• سه‌شنبه / ۲۷ تیر ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96042715523
  • خبرنگار : 71129

پیشنهاد خودمختاری دوترته به مسلمانان فیلیپین در مقابل دست کشیدن از داعش

پیشنهاد خودمختاری دوترته به مسلمانان فیلیپین در مقابل دست کشیدن از داعش

رئیس جمهوری فیلیپین به اقلیت مسلمان این کشور پیشنهاد خودمختاری داد تا به این وسیله با داعش که شهری جنوبی را به تصرف خود در آورده‌اند، مقابله کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین امیدوار است که با اعطای خودمختاری به مسلمان‌های این کشور آنها را متقاعد کند تا داعش را پس بزنند. داعش کنترل ماراوی در جنوب این کشور آسیایی را به دست گرفته و باعث کشته شدن بیش از 500 تن شده است.

دوترته قول داده تا لایحه "قوانین ابتدایی بانگسامورو"‌ را که از سوی مقام‌های دولت و گروه اسلامی مورو تدوین شده در کنگره به تصویب برساند و اجرایی کند.

وی گفت: این اقدامی مهم برای از میان بردن درگیری‌ها و عدم اعتماد و بی‌عدالتی است که هزینه‌های زیادی را در پی داشته و بر زندگی میلیون‌ها تن از مردم فیلیپین اثر گذاشته است.

هر دو طرف –مسلمان‌های فیلیپین و دولت مرکزی- گفته‌اند که این پیشنهاد یک پیشنهاد بهتر برای جمعیت کاتولیک و اقلیت مسلمان کشور است که باعث از میان رفتن افراط‌گرایی و پشت کردن مردم مسلمان کشور به داعش می‌شود.

مراد ابراهیم، رهبر جبهه آزادی بخش مورو در کنار دوترته و با اشاره به افراد مسلح در ماراوی گفت: این افراد از خلاء ایجاد شده ناشی از ناکامی ما در اجرای "قوانین اولیه بانگسامورو" سوء استفاده کرده و مردم را تحت نفوذ خود درآورده‌اند.

خیزش افراط گرایان مسلمان در جنوب فیلیپین از دهه 70 میلادی آغاز شده و باعث کشته شدن بیش از 100 هزار تن شده است.

جبهه آزادی بخش مورو معاهده صلحی را با بنینو آکوئینو، رئیس جمهوری سابق فیلیپین در سال 2014 امضا کرد اما کنگره تصویب اعطای خودمختاری به مسلمان‌ها را که بندی اصلی از این توافق است، رد کرد.

کمی پس از آن گروه‌های کوچک افراط گرا با داعش اعلام بیعت کردند. حمله به ماراوی نیز در 23 مه سال جاری میلادی نخستین اقدام گسترده از سوی داعش است و در جریان آن دوترته در منطقه میندانائو منع آمد و شد اعلام کرد.

مذاکره کننده ارشد دولت مانیل نیز گفت که کشورش انتظار دارد که این لایحه ظرف یکسال تصویب شود و ادامه داد: دوازدهم ماه آتی فرصت کاملی است برای اینکه این لایحه در اعطای خودمختاری به مسلمان‌ها تصویب شود.

دوترته هم باید ظرف یک هفته درباره تمدید منع آمد و شد در منطقه میندانائو تصمیم‌گیری کند.

براساس قانون اساسی این کشور آسیایی، منع آمد و شد تنها 60 روز است. البته کنگره اختیار تمدید آن را دارد.

ارتش فیلیپین اعلام کرده که هنوز 60 تا 80 فرد مسلح 500 منزل و ساختمان را در ماراوی در کنترل دارند. همچنین 300 غیرنظامی همچنان در منطقه گیر افتاده‌اند و برخی از آنها به گروگان گرفته شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha