دکتر مرتضی شیری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا درباره گزینش بومی در دانشگاهها گفت: یکی از آثار تحصیل دانشجویان در استانی غیر از استان محل سکونتشان افزایش استقلال فرد است و زمانی که دانشجو از خانواده خود جدا میشود، به تدریج آمادگیهای لازم برای استقلال را کسب میکند و اگر بخواهیم که جوانان قویتری در جامعه پرورش دهیم، باید وابستگی آنها به خانوادههایشان را به تدریج کم کنیم.
وی اظهار کرد: از جمله مزایای این طرح سکونت دانشجو در کنار خانواده است که این مسئله باعث کاستن برخی از فشارها بر مدیران دانشگاهها میشود.
معاون پژوهشی سابق دانشگاه الزهرا ادامه داد: زمانی که دانشجویان به تدریج از خانوادههایشان جدا میشوند، اعتماد به نفسشان نیز به آرامی افزایش مییابد و چون استقلال یافتهاند برای انجام کارهای بزرگتر در آینده اماده میشوند، همچنین مهارت حل مشکلات بدون کمک گرفتن از خانواده را یاد میگیرند.
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا با تاکید بر اهمیت استقلال دانشجویان افزود: محیط خوابگاه امکان تعامل با دیگران را برای دانشجویان فراهم میکند و باعث افزایش مهارت کار گروهی برای افراد میشود. همچنین امکان آشنایی با فرهنگ شهرهای دیگر را نیز برای دانشجویان ایجاد میکند.
شیری با بیان نقش موثر زندگی در محیط خوابگاه در آشنایی با فرهنگ اقوام مختلف گفت: کسب این تجربهها باعث میشود فرد در آینده شغلی خود نیز هنگام مواجه شدن با اقوام و فرهنگهای مختلف عملکرد بهتری داشته باشد.
وی با انتقاد از آثار گزینش بومی دانشجویان تصریح کرد: با گزینش بومی دانشجویان در استان خود محصور میشوند. برای مثال زمانی که فردی از یک شهرستان برای تحصیل به شهر بزرگی همچون تهران میرود، نه تنها تحصیل با کیفیت بالاتری را تجربه میکند، بلکه با زندگی با کیفیت بالاتری نیز مواجه میشود که این مسئله باعث افزایش تدریجی سطح توقعات و استانداردهای فرد برای زندگی میشود.
معاون پژوهشی سابق دانشگاه الزهرا ادامه داد: بالارفتن سطح استانداردهای فرد در تصمیمهای دانشجو نیز اثرگذار است و فرد برای زندگی با کیفیت بالاتر تلاش بیشتری میکند و اگر در آینده میز در یک سمت مدیریتی قرار گرفت تصمیماتش با تنگنظری کمتری همراه است زیرا تجربه زندگی در محیطهای مختلف در نگرش فرد تاثیر میگذارد.
مشاور رییس دانشگاه الزهرا با اشاره به آثار نامطلوب محصور کردن دانشجویان در استان محل سکونت خود گفت: شاید گزینش بومی عوایدی داشته باشد اما باید افراد را در انتخاب شهر محل تحصیلشان با توجه به توانمندیهایشان آزاد گذاشت.
شیری افزود: از زمانی که امکان تحصیل در مقطع ارشد و دکتری در ایران فراهم شد و اکثر دانشجویان برای تحصیلات تکمیلی به مطالعه در داخل کشور بسنده کردند، آسیبهای جدی به کیفیت تحصیلات تکمیلی و پژوهش در ایران وارد شد و پیامد این مسئله یک جریان بسته در سطح علمی کشور است.
وی با اشاره به محدودیتهای تعاملات بینالمللی ایران اضافه کرد: این مسئله به تدریج باعث فرسوده و قدیمی شدن علم کشور میشود و با توجه به امکانات نه چندان قوی تحصیلات تکمیلی در داخل کشور، ممکن است بعدها با پدیده کوتولههای علمی و پژوهشی رو به رو شویم.
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا در پایان محدودیت تعاملات بینالمللی را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: حفظ جریان تبادلات علمی با جهان الزامی است.
انتهای پیام
نظرات