• دوشنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۶ / ۱۳:۲۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96071709141
  • خبرنگار : 71496

حضور نمایندگان کرد در جلسه امروز پارلمان عراق/دفاع جبوری از دیدارش با بارزانی

حضور نمایندگان کرد در جلسه امروز پارلمان عراق/دفاع جبوری از دیدارش با بارزانی

پارلمان عراق به ریاست سلیم جبوری امروز (دوشنبه) بیست و پنجمین جلسه خود را با حضور اکثر نمایندگان کرد آغاز کرد، رای گیری در مورد برخی قوانین و بررسی اولیه برخی از آنها از برنامه‌های جلسه امروز پارلمان عراق است.

به گزارش ایسنا، یک منبع در گفت‌وگو با شبکه خبر سومریه نیوز عراق اظهار داشت، سلیم جبوری، ریاست پارلمان بیست و پنجمین جلسه عادی پارلمان را با حضور اکثر نمایندگان کرد آغاز کرد. نمایندگان وابسته به حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در این جلسه حضور یافتند اما خبری از نمایندگان حزب وابسته به مسعود بارزانی نبود.

این در حالی است که پارلمان عراق در جلسه گذشته حضور نمایندگان کرد که به همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق رای آری داده بودند، تعلیق و پرونده آنها را به دادگاه فدرال عراق محول کرد.

با این وجود سلیم جبوری از نمایندگان کرد خواست در جلسه پارلمان حضور یابند.

وی افزود: رای گیری در مورد پیشنهاد اصلاح قانون شماره ۱۱ مصوب سال ۲۰۰۷ درباره کمیساریای عالی و مستقل انتخابات و نیز بررسی گزارش عملکرد کمیته کارشناسان برای انتخاب اعضای این کمیساریا از برنامه‌های جلسه امروز پارلمان است.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، در ادامه گفت: علاوه بر این‌ها در جلسه امروز روند رای گیری در مورد پیش‌نویس قانون اصلاح سوم قانون شماره ۲۱ سال ۲۰۰۸ درباره استان‌های سازمان نیافته در اقلیم تکمیل شده و رای گیری در مورد پیشنهاد اصلاح قانون شماره ۴۵ سال ۲۰۱۳ درباره انتخابات پارلمان و نیز در مورد پیشنهاد اصلاح قانون شماره ۱۸۸ سال ۱۹۵۹ درباره وضعیت شخصی انجام خواهد شد.

منبع مذکور ادامه داد: همچنین در جلسه امروز پیش‌نویس قانون تایید توافقنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری‌ها میان دولت عراق و دولت ایران و نیز اصلاح قانون سندیکای حسابداران و حسابرسان به رای گذشته می‌شوند.

الجبوری در سخنرانی که در ابتدای این جلسه داشت، با اشاره به اهمیت گفتگو با "مردم کشور یکپارچه عراق" و حل اختلافات موجود میان بغداد و اربیل از راه گفتگو، بر لزوم پایبندی به قانون اساسی عراق و حفظ وحدت کشور تاکید کرد و گفت: سفرم به اربیل و دیدار با مسعود بارزانی (رئیس اقلیم کردستان عراق) فرصت مهمی برای حل مشکلات و آمادگی برای توافق را فراهم کرد.

رئیس پارلمان عراق اظهار داشت: عراق در این برهه زمانی در حال عبور از مرحله‌ای خطرناک است،‌ باید عملکرد همه ما و مسئولیت عمومی تصمیم گیرندگان و صاحب نظران و چهره‌های برجسته کشور حرکت پایدار و به دور از اهداف کوچک و کم ارزش پیش از آن باشد که امور به یکدیگر پیچیده شده و از مسیر مشترکی که در راستای منافع عالی کشور است، خارج شوند.

جبوری افزود: از این منظر و در چارچوب سیاسی ما در بغداد مذاکراتی با رهبران برجسته کشور و مسئولان روند سیاسی داریم که تکمیل آنها نیازمند کنار زدن چارچوب‌های بسته و محدود و تحقق اصل وحدت از طریق مهار مشکل در داخل و نه محدودیت آن از خارج است.

