به گزارش ایسنا، سه پروژه برقیسازی راهآهن تهران – مشهد، برقیسازی راهآهن گرمسار- اینچهبرون و ساخت راهآهن سریعالسیر تهران- قم- اصفهان پروژههایی هستند که در صورت رسیدن به مرحله بهرهبرداری میتوانند رسما آغازکننده دوران جدید ریلی ایران در استفاده از فناوریهای نوین باشند. از این رو راهآهن ایران در طول ماههای گذشته مذاکراتی جدی را برای تامین مالی این پروژههای بزرگ انجام داده که به نظر میرسد آلمان و ژاپن نخستین کشورهایی باشند که در این زمینه منابع مالی ایران را تکمیل خواهند کرد.
طبق اعلام معاون برنامهریزی راهآهن اخذ فاینانس سه میلیارد یورویی از آلمان و ۱۰ میلیارد یورویی از ژاپن در مراحل پایانی خود قرار دارد که در صورت نهایی شدن قدمهای پایانی میتواند د ر بخشهای مختلف ریلی کشور مورد استفاده قرار گیرد.
طبق اعلام راهآهن تامین لکوموتیو دیزل و برقی از شرکت زیمنس آلمان، تامین سیستم سینگالینگ و ارتباطات خطوط پرسرعت و تامین ناوگان دو خط سریعالسیر تهران- قم- اصفهان و برقی تهران- مشهد بخش اصلی مذاکرات برای استفاده از فاینانس سه میلیارد یورویی آلمان به حساب میآید.
در رابطه با فاینانس ژاپنیها نیز تامین سیستمهای سینگالینگ در خط تهران- تبریز و لیزینگ ناوگان ریلی به عنوان اصلیترین اولویتها مطرح شده و ایران به دنبال آن است که از توان ژاپنیها برای پروژههای سریعالسیر و زیرسازی استفاده کند. همچنین معاون راهآهن اعلام کرده که امکان استفاده از توان شرکتهای ژاپنی در خصوص خطوط حومهای جدید ایران وجود دارد.
هر چند به نظر میرسد تا نهایی شدن مذاکرات و ورود فاینانسهای جدید چند ماهی زمان احتیاج خواهد بود اما مذاکرات مثبت طرف ایرانی با دو کشور توسعه یافته ریلی مانند ژاپن و آلمان میتواند در کنار جذب منابع مالی لازم نیاز کشور به فناوریهای نوین را نیز پاسخ دهد و از این رو در صورت نهایی شدن این دو فاینانس میتوان انظتار داشت جهشی که راهآهن ایران از سالها پیش خود را برای آن آماده کرده، ممکن شود.
انتهای پیام
نظرات