محمد راستاد در گفتوگو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: یکی از اصلیترین پروژههایی که برای توسعه دریایی ایران در دستور کار قرار داشته، بهبود زیرساختهای چابهار برای قرار گرفتن این بندر در فهرست مهمترین بنادر ترانزیت و ترانشیپ در منطقه است.
به گفته وی، یکی از اصلیترین بخشهایی که چابهار میتواند در آن مطرح شود، قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی هند به آسیای میانه و افغانستان است که از این رو هندیها در قراردادهای رسمی طرح سرمایهگذاری در این بندر را نهایی کردند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: ایران نیز در کنار برنامهریزی برای جذب سرمایهگذار خارجی طرحهایی را برای وارد کردن تجهیزات جدید به چابهار اجرایی کرده که تاکنون دو محموله از این تجهیزات وارد چابهار شدهاند و محمولههای بعدی نیز طبق برنامه زمانبندی وارد این بندر خواهند شد.
راستاد در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا احتمال ورود هند به طرح ریلی چابهار وجود دارد، گفت: طرف هندی پیش از این علاقه خود برای سرمایهگذاری در بخشهای مختلف این بندر را اعلام کرده و در زمینه راهآهن نیز مذاکراتی میان دو طرف انجام شده است.
به گفته معاون وزیر راه در حال حاضر این مذاکرات به توافق قطعی نرسیده اما احتمال آنکه در آینده نزدیک خبرهای جدید در رابطه با آن اعلام شود، وجود دارد. در حال حاضر کار اجرایی در خط ریلی چابهار ادامه دارد و این طرح با سرمایهگذاری داخلی انجام شده، پیگیری میشود.
خط ریلی چابهار که در حال حاضر در چهار فاز متفاوت در دست ساخت است، این بندر را به زاهدان و شبکه ریلی مرکزی کشور متصل خواهد کرد.
طرح جامع در نظر گرفته شده به بندر ریل چابهار به مرزهای شمال شرقی ایران و اتصال مستقیم آن به آسیای میانه است.
انتهای پیام
نظرات