• جمعه / ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96032614661
  • خبرنگار : 71496

اعتراضات مصری‌ها به موافقت پارلمان با انتقال مالکیت تیران و صنافیر به عربستان

اعتراضات مصری‌ها به موافقت پارلمان با انتقال مالکیت تیران و صنافیر به عربستان

پایتخت مصر شاهد درگیری‌هایی میان پلیس و شرکت‌کنندگان در تظاهراتی بود که در اعتراض به تصمیم پارلمان مصر برای موافقت با انتقال مالکیت دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان شکل گرفت.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری الشرق الاوسط مصر، در پی تصویب توافقنامه تیران و صنافیر در پارلمان مصر و توافق این پارلمان با مساله انتقال مالکیت دو جزیره مذکور به عربستان، مردم مصر به دعوت حمدین صباحی،  مخالف چپ‌گرای مصری و رقیب سابق عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهور این کشور در انتخابات ریاست جمهوری به خیابان‌ها آمده و اعتراض خود را نسبت به این تصمیم پارلمان ابراز داشتند.

در جریان این تظاهرات هشت تن به اتهام شرکت در تظاهراتی که از پیش اعلام نشده بود و نیز اهانت به شخص رئیس جمهور، دستکم ۲۴ ساعت بازداشت شدند.

پارلمان مصر روز چهارشنبه با توافقنامه ترسیم دوباره مرزهای دریایی میان مصر و عربستان که شامل انتقال مالکیت دو جزیره تیران و صنافیر واقع در دریای سرخ به عربستان می‌شود، موافقت کرد و احتمالا سیسی نیز به زودی با این تصمیم موافقت کند.

مساله انتقال مالکیت دو جزیره مذکور به عربستان اولین بار در سال گذشته میلادی مطرح شد و از آن زمان نیز اعتراضات مردم، چهره‌های سیاسی و حقوقی مصر آغاز شده است.

در حال حاضر برخی از احزاب مصری از جمله حزب دموکراتیک اجتماعی با تشکیل جنبشی، مردم را به اعتراض نسبت به این تصمیم و شرکت در راهپیمایی اعتراضی که قرار است امروز (جمعه) برگزار شود، دعوت می‌کنند.

هزاران مصری در صفحات شخصی خود در فیسبوک با به اشتراک‌گذاری هشتگ "قصور خیانت است"، مردم را به حضور در میدان التحریر، جایی که به عنوان مهد اعتراضات مردمی سال ۲۰۱۱ شناخته می‌شود و اعتراض به این مساله دعوت کرده‌اند.

مخالفان این طرح تاکید دارند که مالکیت مصر بر دو جزیره یاد شده به سال ۱۹۰۶ یعنی پیش از تشکیل کشور عربستان بازمی‌گردد.

همچنین حزب "مصریان آزاده" که معمولا حامی سیسی هستند، با انتشار بیانیه‌ای این توافقنامه را به شدت محکوم و تاکید کرد که "مسئولیت ملی و تاریخی ما را بر آن می‌دارد که تاکید کنیم خاک دو جزیره تیران و صنافیر از گذشته تا به امروز تحت حاکمیت مصر بوده است."

در این بیانیه از حکم قضایی که سال گذشته میلادی توافقنامه مذکور را باطل اعلام کرد، حمایت شده است.

مسئولان عربستانی مدعی هستند که مالکیت جزایر مذکور متعلق به عربستان بوده و این دو جزیره تنها تحت حاکمیت مصر بوده‌اند زیرا ریاض در سال ۱۹۵۰ میلادی از قاهره این را خواسته بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha