• سه‌شنبه / ۹ آبان ۱۳۹۶ / ۱۴:۳۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96080905516
  • خبرنگار : 99999

آمارهای جدید فیس‌بوک در مورد نقش روسیه در انتخابات آمریکا

آمارهای جدید فیس‌بوک در مورد نقش روسیه در انتخابات آمریکا

نمایندگان فیس‌بوک، توییتر و گوگل قرار است نتیجه تحقیقات خود در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را به کنگره ارائه دهند. گفته شده پست‌های نفوذی روسیه در معرض دید ۱۲۶ میلیون کاربر آمریکایی قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، به گفته کمپانی فیس‌بوک در فاصله ماه ژوئن ۲۰۱۵ تا ماه اوت ۲۰۱۷ حدود ۸۰ هزار پست با هدف تحت تأثیر قرار دادن انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا توسط "آژانس تحقیقاتی اینترنت سن پترزبورگ" در این شبکه اجتماعی منتشر شده‌اند. این مؤسسه که به نام "کارخانه ترول" یا "ارتش ترول" شهرت دارد به دولت روسیه تعلق دارد و وظیفه اصلی‌اش نظارت، گردش و تولید محتوا در فضای مجازی است. ترول‌ها در اصطلاح اینترنتی به کسانی گفته می‌شود که با رفتار مخرب و ایجاد تشنج در فضای مجازی به دنبال تحریک کاربران و ایجاد تشنج هستند.

به گزارش دویچه‌وله، فیس‌بوک در آماری که برای ارائه به سنای آمریکا تهیه شده، گفته است پست‌هایی از این قبیل از طرف کاربرانی با پروفایل‌های جعلی تولید شده‌اند و در دو سال گذشته در معرض دید حدود ۱۲۶ میلیون کاربر آمریکایی قرار گرفته‌اند.

طبق آمارهای جدید، فیس‌بوک در آمریکای شمالی ماهانه ۱۳۶ میلیون کاربر فعال دارد. در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مجموعا حدود ۶۳ میلیون آمریکایی به دونالد ترامپ رأی دادند. به گفته فیس‌بوک مطمئنا پست‌های فیس‌بوکی یاد شده به عنوان تبلیغ برای حدود یازده میلیون و پانصد هزار کاربر آمریکایی قابل مشاهده بوده‌اند.

بیشتر این پست‌ها محتوایی تفرقه‌انگیز در مورد مسائل اجتماعی و سیاسی داشته‌اند؛ برای مثال در این پست‌ها تبعیض علیه سیاه‌پوستان در آمریکا تقبیح شده، اما همزمان به ترس و واهمه نسبت به مهاجرت مسلمانان به این کشور دامن زده شده است.

به گفته منابع آگاه، توییتر نیز اخیرا ۲۷۵۲ حساب کاربری جعلی را که رد آن به روسیه می‌رسید، شناسایی کرده است. این رقم بسیار بیشتر از تعدادی بوده که تا کنون تصور می‌شده است. گزارش شده این حساب‌های جعلی که از سوی ارتش ترول روسیه هدایت می‌شده‌اند، مسدود شده و اسامی‌شان در اختیار نهادهای اطلاعاتی آمریکا قرار گرفته است.

نمایندگان فیس‌بوک، توییتر و گوگل قرار است در هفته جاری نتایج تحقیقات خود را در مورد دخالت احتمالی روسیه در کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا از طریق انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی، در مقابل کمیته ‌کنگره ارائه کنند.

نهادهای اطلاعاتی آمریکا پیش‌تر به این نتیجه رسیده بودند که دولت روسیه با تحت تأثیر قرار دادن کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری، نتایج انتخابات در آمریکا را به نفع دونالد ترامپ تغییر داده است. طبق گفته این نهادها هکرهای روسی در برملا کردن و انتشار ایمیل‌های کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون، رقیب ترامپ در انتخابات، نقش داشته‌اند. همچنین گفته می‌شود به دستور دولت روسیه کمپینی علیه هیلاری کلینتون در شبکه‌های اجتماعی در دوران انتخابات به راه افتاد.

مسکو این اتهامات را رد کرده است. ترامپ نیز گفته است هیچ‌گونه همکاری میان ستاد انتخاباتی او و دولت روسیه وجود نداشته است. تحقیقات در این زمینه در حال حاضر توسط چندین نهاد آمریکایی جریان دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha