• یکشنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96052213512
  • خبرنگار : 71415

انگلیس حمله صدام به کویت را "فرصتی بی‌سابقه" برای فروش سلاح می‌دانست

انگلیس حمله صدام به کویت را "فرصتی بی‌سابقه" برای فروش سلاح می‌دانست

دولت انگلیس براساس یکسری اسناد محرمانه‌ای که جدیدا افشا شده حمله سال 1990 صدام به کویت را یک "فرصت بی‌سابقه" برای فروش سلاح به کشورهای حوزه خلیج فارس توصیف کرده بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه گاردین، این اسناد که از سوی بایگانی ملی انگلیس انتشار پیدا کرده‌اند، مشخص می‌کند که در اوایل جنگ سال 1990 عراق با کویت موسوم به جنگ خلیج فارس وزرا و کارمندان دولت انگلیس به دنبال حداکثر بهره‌گیری از این جنگ برای فروش سلاح‌های تولیدی این کشور بوده‌اند.

در این اسناد آلن کلارک، وزیر وقت تامین دفاعی دولت انگلیس به مارگارت تاچر، نخست وزیر اسبق این کشور که همزمان با بالا گرفتن جنگ خلیج فارس به کشورهای این منطقه سفر کرده بود یادداشت‌های محرمانه‌ای را نوشته است.

این در حالی است که این تلاش‌های دولت اسبق انگلیس جواب داد و جنگ خلیج فارس توانست قواعد زیادی را در فروش سلاح عوض کند و سهم دولت انگلیس از فروش سلاح چشمگیر باشد. همچنین روابط قدرتمندی بین انگلیس با کشورهای عرب این منطقه ایجاد کرد که تا به امروز نیز ادامه یافته است.

جدیدترین گزارش سالانه سازمان امنیت دفاع دولت انگلیس نشان داده که این کشور در سال 2016، شش میلیارد پوند از توافقات تسلیحاتی درآمد داشته است که معادل 9 درصد بازار جهانی فروش تسلیحات است و نیمی از این فروش سلاح‌ها مربوط به منطقه خاورمیانه بوده است.

کلارک در یک نامه محرمانه در تاریخ 19 اوت 1990 چند روز بعد از حمله صدام به کویت به مارگارت تاچر نوشت که پاسخ قابل انتظار آمریکا و هم‌پیمانان ما به این وضعیت "یک فرصت بی‌سابقه" برای سازمان خدمات صادرات دفاعی انگلیس است.

کلارک توضیح داد: سیاست استقرار نیروی ما هرچیزی که باشد باید تاکید کنیم که یک فرصت بی‌سابقه برای سازمان خدمات صادرات دفاعی است و زمینه مناسبی برای فروش مهمات جنگی در آزمایش‌های واقعی به وجود آمده است.

کلارک نوشته بود: من در ابتدای این بحران اقدام به تهیه یک فهرست از پتانسیل‌های فروش سلاح‌هایمان کرده‌ام‌. این فهرست احتمالا در صورتی که ما اقدام کنیم گسترده‌تر نیز خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha