• شنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 96052817204
  • خبرنگار : 71060

رییس اتحادیه پیراهن دوزان خبر داد

تعطیلی ۴۰ درصد تولیدی‌های پیراهن‌/ جولان پوشاک ایرانی با برند خارجی در بازار

تعطیلی ۴۰ درصد تولیدی‌های پیراهن‌/ جولان پوشاک ایرانی با برند خارجی در بازار

رییس اتحادیه پیراهن دوزان از تعطیلی ۴۰ درصد واحدهای تولیدی این صنف در سال گذشته خبر داد و گفت:حدود ۹۰ درصد افرادی هم که در این بازار فعالیت می‌کنند مجبور به آن شده‌اند که کالای خود را به اسم کالای خارجی و با لیبل‌های برندهای مختلف به فروش برسانند.

مجتبی درودیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر در بازار پوشاک رکود شدیدی حاکم است که یکی از دلایل عمده این رکود را می‌توان به واردات برندهای مختلف مربوط دانست.

وی همچنین عنوان کرد: البته ما به هیچ عنوان مخالف ورود پوشاک برند نیستیم، اما لازم است قبل از واردات این کالاها امکاناتی در اختیار تولید کنندگان قرار گرفته و تمهیداتی اندیشیده شود تا برای این بخش قدرت رقابت وجود داشته باشد.

واردات پوشاک قانونی به جای قاچاق

رییس اتحادیه پیراهن دوزان با بیان این که در حال حاضر به دنبال کاهش تعرفه‌های گمرکی بسیاری از کالاها از مبادی رسمی وارد کشور می‌شوند، گفت: بسیاری از افرادی که در گذشته کالای خود را به شکل قاچاق وارد می‌کردند مبادی قانونی را جایگزین کرده‌اند و بر همین اساس هر روز شاهدیم که تعداد تولیدی‌های پوشاکی که تعطیل می‌شوند افزایش می‌یابند.

درودیان ادامه داد: قطعا واردات پوشاک برند امری مثبت است، اما نکته مهم تر آن است که در کنار این واردات برنامه ریزی‌هایی صورت بگیرد تا شرکت‌های خارجی تنها از بازار ایران سود نجسته و کالای خود را به تنهایی وارد بازارهای ایران نکنند، بلکه به تولید در داخل کشور پرداخته و حتی سهمی برای صادرات در نظر بگیرند.

وی افزود: اکنون بخش قابل توجهی از پوشاکی که به شکل قاچاق یا قانونی وارد کشور می‌شوند متعلق به ترکیه است که این واردات در حال نابودی صنعت پوشاک ایران است. برهمین اساس ما خواهان آن هستیم که دولت سریع‌تر به این موضوع رسیدگی کندتا زمان از دست نرفته و با شرایطی مواجه نشویم که تولیدی‌های ما همه تعطیل شوند و بخواهیم مردم را دوباره به تولید دعوت کنیم.

به صنعت پوشاک خیانت می‌شود

رییس اتحادیه پیراهن دوزان در بخش دیگری از صحبت‌های خود، عنوان کرد: در سال جاری می‌توان گفت که میزان تولیدات صنف ما در قیاس با سال قبل حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده و می‌توان گفت که ۴۰ درصد تولیدی‌های ما تعطیل شده و یا رو به تعطیلی می‌روند که همان طور که اشاره شد عمده دلیل آن قاچاق کالا و یا حجم بالای واردات در این بخش محسوب می‌شود.

درودیان در ادامه به راه اندازی فروشگاه‌های مختلفی که با برندهای خارجی در کشور راه اندازی می‌شوند، اشاره کرد و گفت: ما مخالف آمدن برندها به ایران نیستیم، اما اکنون می‌توان گفت اقداماتی که در این حوزه صورت می‌گیرد به گونه‌ای است که می‌توان گفت به صنعت پوشاک داخلی خیانت می‌شود.

رییس اتحادیه پیراهن دوزان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارائه‌ی توضیحاتی درباره شرایط این روزهای بازار پرداخت و عنوان کرد: اکنون مدتی است به دنبال ثبات نرخ ارز، تهیه مواد اولیه ما تقریبا هزینه یکسانی دارد اما هزینه‌هایی مانند کارگر و هزینه‌های سربار به طور دائم در حال افزایش است و همین مساله موجب می‌شود هزینه‌های ما در قیاس با نمونه خارجی بالاتر بوده و قدرت رقابت ما کمتر شود. بدین ترتیب شاهد هزینه‌های بالا و از سوی دیگر رکود و فروش پایین هستیم و همین شرایط موجب می‌شود بسیاری از تولید کنندگان به تغییر کار یا تعطیلی فکر کنند.

کالای ایرانی ۱۵ تا ۲۰ درصد گرانتر از نمونه خارجی

درودیان بیان کرد: اکنون شاید قیمت نمونه‌های ایرانی تا حدی بالاتر از کالاهای خارجی باشد که این موضوع ریشه در هزینه‌های متعددی که به واحدهای تولیدی تحمیل می‌شود دارد. بدین ترتیب اکنون می‌توان گفت که قیمت کالای ایرانی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد گران تر از نمونه‌های ترک یا چین است.

رییس اتحادیه پیراهن دوزان همچنین اظهار کرد: شاید بتوان یک پیراهن درجه ۲ ایرانی را با قیمتی معادل ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان به دست مردم رساند. در مورد کالایی که کیفیت بهتری نیز داشته باشد قیمت‌هایی حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان حاکم است و در مواردی که برای دوخت پیراهن از پارچه تایلندی استفاده شود، پیراهن‌های آن به طور عمده ۴۰ تا ۶۵ هزار تومان قیمت خواهند داشت در حالی که ممکن است کشور چین نمونه‌هایی از ۳۰ هزار تومان و حتی کمتر داشته باشد. در مورد کالاهای ترک نیز به طور معمول قیمت آنها بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان و بیشتر است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اکنون حتی شاید بتوان گفت که ۹۰ درصد تولید کنندگان ایرانی برای رقابت در بازار و ادامه دادن کار خود مجبور می شوند که کالای خود را با لیبرهای خارجی و البته قیمت بالاتر وارد بازار کرده و به فروش برسانند.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha