• شنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96052816954
  • خبرنگار : 71477

وضعیت نابسامان کارخانه اوکراینی متهم به ارتباط با برنامه موشکی کره‌شمالی

براساس مطالعه جدید صورت گرفته، کارخانه موشک‌سازی یوژماش واقع در شرق اوکراین که دوران سختی را سپری می‌کند ممکن است منبع موتورهایی باشد که موشک‌های کره‌شمالی را به کار می‌اندازند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، کارگران کارخانه موشک‌سازی یوژماش با کاهش زمان کاری و حقوق‌های عقب‌افتاده دست و پنجه نرم می‌کنند اما این کارخانه اطلاعات این مطالعه را مبنی بر اینکه کارکنان ناراضی این کارخانه ممکن است وادار به سرقت تکنولوژی موتور شده و آن را به قاچاقچیان تسلیحاتی فروخته باشند، رد می‌کند؛ قاچاقچیانی که اسناد و مدارک این تکنولوژی را به پیونگ‌یانگ داده‌اند.

این مطالعه توسط یکی از دانشمندان سابق موشکی آمریکا صورت گرفته و توسط موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک مستقر در لندن منتشر شده است.

در این مطالعه آمده است؛ موتورهای موشکی استفاده شده توسط پیونگ یانگ از طراحی‌هایی به دست آمده‌اند که تنها به تعداد محدودی از کارخانه‌های دوران شوروی سابق مرتبط می‌باشند.

این مطالعه تمامی اطلاعات خود را بر مبنای تصاویر اتخاذ شده از کره‌شمالی قرار داده است.

کارخانه یوژماش در گذشته بخشی از یک شرکت مختلط دولتی بود که راکت‌ها را برای برنامه‌های فضایی و دفاعی جماهیر شوروی می‌ساخت.

هنگامی که جنگ سرد پایان یافت این کارخانه به یک شرکت دولتی اوکراینی تبدیل شد. نیروی کار این کارخانه کاهش یافت اما این تاسیسات به تولید راکت‌های فضایی عمدتا با همکاری کارخانه‌های روسی که در دوران جماهیر شوروی با آنها همکاری می‌کرد، ادامه داد.

پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال 2014 و شروع درگیری‌ها میان نیروهای دولتی کی‌یف و جدایی‌طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین روابط این شرکت‌ها متوقف شد.

در گذشته نیز تکنولوژی اوکراین توجه کره‌شمالی را به خود جلب کرده است. در سال 2012 دو شهروند کره‌شمالی توسط یک دادگاهی اوکراینی به 8 سال حبس محکوم شدند چراکه به یکی از کارمندان شرکت‌های تابع یوژماش نزدیک شده و قصد داشتند اسناد و مدارک محرمانه مربوط به نیروی محرکه موشک را به دست آورند.

این موتور که در این مطالعه جدید به آن اشاره شده دو متر طول و یک متر عرض دارد. در همین حال شرکت یوژنو که یکی از شرکت‌های تابع یوژماش محسوب می‌شود و قسمت طراحی را برعهده دارد، گفت: موتورهای استفاده شده توسط کره‌شمالی هیچ ارتباطی با موتورهای تهیه شده توسط کارخانه ما ندارد.

این شرکت افزود: کارخانه ما دیگر ظرفیت تولید موتورهای RD-250 را که در این گزارش مطرح شده است ندارد و کل موتورهای RD-250 که پیش‌تر تولید شده بودند، به دست مشتریان مشروع رسیده‌اند.

برخی از مقامات اطلاعاتی آمریکا نیز داده‌های این گزارش را به چالش کشیده‌اند.

اوکراین، یکی از امضاکنندگان معاهده بین‌المللی کنترل تکنولوژی موشکی است.

مقامات اوکراینی تاکید کردند تجهیزات اشاره شده در این گزارش، بیشتر شبیه به تجهیزاتی است که در روسیه تولید می‌شوند؛ اظهاراتی که مسکو آنها را رد می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha