• شنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۵:۴۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 96032715418
  • خبرنگار : 71214

/بررسی عملکرد وزرای دولت یازدهم/

بهره‌وری افزایش یافت اما مصرف آب کمتر نشد!

بهره‌وری افزایش یافت اما مصرف آب کمتر نشد!

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز معتقد است که افزایش بهره وری تولید محصولات کشاورزی چالش اصلی پیشروی بخش کشاورزی است اما میزان آب مصرفی در این بخش کاهش پیدا نکرد که در دولت دوازدهم باید مورد توجه قرار گیرد.

بهاء‌الدین نجفی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: عملکرد وزارت جهاد کشاورزی طی چهار سال گذشته روی هم رفته عملکرد قابل قبول و مثبتی بوده است که خودکفایی مجدد گندم، توسعه آبیاری تحت فشار و مدیریت منابع آبی از جمله اقدامات مثبت در کارنامه درخشان این وزارتخانه در دولت یازدهم به شمار می‌رود.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های وزیر جهاد کشاورزی که خود تخصص در این حوزه ندارد این است که گوش شنوا برای متخصصان و کارشناسان بخش دارد و به نظر من گوش شنوای حجتی یکی از عوامل اصلی موفقیت او در طرح‌ها و اهداف پیش بینی شده‌اش در بخش کشاورزی بود چرا که کار را به کاردان می‌سپارد، بنابراین تداوم کار ایشان یا تدوام چنین رویکردی می‌تواند دیگر چالش‌های پیشروی کشاورزی را نیز حل کند.

افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف آب چالش‌های اصلی کشاورزی

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز تاکید کرد: افزایش بهره وری تولید محصولات کشاورزی و کاهش میزان مصرف آب از چالش‌های مهم پیش روی وزارت جهاد کشاورزی و این بخش است، چرا که وضعیت منابع آبی در حالت بحرانی قرار دارد، بنابراین مدیریت منابع آبی باید در صدر برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد تا بتواند با تراز منفی سفره‌های آب زیرزمینی مقابله درستی داشته باشد.

نجفی ادامه داد: افزایش بهره وری تولید محصولات کشاورزی در کنار کاهش مصرف آب از اهمیت بالایی برخوردار است و برای این کار باید یک سری عوامل دست به دست هم دهند تا این مهم اتفاق بیفتد که در این راستا می‌توان به تامین منابع مالی، آموزش و فرهنگ سازی در میان کشاورزان اشاره کرد.

وی گفت: یک کشاورز که با مقدار مشخصی منابع آبی در اختیار میزان مشخصی محصول تولید می‌کند در صورت افزایش بهره وری تولیدش نیز، باید بهای کاهش مصرف آب از سوی دولت و وزارت جهاد کشاورزی به او پرداخت شود و در واقع انتقادی هم که به وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه وارد می‌شود این است که مصرف آب کاهش پیدا نکرده و تنها آبیاری‌های نوین مانند آبیاری تحت فشار توسعه یافته است.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز افزود: این وضعیت که تکنولوژی استفاده از آبیاری تحت فشار به کشور وارد شده اما منجر به کاهش آب در بخش کشاورزی نشده است دقیقا مانند دهه‌های پیش است که چاه‌های عمیق به ایران وارد شد، اما چگونگی استفاده و بهره‌ برداری به کشاورزان معرفی نشد که بحران خطرناکی مانند بحران آب را رقم زد. تکنولوژی نیز مانند همین مساله است و باید به کشاورزان آن را آموخت. البته اگر بخواهیم اقدام اساسی برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی صورت دهیم در کنار این مساله باید دولت بودجه و منابع لازم مالی را برای تامین نیازهای معیشتی کشاورزان در نظر بگیرد چرا که در همه دنیا هم مرسوم است و طرح‌های ملی مانند نکاشتن در مناطق بحرانی از نظر منابع آبی مشمول مشوق‌های مالی می‌شود تا کشاورزان انگیزه اجرای این طرح‌ها را داشته باشند.

خاطره‌های بد کشاورزی از وزارت بازرگانی سابق و ضرورت تداوم قانون انتزاع

نجفی اظهار کرد: با توجه به تجربیات گذشته و خاطرات بد ناشی از دوگانگی بین سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بازرگانی، ضرورت دارد قانون انتزاع یا همان قانون تمرکز بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی باقی بماند و وزارت بازرگانی بدون لغو این قانون احیاء شود، چرا که یادمان نرفته در گذشته زیان‌های بسیاری به کشاورزان و تولیدات کشاورزی ناشی از تصمیمات غلط در وزارت بازرگانی از جمله آزاد شدن واردات، تعرفه‌های نامناسب وارداتی، واردات نابه‌هنگام (در فصل برداشت محصولات کشاورزی) وارد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha