• شنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 96072211955
  • منبع : نمایندگی ایلام

یک کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی:

صرف اعطای تسهیلات ، ایجاد شغل محسوب نمی‌شود

صرف اعطای تسهیلات ، ایجاد شغل محسوب نمی‌شود

ایسنا/ایلام یک کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی معتقد است احتساب شغل در بخش کشاورزی با معیار پرداخت تسهیلات، اشتباه گرفتن مکانیزاسیون با صرف توزیع ماشین‌آلات و سنجش تولید با معیار تولید در سطح و عدم توجه به نحوه‌ی مصرف آب از جمله چالش‌های بخش کشاورزی هستند.

«خدابخش داودی‌نصر» با حضور در ایسنا، اظهار کرد: اخبار مربوط به ایجاد اشتغال از طرف هر سازمانی و در هر بخشی  که باشد خوشایند و مایه‌ی مسرت هر ایرانی است و نکته‌ی مهم این است که در زمینه‌ی ایجاد اشتغال در دل برنامه 5 ساله توسعه حرکت کنیم و مشخص شود برای ایجاد چند شغل برنامه‌ریزی شده و چه تعداد تحقق پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه مبنای اصلی اشتغال و آنچه در اسناد بالادستی مد نظر است، افزایش تولید و بالا بردن میزان اشتغال متناسب با آن است، تصریح کرد: مردم انتظار دارند نتیجه‌ی آماری که اعلام می‌شود را در زندگی و معیشت خود ببینند .

این کارشناس ارشد کشاورزی  با بیان اینکه بر اساس اخبار در طول 4 سال گذشته 5240 شغل با تسهیلات 3718 میلیارد ریال ایجاد شده است، تصریح کرد: اگر محاسبه کنیم برای هر شغل حدودا 71 میلیون تومان هزینه شده است که قابل توجه است، اما سوال این جاست که ببینیم در طول برنامه پنجم ایجاد چند شغل هدف‌گذاری شده بود؟

داودی‌نصر با طرح این سوال که سطح سواد و تسلط این افراد بر کشاورزی علمی ، چقدر است، تصریح کرد: افراد ساماندهی شده در این اشتغال‌ها باید توانمند و باسواد باشند تا کمیت و کیفیت کار را بالا ببرند و به رشد و توسعه‌ی استان کمک کنند .

وی ادامه داد: نکته‌ی مهمتر این است که چه تعداد از این میزان اشتغال به رفع محرومیت و کم شدن قیمت تمام شده و به رفع گرانی کمک کرده است؟

این کارشناس ارشد ترویج کشاورزی گفت: بر اساس آمار دریافتی, در چهار سال گذشته به طور میانگین  سالانه بیش از 1300 شغل در بخش کشاورزی ایجاد شده است که هر چند قابل تقدیر است اما با توجه به امار بالای فارغ‌التحصیلان بیکار کشاورزی و سایر نیروهای ماهر و منابع غنی کشاورزی استان, می‌توان این میزان اشتغال را ارتقاء داد .

داودی‌نصر با اشاره به برنامه‌ی ششم توسعه و تعیین  رشد 8 درصدی , سالیانه باید  1 میلیون و 400 هزار  فرصت شغلی ایجاد شود که برای تحقق آن همدلی و هماهنگی قوی لازم است و باید توجه داشت که صرف اعطای تسهیلات بانکی, شغل محسوب نمی‌شود و عوامل زیادی باید برای تکمیل  فرایند توسعه , دست به دست هم بدهند .

این کارشناس ارشد کشاورزی تاکید کرد: یکی از مولفه‌های اصلی در کشاورزی علمی، مکانیزاسیون است اما مکانیزاسیون تنها به مفهوم توزیع ماشین نیست بلکه باید برای استفاده بهینه و علمی از ماشین آلات کشاورزی، برنامه داشت و زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان مربوط را فراهم کرد .

وی بر استفاده درست و علمی از آب در کشاورزی تاکید و تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف مهم باید استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری را ارتقاء داد .

داودی‌نصر بر جایگزینی معیار تولید هر کیلوگرم ماده خشک به ازای یک متر مکعب آب مصرفی به جای تولید در واحد سطح تاکید کرد و گفت: متاسفانه در معیار تولید در واحد سطح, میزان آب مصرفی عملا نادیده گرفته می‌شود .

وی در پایان بر آموزش تولید کنندگان بخش کشاورزی تاکید کرد و یادآور شد: بدون آموزش و توانمندسازی بهره‌برداران بخش کشاورزی، بهره‌گیری از منابع و امکانات کشاورزی (سرمایه، ماشین آلات، آب و سایر نهاده‌ها) بی‌اثر خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha