• یکشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۶ / ۰۹:۵۹
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 96050100108
  • خبرنگار : 71424

وزیر آموزش و پرورش:

هر دلار سرمایه‌گذاری در مقطع پیش‌دبستانی، بازدهی اقتصادی 6 تا 17 دلاری دارد

هر دلار سرمایه‌گذاری در مقطع پیش‌دبستانی، بازدهی اقتصادی 6 تا 17 دلاری دارد

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تصور می کنیم تاثیرگذاری نظام آموزشی تنها از طریق غنی سازی محتوای کتب درسی میسر می‌شود گفت: همین عامل باعث شده تحولی که باید رخ می داد، به شکل صحیح اتفاق نیفتد؛ این در حالیست که سازمان مدرسه، روش تدریس، اداره کلاس درس، فضای اجتماعی و نحوه ارتباط مدرسه با محیط پیرامونی اش در افزایش بازدهی نظام تعلیم و تربیت موثرند.

به گزارش ایسنا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در گردهمایی مشترک مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معاونین آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از برنامه های اصلی نظام تعلیم و تربیت تحول در یاددهی و یادگیری است گفت: در این میان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از نهادهایی است که می تواند کمک کننده و مثمر ثمر باشد.

وی افرود: نظام آموزش و پرورش زیربنای توسعه است و اگر خواهان توسعه علمی، اقتصادی و فرهنگی هستیم مهمترین رکن آن نظام آموزشی است. برای این منظور باید برنامه بلندمدتی داشته باشیم که خوشبختانه سندتحول بنیادین همین برنامه بلندمدت است و باید همه بسترهای اجرایی شدن آن را فراهم کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مطالعات انجام شده پیرامون توسعه یافتگی در کشورهای مختلف گفت: به این نتیجه رسیده اند که 90 درصد توسعه در کشورهای پیشرفته به دلیل افزایش سرمایه نیست بلکه بهبود در زمینه‌های انسانی است.

دانش آشتیانی ادامه داد: اگر بحث توسعه را به سه قسمت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تقسیم کنیم، طبق بررسی های صورت گرفته مشخص شده ضریب همبستگی توسعه اقتصادی با نوع نظام آموزشی 90 درصد، ضریب همبستگی توسعه اجتماعی با نوع نظام آموزشی 75 درصد و ضریب همبستگی توسعه سیاسی با نوع نظام آموزشی 50 درصد است.

وی افزود: آموزش و پرورش حافظ نظام سیاسی است و علت این است که هویت ملی و امنیت از پارامترهای توسعه سیاسی است و هر دوی اینها در نظام تعلیم و تربیت وجود دارد و اگر هویت و تعصب دینی و ملی را در وجود کودکان نهادینه کنیم نظام سیاسی را بیمه و حفظ کرده‌ایم.


وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جامعه پذیری و تربیت نخبگان سیاسی و انسجام و آگاهی سیاسی و ملی در نظام تعلیم و تربیت رقم می‌خورد عنوان کرد: در مجموع می‌توان گفت که نظام آموزشی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نقش کلیدی ایفا می‌کند. البته این ارتباط یک سویه نیست و عوامل اقتصادی و اجتماعی نیز در روند آموزش و پرورش اثرگذارند.


دانش آشتیانی با بیان اینکه تصور می کنیم تاثیرگذاری نظام آموزشی تنها از طریق غنی سازی محتوای کتب درسی میسر می شود گفت: همین عامل باعث شده تحولی که باید رخ می داد به شکل صحیح اتفاق نیفتد. باید بدانیم که ارزش ها از کتاب درسی بر نمی آید بلکه سازمان مدرسه، روش تدریس، اداره کلاس درس، فضای اجتماعی و نحوه ارتباط مدرسه با محیط پیرامونی اش در افزایش بازدهی نظام تعلیم و تربیت موثرند.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی باید جامعه محور باشد، به عوامل موثر دیگر درافزایش بازدهی نظام آموزشی اشاره کرد و گفت: ابتدا باید روی توانمندسازی نیروی انسانی متمرکز شویم. دوم آنکه باید به دانش آموز شخصیت بدهیم، اگر نگاه معلم به دانش آموز این باشد که وی در یک چارچوب قرار بگیرد و محفوظاتی به ذهنش فرو کنیم یعنی به او شخصیت نداده‌ایم.


وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مهمترین عامل در اثرگذاری آموزش این است که دانش آموز با اختیار خود فرآیند یاددهی ـ یادگیری را طی کند و هیچ گاه نباید با شیوه های غیردموکراتیک مطلبی را به او القا کنیم. کودک ما صاحب فکر و اندیشه است. باید اجازه دهیم کودکان ما با اراده خود مطالب را کشف کنند و ما به عنوان معلم تسهیل گر باشیم.

دانش آشتیانی با بیان اینکه عامل سوم تمرکز بر روی مهارتهای زندگی است اظهار کرد: اگر هدف طرح درس، تنها انتقال محتوای آموزشی باشد وارد مسیر انحرافی شده‌ایم. محتوا وسیله‌ای است که معلم از طریق آن بتواند مهارتهای زندگی را بیاموزند.

وی افزود: عامل اثرگذار چهارم عدم تمرکز نظام آموزشی است و باید به این سمت حرکت کنیم. آموزش در هر استان باید متناسب با شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن استان باشد و انعطاف لازم متناسب با شرایط اقلیم، بوم و فرهنگ در برنامه ریزی درسی وجود داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش توجه به مقطع پیش دبستانی و دبستان را عامل اثرگذار پنجم در توسعه و افزایش بازدهی نظام آموزشی دانست و عنوان کرد: اگر سرمایه گذاری لازم برای مقطع پیش دبستان و دبستان داشته باشیم بخش قابل توجهی از مسیر را طی کرده ایم. نباید بگوییم اینجا پیش دبستانی است و هرکسی می تواند به آنجا برود و تدریس کند. طبق تحقیقات در کشورهای دیگر، به ازای هر دلار سرمایه گذاری در مقطع پیش دبستانی، بازدهی اقتصادی 6 تا 17 دلاری اتفاق افتاده است.

دانش آشتیانی با تاکید بر اینکه باید تغییر نگاه در نظام آموزشی و بویژه دوره پیش دبستانی و دبستان ایجاد شود گفت: تا زمانی که تحول در کودک اتفاق نیافتد مسلما نظام آموزشی اثربخشی لازم را نخواهد داشت.

دانش آشتیانی با بیان اینکه قصه گویی و بازی در روند آموزش کودکان موثر است افزود: دانش آموزان هنگام بازی کار تیمی را فرا می گیرند و چون با انگیزه آن را انجام می دهند در رشد فکری شان اثرگذار است. کتاب و کتابخوانی هم موثر است. متاسفانه در این زمینه بسیار ضعیف عمل می کنیم. با کتابخوانی و قصه خوانی کودکان رشد اجتماعی و فکری پیدا می کنند و دروس اصلی خود را بهتر فرا می گیرند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه خوشبختانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سابقه طولانی که دارد در قصه گویی، کتابخوانی، نمایش و... متخصص است و مربیان خوبی در سراسر کشور دارد گفت: این امکان باید به خدمت نظام آموزشی در بیاید و بخصوص در دوره پیش دبستانی وارد شود. جلسه امروز را آغازگر حرکت در جهت تحولی می دانیم که باید در نظام آموزشی ما در دوره دبستان اتفاق بیافتد. توصیه اکید داریم که مسئولان آموزش و پرورش تمرکز برنامه ریزی را روی دوره دبستان بگذارند.

وی افزود: باید به جای استفاده از روش‌های سنتی به سمت روش های نوین برویم و به جای آنکه کودکان به کانون بیایند؛ کانون پرورش فکری را به مدرسه بیاوریم و مدل آموزشی کانون را در مدارس داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha