• چهارشنبه / ۳ آبان ۱۳۹۶ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96080301670
  • خبرنگار : 71496

سه حزب کرد انحلال ریاست اقلیم کردستان عراق و تشکیل دولتی موقت را خواستار شدند

سه حزب کرد انحلال ریاست اقلیم کردستان عراق و تشکیل دولتی موقت را خواستار شدند

با ادامه تنش میان اربیل و بغداد اکنون دیگر سه حزب کرد عراق یعنی "جماعت اسلامی"، "ائتلاف دموکراسی و عدالت" و "جنبش تغییر" در بیانیه مشترکی خواستار انحلال ریاست اقلیم کردستان و تشکیل دولتی موقت شده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، دو حزب کرد "جماعت اسلامی" و "ائتلاف دموکراسی و عدالت" که برهم صالح، نخست وزیر پیشین اقلیم کردستان عراق ریاست آن را برعهده دارد، به طرح مشترک و پنج بندی جنبش تغییر برای عبور از بحران فعلی اقلیم پیوستند.

این سه تشکل سیاسی با انتشار بیانیه مشترکی حوادث اخیر در کرکوک و دیگر مناطق را "بحران، شکست و فاجعه‌ای سیاسی و نظامی توصیف کرده و خواستار انحلال پست ریاست اقلیم شدند.

در این طرح راه مقابله با بحران‌ها، حفاظت از دستاوردها، تصحیح مسیر روند سیاسی و عادی سازی شرایط در طوزخورماتو، کرکوک، خانقین و دیگر مناطق مورد اختلاف پیشنهاد داده شد.

این سه حزب در بیانیه مشترک خود بر حمایت از گروه‌های سیاسی، وحدت میان گروه‌های مردمی در اقلیم و دور نگه داشتن کردها از خطرات اختلاف و جدایی و جنگ داخلی تاکید کردند.

آنها در ادامه تاکید کردند که تلاش‌ها با همکاری قدرت‌ها و طرف‌های سیاسی در اقلیم کردستان جهت تشکیل دولتی موقت از طریق پارلمان که مسؤولیت‌های اصلی را بر عهده گیرد، ادامه خواهند یافت و این مسؤولیت‌ها شامل مدیریت گفت‌وگوی چند جانبه با دولت مرکزی، آمادگی برای برگزاری انتخاباتی شفاف با نظارت کارشناسان سازمان‌های خارجی ویژه، تکمیل پیش‌نویس قانون اساسی به شکلی که ساختار پارلمانی تقویت شود، آمادگی برای برگزاری همه‌پرسی برای تصویب قانون اساسی و تعیین برنامه‌ها و طرح‌هایی جهت بهبود شرایط معیشتی شهروندان هستند.

همچنین این سه حزب کرد در ادامه تعامل با دولت عراق در مناطق مورد مناقشه مطابق با قانون اساسی، تلاش برای بازگردان شرایط به حالت عادی در این مناطق و بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان، انحلال موسسه ریاست اقلیم کردستان، اعطای اختیارات به نهادهای مسؤول طبق قوانین و اینکه پارلمان منبع صدور تصمیمات و قوانین بوده و هیچ قدرت سیاسی بالاتر از آن نباشد را خواستار شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha