به گزارش ایسنا، متن این بیانیه به شرح زیر است:
در آستانه مهرماه، بهار تعلیم وتربیت و آموزش و پژوهش در نظام آموزشی کشور آغاز میشود. مهرماه در فرهنگ این مرز و بوم، جوششی حقیقی از حیات دوباره و تلاش مجدد دانش آموزان و دانش پژوهان برای کسب معرفت، دانش و هنر انسان بودن حکایت می کند. انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها در جایگاه یکی از دیرپاترین تشکلهای فرهنگی، علمی و سیاسی کشور، بازگشایی مدارس و مراکز علمی و آموزشی که رویشگاه و پرورشگاه نسل امروز و سازندگان فردای ایران اسلامی هستند را به فرهیختگان دانشگاهی، دانش پژوهان، معلمان و دانشآموزان تبریک وتهنیت میگوید.
امسال بازگشایی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در شرایطی رخ میدهد که بر اساس برخی ملاحظات سیاسی هنوز وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری چشم به راه وزیر خود در دولت دوازدهم است. انتظار می رفت وزارتخانهای که پیشران توسعه علم، فنآوری و خلاقیت است، فردی دانشمند، فرهیخته، کارامد، پاکدست و دارای اندیشهای باز و پویا عهدهدار تصدی این وازرتخانه راهبردی شود؛ اما در آستانه بازگشایی دانشگاهها و مراکز آموزش و پژوهش کشور انتظار حداقلی دانشگاهیان بر آورده نشده است.
در زمانی وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی معرفی نشده که گفتمان حاکم بر دانشگاهها کرخت، محافظه کارانه و فسردهاست. از این رو، نمیتوان از چنین فضایی، خلاقیت، نوآوری، نقادی و تضارب آراء و اندیشه که لازمه پویایی و بالندگی دانشگاه است را انتظار داشت. لازمه نشاط، تحرک و پویایی علمی و سیاسی وجود فضای باز و آزاد است که انجمنهای علمی و اسلامی دانشجویی به شدت گلهمند نبود چنین بسترهایی هستند. این درحالی است که دانشگاه مبداء تحولات علمی و سیاسی در ایران اسلامی بوده است و دولت دوازدهم بیش از هر دولتی مدیون جامعه علمی و دانشگاهی است. کرسیهای آزاد اندیشی که مورد عنایت و تأکید مقام معظم رهبری است به یمن محافظه کاری و بعضا سختگیریهای حاکم و تنگ نظریهای موجود و نگاه مضیق روسای دانشگاهها، عملاً درفعالیتهای دانشگاهی جایگاه بایسته ای ندارد. انجمنهای اسلامی دانشجویی برای برگزاری یک نشست یا انجام یک اردوی تشکیلاتی درگیر تنگناهای فزاینده سیاسی و مالی هستند.
از طرفی در حالی باید رابطه ارگانیکی بین نهاد تولید علم در دانشگاهها و دستگاههای اجرایی برقرار باشد که هر سازمان بصورتی جداگانه به انجام وظایف خود مشغول است. نبود باور علمی در عرصه اداره امور موجب پیدایش معضلات فزاینده در شاخصهای توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور شده است. توسعه کمی در وزارت علوم و احداث واحدهای دانشگاهی بیکیفیت یا با کیفیت پایین و توزیع منابع مالی محدود در واحدهای متعدد دانشگاهی باعث شده است، مراکز علمی و دانشگاهی که باید مولد سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی برای رشد و توسعه کشور باشند و به قول امام خمینی (ره) به جای اینکه «کارخانه آدمسازی» باشند، تبدیل به کارگاههای تولید مدرک دانشگاهی شدهاند. نظام آموزشی که باید مهارتمحور باشد به نظام آموزش محور تقلیل یافته است به گونهای که در عمل و آنگونه که شایسته و بایسته کشوری انقلابی است در تأمین نیازهای علمی و پژوهشی درمانده است. برآیند چنین رویکردی پدید آمدن انبوه دانشآموختگانی فاقد مهارت لازم و مدرک به دستی است که صرفاً متقاضی اشتغال در بخشهای اداری و دولتی هستند. نظام اداری نیز به دلیل انبوه کارمندان، آماسیده، حجیم وناکارمد است و خود نیازمند بازسازی و اصلاحات ساختاری و بنیادی است. درحالی با چنین شرایطی مواجه هستیم که دانش آموختگان دانشگاهی باید خود، کارآفرین و ایجاد کننده اشتغال مولد باشند.
برای رفع این معضلات، دانشآموختگان از دولت انتظار دارند، فضایی فراهم شود تا با گردش نخبگان و حضور جوانان در بدنه اجرایی، خونی تازه وامیدی نو به کالبد کم تحرک کشور سرازیر و دمیده شود. گرچه میانگین سنی اعضای کابینه بالاست ولی انتظار است که حداقل در مدیریتهای میانی از جوانان متخصص و فارغ التحصیلان دانشگاهی به گونهای استفاده شود که تلفیق تجربه، علم، نوآوری، جسارت و خلاقیت شرایط مناسبتری برای اداره امور فراهم آورد تا محافظهکاری جای خود را به اصلاحات ساختاری برای اداره بهینه امور کشور دهد.
در چنین زمانهای، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها به نمایندگی از جامعه علمی و دانشگاهی ضمن اعلام حمایت از رئیس جمهور محترم و دولت دوازدهم از ایشان تقاضا دارد وزیری فرهیخته، پویا، مقبول جامعه دانشگاهی و پایبند به اصول اخلاقی و متعهد به مقام علم ودانش که آشنا به شرایط حاکم بر توسعه علمی در دنیای کنونی باشد برای وزارت علوم را پیشنهاد دهند تا با حمایت همه ارکان نظام سیاسی از جمله نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، بستری فراهم آورد تا توسعه علمی که مقدمه توسعه، پیشرفت و تعالی کشور است، در این وزارتخانه بیش از پیش مبنای عمل مدیران و مجریان قرارگیرد.
رشد کمی واحدهای دانشگاهی بیکیفیت را متوقف و واحدهای موجود را مقید به رعایت استاندارهای علمی کند و با تغییر و تحول در مدیریتهای ضعیف و محافظهکار فضایی از شور و نشاط، خلاقیت و نو آوری علمی جای کم تحرکی، فربهی و ناامیدی را بگیرد. کرسی های مناظره علمی رونق بیابد و انرژی جوانان به جای هرز رفتن، صرف پویایی و خلاقیت علمی و آموزشی شود. امید آنکه با توکل به ذات حضرت باریتعالی، استعدادهای جوانان، خلاقیت و تلاش مضاعف جامعه دانشگاهی و حمایت همه جانبه کارگزاران نظام از مراکز علمی و پژوهشی بیش از پیش در راستای رسالت و مسئولیت خویش که همانا ارتقاء علمی، تهذیب نفس، اخلاق حسنه و تعالی جامعه است موفق و موید به تأییدات الهی باشیم. انشاءالله.
انتهای پیام
نظرات