• دوشنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۶ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 96071005010
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

عضو شورای شهر مشهد:

تعطیلی باغ وحش ضربه مهلکی به صنعت گردشگری مشهد خواهد زد

تعطیلی باغ وحش ضربه مهلکی به صنعت گردشگری مشهد خواهد زد

ایسنا/خراسان رضوی یک عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اگر بخواهیم باغ وحش وکیل آباد را به امان خدا رها کرده و یا آن را تعطیل کنیم عملاً یک بلای عظیم را سر صنعت گردشگری مشهد آورده‌ایم.

به گزارش ایسنا، باغ وحش وکیل‌آباد مشهد که در سال 1359 و پس از انتقال از مکان اولیه خود در منطقه خواجه‌ربیع، در زمینی به مساحت 4 هکتار تاسیس شد، روزگاری به‌عنوان بزرگ‌ترین باغ وحش ایران شناخته می‌شد، اما امروز پس از سه دهه فعالیت به دلایلی مانند گسترش شهر و قرارگیری در حریم آن، اخذنکردن پروانۀ بهره‌برداری سازمان حفاظت از محیط‌زیست و همچنین آنچه نگهداری نامناسب و غیراستاندارد حیوانات خوانده می‌شود، از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد و سازمان‌های مسئول برای جابه‌جایی و استانداردسازی تحت فشار قرار دارد.

در ماه‌های اخیر و با ورود رسانه‌ها و حساس‌شدن افکار عمومی، موضوع باغ وحش وارد مرحله‌ای تازه‌ شده است. زمزمه‌های تعطیلی باغ وحش و جمع‌آوری گونه‌های امانی، ورود برخی چهره‌های استانی همانند امیر شهلا، عضو شورای اسلامی شهر مشهد، به این موضوع و همچنین فیلم‌هایی که از مجموعه باغ وحش وکیل‌آباد در فضای مجازی پخش شده و بازخوردهای متفاوت کاربران را به همراه داشته، از جمله حواشی‌ است که پیرامون این موضوع به‌وجود آمده است.

مشهد به‌شدت با فقدان مراکز تفریحی و سیاحتی مواجه است

در همین رابطه امیر شهلا، عضو شورای شهر مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه «مشهد به‌شدت با فقدان مراکز تفریحی و سیاحتی مواجه است»، اظهار کرد: بر این اساس یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در صنعت گردشگری برای مشهد حتماً باید لحاظ شود گسترش این مراکز با هدف افزایش ضریب ماندگاری گردشگر در مشهد است.

وی ادامه داد: باغ وحش وکیل‌آباد یکی از معدود اماکن سیاحتی و تفریحی شهر مشهد است که با حضور گردشگران می‌تواند بخشی از اوقات فراغت گردشگران در شهر مشهد را به خودش اختصاص دهد. به همین دلیل، اساس وجود این باغ وحش و توسعه و تجهیز آن مورد قبول همه است، اما این به معنای آن نیست که باغ وحش وکیل‌آباد هم هیچ تلاشی در جهت بهبود وضعیت حیوانات و ارتقاء سطح استانداردهای موجود در آن نکند.

شهلا با اشاره به اینکه «بسیاری از دغدغه‌های فعالان محیط زیست و تشکل‌هایی که در حوزه حیات وحش کار می‌کنند، دغدغه‌ها و دل‌نگرانی‌های محترم و قابل توجهی است»، یادآور شد: آن‌ها به محیط نگهداری حیوانات معترض هستند و در مورد حیوانات وحشی زیربنا و مساحت قفس‌ها را ناچیز می‌دانند و معتقد هستند باید فضای بزرگ‌تری در اختیار این حیوانات قرار گیرد.