رئیس پارلمان عراق ادامه داد: سفرم به اربیل یکی از ایستگاه‌های مهم و اصلی بود که فرصت مهمی را در چارچوبی پذیرفته شده دستکم در بُعد اهداف و آمادگی برای توافق فراهم کرد تا به این ترتیب بستر مناسب برای آغاز گفتگوی گسترده به جای سیاست دیوارها و موانع سخت ایجاد شود.

جبوری تاکید کرد، ما به همه در بغداد و اربیل گفتیم که هیچ راه گریزی از رجوع دوباره به قانون اساسی در مورد راهکارهایی که به حل نهایی بحران رو به وخامت ما منجر خواهند شد، وجود ندارد.

وی افزود: پارلمان در ابتدای فراخوان خود نیز بر رجوع دوباره به قانون اساسی و غلبه زبان گفتگو تاکید کرد، حتی تصمیماتی که اتخاذ شدند نیز با هدف حفاظت از وحدت گفتگو بودند.

جبوری ادامه داد: همانگونه که شما سیاسیون با تجربه می‌دانید گفتگو با دشمن برقرار می شود پس در مورد خانواده و هموطنان چگونه است، رهبران و مردم کرد در طول تاریخ و عصر حاضر عراقی محسوب شده و می‌شوند و اهمیت دارد که ما واقعا این مساله را با ایمان به اصل گفتگو با کسانی که در داخل کشور با ما اختلاف نظر دارند، ثابت کنیم.

وی با اشاره به اینکه بحران موجود در کشور صرف نظر از حمایت طرف‌های بین المللی و یا مخالفت آنها با ما، به سمتی در حرکت است که خاک عراق را به محلی برای دخالت‌های خارجی تبدیل کرده است، تاکید کرد: مردم کشور عراقی می‌مانند و دوستان و برادران نیز دوست و برادر و نه بیشتر باقی خواهند ماند و ما همانگونه که بر حفظ حاکمیت عراق تاکید داریم،‌ به دنبال استمرار برادری و دوستی‌مان با آنها هستیم.

رئیس پارلمان عراق ادامه داد: تا زمانی که در مرحله دستیابی به راه حل هستیم، غیر ممکن است بتوانیم درباره همه چیز صحبت کنیم، ما در بغداد دور مهمی از گفتگوها را داشتیم که به صورت مهمی بستر لازم برای دیدار اربیل را فراهم کرد و ما به زودی نتایج تقریبا مثبت این سفر را گزارش خواهیم کرد امام می‌خواهم اینجا به شما اطمینان دهم که هر اتفاقی که بیفتد، مطلقا هیچ گونه مصالحه‌ای در خصوص وحدت عراق وجود ندارد و من نگرانی‌های شما در این مورد را می‌ستایم، به زودی به نتایج این گفتگو به یاری خداوند دست خواهیم یافت و این نتایج ما را از خطر جنگ داخلی دور کرده و ما را در مسیر درست حل بحران قرار خواهد داد، فکر می‌کنم این همان چیزی است که شما می‌خواهید و برای آن تلاش می‌کنید،‌ در واقع هر کدام ما شیوه خود در رسیدن به نتیجه‌ای مشترک را دارد.

الجبوری در ادامه گفت: اختلافی که امروز وجود دارد اختلافی میان بغداد و اربیل نبوده بلکه اختلافی است که با تهدید اصل مشارکت و یا اعتقاد به آن ماهیت کشور به خطر می‌افتد، دو نوع شجاعت داریم، یکی شجاعت در بالا بردن تنش و درگیری و دیگری شجاعت در برقراری صلح و گفتگو، وقتی می‌شنوم که اقداماتی در مورد عشایر کشور با هدف الحاق آنها به مناطقی مشخص در اقلیم کردستان انجام می‌شوند و از این اقدامات ابه شکلی نگران کننده استقبال می‌شود، من در برابر مسئولیت حفاظت از سرنوشت این مناطق به عنوان نماینده آنها در دولت قرار می‌گیرم و افکار عمومی از من انتظار دارند که ما در راستای حفظ وحدت عراق از این مناطق حفاظت کنیم. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha