیادی احتیاج داریم. در مرحله مدیریت نیز در کشور ضعفهایی وجود دارد. این در حالیست که شهرهای پیشرفته شاخصهای کیفیت زندگی را به حد مطلوبی رساندهاند و به دنبال شاخصهایی مانند نبود زباله یا آلودگی هستند، اما آمادگی لازم برای اجرای این شعارها در شهر تهران وجود ندارد.
شهردار تهران با بیان اینکه تهران از نظر سرمایهگذاران خارجی دارای جذابیتها و ظرفیتهای بالایی است، افزود: در حال حاضر شهرداری تهران در تلاش است تا ۱۰۰ طرح قابل سرمایه گذاری خارجی را جمعآوری و دسته بندی کرده و طی برگزاری همایشی در سال ۹۶ تحت عنوان «فرصتهای سرمایه گذاری در تهران» آن را به سرمایهگذاران خارجی ارائه کند.
وی با اشاره به سه گروه هدف که برای سرمایهگذاری در شهر تهران شرایط مساعدی دارند افزود: سرمایه گذاران داخلی عمدتا تجربه مثبتی در همکاری با شهرداریهای تهران ندارند، اما ایرانیان مقیم خارج از کشور و همچنین سرمایهگذاران خارجی علاقمندی زیادی به سرمایهگذاری در شهر تهران نشان دادند.
انتهای پیام
نظرات