وی افزود: همچنین در حوزه مراقبت‌های پزشکی و رژیم غذایی حیوانات هم دغدغه‌هایی وجود دارد که حتماً باید این دغدغه‌ها شنیده شده و مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای شهر مشهد با اشاره به بازدید خود از باغ وحش وکیل‌آباد، تصریح کرد: بعد از آن بازدیدی که از باغ وحش وکیل‌آباد داشتم، به مالک باغ وحش پیشنهاد دادم که جلسات مشترکی را با حضور مدیران باغ وحش و نمایندگان سمن‌ها و تشکل‌هایی که در حوزه حیات وحش در مشهد فعالیت می‌کنند، برگزار شود تا در آن جلسات دغدغه‌ها و نقطه نظرات تشکل‌های بخش خصوصی را بشنویم و آن‌هایی که قابلیت اجرا در فضای فعلی باغ‌وحش دارد اجرا و عملیاتی کنیم که متاسفانه این کار تاکنون توسط مالک باغ وحش انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این، هفته گذشته کمیته‌ای را مأمور این کار کردم و به‌زودی اولین جلسه بررسی وضعیت باغ وحش وکیل‌آباد با حضور تشکل‌های بخش خصوصی و مالک آن برگزار خواهد شد و سعی می‌کنیم در آن جلسه نقطه نظرات آنان را به هم نزدیک کرده و تا حدودی از دغدغه‌های فعالان حیات وحش مشهد کم کنیم.

جا‌به‌جایی باغ وحش یک پروسه بلندمدت است

شهلا با بیان اینکه «طبق قانون فضای باغ وحش‌ها باید خارج از محدوده‌ی شهر باشد»، عنوان کرد: اگر ما به فکر جا‌به‌جایی باغ وحش باشیم، باید زمینی را خارج از محدوده شهر در اختیار باغ وحش قرار داده و زیرساخت‌ها و تاسیسات را در اختیارشان قرار دهیم که این یک پروسه بلندمدت، با صرف اعتبارات سنگین و هنگفت خواهد بود.

وی بیان کرد: اگر این امکان و توان برای مدیریت شهر و مدیریت استان و همچنین سازمان حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی مقدور باشد که بتوانند زمین بزرگی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند تا این باغ وحش از داخل شهر به آن محدوده منتقل شود کار بسیار بزرگ و اساسی صورت گرفته، اما با توجه به جمیع جهات و با توجه به اینکه رغبت سرمایه‌گذاری در این حوزه نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده، در حال حاضر نباید از این امکاناتی که وجود دارد و سرمایه‌گذاری که شده غفلت کنیم و آن را رها کنیم یا سیاست‌های ما باعث تضعیف و تزلزل در وضعیت فعلی باغ وحش شود.

تعطیلی باغ وحش ضربه مهلکی به صنعت گردشگری مشهد خواهد زد

عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه «باغ وحش وکیل‌آباد برای حضور در مکان فعلی خود از شهرداری مجوز اخذ کرده‌ و بر این اساس فعالیت می‎کنند»، گفت: مشکلاتی وجود دارد که ما باید این مشکلات را به وضعیت مطلوب تبدیل کنیم، اما پاک کردن صورت مسئله و حذف موضوعیت باغ وحش وکیل‌آباد ضربه مهلکی به صنعت گردشگری مشهد خواهد زد، کما اینکه برای نمونه کوهستان پارک شادی در آن مکان بسته شده و بقیه زیرساخت‌های تفریحی و سیاحتی شهر نیز چنگی به دل نمی‌زند و جاذبه‌ای برای گردشگران ندارد و ما اگر بخواهیم همین باغ وحش را هم به امان خدا رها کرده و یا آن را تعطیل کنیم عملاً یک بلای عظیم را سر صنعت گردشگری مشهد آورده‌ایم.

وی نقش تشکل‌های غیر دولتی در این موضوع را بسیار موثر برشمرد و افزود: سمن‌ها و تشکل‌های غیر دولتی خیلی خوب می‌توانند از کار دستگاه‌های اجرایی و خدمت‌رسان غلط‌گیری کنند و بر این اساس ما از حضور سمن‌های منصف و معتدلی که همه‌جانبه‌نگر باشند و موضوع را تک‌وجهی و تک‌بعدی نگاه نکنند، در تصمیم‌گیری‌ها بسیار استقبال می‌کنیم. حضور آن‌ها که افکار عمومی شهر را نمایندگی می‌کنند می‌تواند بسیار کمک کند که تصمیم‌سازی‌ها منعطف با سلیقه عمومی، نگاه مردمی و دل‌خواست افکار عمومی شهر باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha