به گزارش ایسنا، از چندی پیش بانک مرکزی بازنگری در مجموعه مقررات ارزی را در دستور کار خود قرار داد و طی تغییراتی اختصاص ارز مبادلهای به برخی از بخشها را متوقف کرده است، چرا که به هر صورت به منظور اجرای سیاست یکسانسازی نرخ ارز به طور مشخص دیگر ارز مبادلهای مفهومی نداشته و تمامی بخشها مشمول ارز با نرخ بازار آزاد خواهند شد مگر آنکه در زمان یکسان سازی نرخ ارز تصمیم بر این باشد که با ایجاد سازوکارهایی به برخی بخشهای خاص از جمله درمانی اختصاص ارز با نرخی متفاوت پرداخت شود که البته در این باره نیز هیچ تصمیمی تاکنون اعلام نشده است.
بر این اساس بعد از آنکه در شهریورماه امسال ارز مسافرتی حذف شد و دیگر پرداخت ۲۰۰ دلار برای زائران و ۳۰۰ دلار برای سایر مسافران کنار گذاشته شد به زودی اختصاص ارز به شرکتهای هواپیمایی نیز متوقف میشود.
بند (۱۵) مجموعه مقررات ارزی به فروش ارز بابت هزینههای سوخت، ناوبری، هندلینگ، لندینگ، حقوق خدمات خارجی و حق بیمه شرکتهای هواپیمایی ایرانی اختصاص دارد. بر این اساس تاکنون فروش و نقل و انتقال ارز بابت این هزینهها پس از اخذ تعهد از مدیرعامل و مدیر امور مالی شرکت هواپیمایی ایرانی اعم از دولتی و غیردولتی مبنی بر ارائه صورت حسابهای مربوطه ظرف شش ماه به نرخ مبادلهای بلامانع بوده است و ظاهرا سقف خاصی برای آن تعیین نشده بود. همچنین فروش و انتقال ارز بابت حق بیمه هواپیما به این شرکتها نیز در مقابل ارائه صورت حساب شرکت بیمه به نرخ مبادلهای انجام میشد.
اما با تغییراتی که در مجموعه مقررات ارزی انجام شده دیگر این بند از آن قابلیت اجرا نداشته و پرداخت ارز مبادلهای به شرکتهای هواپیمایی متوقف میشود، البته هنوز دستورالعمل مربوطه ابلاغ نشده و اطلاعات دریافتی حاکی از آن است که به زودی تا آخر هفته جاری و یا احتمالا هفته آینده این دستورالعمل ابلاغ میشود.
این در حالی است که اختصاص ارز مبادلهای به ایرلاینها از اواخر سال ۱۳۹۱ و اوایل ۱۳۹۲ بود که در دستور کار قرار گرفت، چرا که در آن زمان با توجه به نوسانات شدیدی که در بازار ارز افتاد و هزینههای این شرکتها به طور قابل توجهی بالا رفت در نهایت حتی افزایش نرخ بلیتها هم نتوانست پاسخگوی هزینههای ناشی از افزایش نرخ ارز بوده و تصمیم بر این شد که با دستور احمدینژاد – رئیس جمهوری دولت دهم – پرداخت ارز مبادلهای به ایرلاینها انجام شود.
اخیرا دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره احتمال توقف ارز مبادلهای به ایرلاینها گفته که با توجه به این که بیش از ۶۰ درصد هزینههای جاری این شرکتها به شکل ارزی انجام میشود، جهشهای ارزی سالهای گذشته موجب اختصاص ارز مبادلهای شد، اما اکنون اگر قرار به تامین نشدن این ارز باشد میتواند موجب ورود ایرلاینها به بازار آزاد شده که در کنار افزایش هزینههای آنها، افزایش تقاضا در بازار آزاد را نیز به همراه خواهد داشت.
در حالی اکنون دلار مبادلهای با روندی رو به رشد نرخ ۳۴۳۰ تومان را پشت سر گذاشته و با نرخ بیش از ۴۰۰۰ تومانی بازار آزاد تا حدود ۶۰۰ تومان اختلاف قیمت دارد که به هر صورت برای یکسان سازی نرخ ارز و از بین رفتن رانت موجود، باید به تدریج کالاها و خدماتی که ارز مبادله ای دریافت میکنند از لیست موجود حذف شده و ارز مورد نیاز خود را با نرخ آزاد تامین کنند.
انتهای پیام
نظرات