اقبال شاکری در گفتوگو با ایسنا، در تشریح جزییات حادثه عصر روز گذشته مترو طرشت که منجر به مجروحیت حدود 50 نفر از شهروندان شده بود، گفت: از روز گذشته کارشناسان مترو در حال پیگیری ابعاد و چرایی این حادثه هستند و بررسیهای اولیه نشان داده که خطای سیستم و همچنین خطای انسانی علت بروز این حادثه بوده است.
وی با بیان اینکه یکی از سیستمهای کنترلی به نام ATP ارور داده و راهبر قطاری که از مترو صادقیه میآمده بدون رعایت دستورالعمل مربوطه و بدون اطلاع به اتاق فرمان سیستم مذکور را خاموش میکند، گفت: سیستم ATP، سیستم خودکنترلی توقف قطار در صورت مشاهده موانع است که متاسفانه راهبر بدون هماهنگی با اتاق فرمان این سیستم را خاموش کرده بود.
به گفته رییس کمیته عمران شورای شهر تهران، از آنجایی که در هنگام ورود به ایستگاه طرشت، یک قوس داریم، راهبر از نظر فیزیکی نتوانسته بود که چندصد متر زودتر قطار را رویت کند، اما به دلیل سرعت کم قطار به هنگام عبور از قوس ، خوشبختانه شدت برخورد کاهش مییابد، اما به دلیل خاموش کردن سیستم کنترلی قطار خود به خود توقف نمیکند.
شاکری با بیان اینکه بارها عنوان کردهایم که به علت کمبود شدید واگن قطارها و تقاضای سفر زیاد، مسئولان مترو مجبور هستند که از حداکثر ظرفیت قطارهای موجود استفاده کنند، گفت: وقتی فشار به ناوگان به دلیل پاسخگویی به تقاضای سفر افزایش مییابد، ناخودآگاه ضریب خطا نیز افزایش مییابد اما آنچه که مهم است این است که راهبر قطارها آموزشهای لازم را دیدهاند و در مقابل هر اتفاق باید براساس یک دستورالعمل فعالیت کنند و نباید بدون اطلاع نسبت به تغییر دستگاهها و یا خاموش کردن آنها اقدام کنند.
رییس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه کارکنان مترو تمام تلاش خود را انجام میدهند تا با وجود کمبود شدید واگن و منابع مالی خدماترسانی بهتری به مردم داشته باشند، گفت: در حال حاضر برای همگان جای سوال است که چرا راهبر قطار سیستم کنترلی را خاموش کرده و مسوولان مربوطه در حال بازجویی پرونده از این فرد هستند.
انتهای پیام
نظرات