• جمعه / ۱۲ آبان ۱۳۹۶ / ۰۲:۲۲
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 96081106870
  • خبرنگار : 71424

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران:

معطل ماندن طرح LEZ در وزارت کشور و پلیس/ کاری برای قانون فیلتر دوده انجام نشده است

معطل ماندن طرح LEZ در وزارت کشور و پلیس/ کاری برای قانون فیلتر دوده انجام نشده است

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از عدم اجرای کامل قانون نصب فیلترهای دوده روی دیزل‌ها انتقاد کرد و گفت: طرح LEZ نیز مصوبات متعدد دولت و وزارت کشور را دارد اما در پیچ و خم اداری وزارت کشور و پلیس راهور مانده است.

وحید حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با حضور در بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها درباره روند پایش بنزین اظهار کرد: مطابق مصوبه دولت، محیط زیست مسئول پایش کیفیت سوخت توزیعی در کشور است. ظاهرا این کار انجام می‌شود اما انتظار داریم گزارشات محیط زیست به صورت آنلاین منتشر و در معرض دید عموم قرار بگیرد.

استاندارد سوخت تهران نزدیک به یورو4 است

وی افزود:  براساس دستور شهردار تهران هر سه ماه یک بار کیفیت بنزین و دیزل تهران را از سال ۸۹ تاکنون پایش می‌کنیم. وضعیت سوخت در سال‌های ۸۹ و ۹۰ بسیار بد بود، اما اکنون وضعیت مناسب است. استاندارد سوخت کنونی یورو 4 نیست اما نزدیک یورو چهار است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه در حال حاضر سوخت وضعیت مناسبی دارد و چندان نگران آن نیستیم، اظهار کرد: تنها در فصل اخیر میزان گوگرد در بنزین بالا رفت و وزارت نفت هم اعلام کرد؛ علت این بوده است که یکی از واحدهای گوگردزدایی آنها دچار مشکل شده و به صورت مقطعی بود که حل شد.

هیچ کاری برای قانون فیلتر دوده انجام نشده است

حسینی همچنین درباره آخرین وضعیت اجرای قانون نصب فیلتر دوده روی دیزل‌ها اظهار کرد: قانون نصب فیلترهای دوده روی دیزل‌ها مصوبه دولت در سال‌های ۹۳ و ۹۵ است و مسئول آن وزارت کشور است اما تاکنون هیچ کاری در این خصوص انجام نشده است.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی، با عدم اجرای کامل قانون فیلتر دوده در حمل و نقل خصوصی و حمل و نقل عمومی مواجه هستیم، البته از سه سال گذشته شهرداری تهران به صورت داوطلبانه از منابع مالی خود تحقیقاتی در این زمینه برای نصب فیلترهای دوده روی اتوبوس‌های شرکت واحد و کامیون‌های زباله انجام داده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: این برنامه پیش می‌رود اما متاسفانه سرعتش بسیار کند است. انتظار داشتیم تاکنون همه اتوبوس‌های دیزلی دارای قابلیت نصب فیلتر دوده در شهرداری تهران مجهز به این وسیله شوند. ظاهرا مشکل تامین اعتبار وجود داشت و عقب‌ماندگی اجرایی بالایی در این زمینه را شاهد هستیم.

همکاری با جایکا برای کاهش آلودگی هوای تهران

حسینی در ادامه به چند پروژه‌ جدید همکاری با ژاپن اشاره کرد و گفت: با آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) از دو سال پیش مذاکراتی را انجام داده و تفاهم‌نامه‌ای به امضاء رسیده است که در قالب آن دولت ژاپن ۷.۵ میلیون دلار کمک تخصصی برای اعزام کارشناس به شهر تهران به منظور کاهش آلودگی هوای تهران انجام داده است.

وی افزود: بر این اساس در چهار سال آینده شاهد حضور تعداد زیادی از کارشناسان و دانشمندان ژاپنی هستیم که با هزینه دولت ژاپن به تهران می‌آیند تا  در زمینه بروزرسانی برنامه‌های کاهش آلودگی به ما کمک کنند.

ورود تجهیزات آنالیز آلودگی هوا به ایران

حسینی با بیان اینکه قرارداد دیگری هم داریم که به زودی توسط شهردار تهران و سفیر ژاپن به امضاء می‌رسد، عنوان کرد: در قالب این قرارداد نیز دولت ژاپن ۱۲ میلیون دلار  برای انتقال تجهیزات آنالیز شیمیایی آلودگی هوای تهران اختصاص داده و به ما کمک می‌کند. امیدواریم در چهار سال آینده شاهد داده‌های با کیفیت در این زمینه باشیم و فعالیت‌هایی نظیر برقی‌سازی ناوگان یا گذاشتن فیلتر دوده را انجام دهیم.

وی در پایان به طرح  LEZ نیز اشاره کرد و گفت: این طرح مصوبات متعدد دولت و وزارت کشور را دارد اما متاسفانه در پیچ و خم اداری وزارت کشور و پلیس راهور مانده و درست و کامل اجرا نمی‌شود. این طرح می‌تواند باعث محدودیت  و ممنوعیت تردد خودروهای بدون معاینه فنی، دودزا و فرسوده شود تا خودروهای بهتری جایگزین آنها شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha