• چهارشنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96031006085
  • خبرنگار : 71516

واکنش شدید اقلیم کردستان عراق به سخنان مالکی درباره استقلال کردها

واکنش شدید اقلیم کردستان عراق به سخنان مالکی درباره استقلال کردها

ریاست اقلیم کردستان عراق به اظهارات نوری مالکی درباره مسعود بارزانی واکنش نشان داده و تأکید کرد که این اظهارات تنها "تبلیغات انتخاباتی است و ارزش پاسخگویی ندارد."

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، امید صباح، سخنگوی رسمی ریاست اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای گفت: نوری مالکی، (نخست‌وزیر سابق عراق و از رهبران جریان شیعی) با این اظهارات به دنبال تبلیغات برای خودش قبل از برگزاری انتخابات است. این اظهارات چه اظهارات او باشند و چه اظهارات کسانی که از او حمایت می‌کنند برای ما هیچ اهمیتی ندارد.

در این بیانیه آمده است: نمی‌دانیم چگونه کسی که چنین فجایع و مشکلات و تروریسمی را برای عراق به وجود آورده از خودش خجالت نمی‌کشد و حرف می‌زند. او باید به دلیل مشکلاتی که برای کشور به وجود آورده به زندگی‌اش پایان دهد یا حداقل از جلوی چشم مردم عراق خود را پنهان کند. او کسی است که عراق را به  فاسدترین کشور در جهان و یک کشور طایفه‌ای تبدیل کرد و اوایل حکومتش صدها عراقی‌ها را چه کسانی که روشنفکر بودند و چه از سنی‌ها به قتل رساند. او کسی است که به وعده‌هایش وفا نمی‌کند و انسانیت را نمی‌شناسد.

امید صباح گفت: ما از مالکی می‌پرسیم که چه به عراق داد؟ 500 میلیارد دلار در دستش بود و نصفش را خرج فساد و نصف دیگر را خرج نابودی عراق کرد. این فرد در اظهاراتش با تهدید کردن مردم کردستان از حد و مرزش تجاوز کرد. ما به او می‌گوییم که این گوی و این میدان اگر می خواهی امتحان کن. بسیاری از دشمنان خودشان را در مقابل اراده مردم کردستان امتحان کردند، اما شکست خوردند.

مالکی اخیرا گفته است "زمانی که مسعود بارزانی، (رئیس‌ اقلیم کردستان عراق) با بحران‌های شدید داخلی مواجه می شود دم از استقلال کردستان می‌زند.

در بیانیه ریاست اقلیم کردستان عراق آمده است: قانون اساسی عراق به شکل واضحی تأکید کرده که پایبندی به قانون اساسی شرطی برای متحد ماندن عراق است اما مالکی در دوره سیاه حکومتش از قانون اساسی تجاوز کرد. اگر او به قانون اساسی و حقوق شهروندان احترام می‌گذاشت ما اکنون شاهد این بحران‌ها نبودیم درنتیجه کسی که به قانون اساسی تجاوز کرده حق ندارد درباره قانون اساسی صحبت کند. استقلال اقلیم کردستان یکی از حقوق مردم کردستان است و مالکی در جایگاهی نیست که بخواهد درباره این موضوع صحبت کند. باید خوب بندانی که کردستان و تمامی طرف‌های کرد موضع واحدی در قبال استقلال دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha