• یکشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 96022415237
  • منبع : نمایندگی لرستان

این روزها در لرستان برگه می‎بارد

این روزها در لرستان برگه می‎بارد

ایسنا/لرستان این روزها هوا، هوای تبلیغات است و باران برگه‎ها در همه جا می‎بارد، هر کس که خود را مکلف به خدمت می‎دانست و داعیه مردم دوستی دارد پا در میدان گذاشته و چه خوب می‎شد که با خود بیندیشیم چقدر از اعمال‎مان نفع جامعه است و برای شخص نیست؟

شورای شهر در ابتدا باید ضابطه‎مند باشد و کاندیداها اگر دغدغه توسعه شهری دارند در ابتدا باید خود را ملزم به رعایت قانون بدانند. امروز بنر و داربست به یک معضل فراگیر در اکثر شهرهای کشور تبدیل شده و در برخی موارد نیز حتی مقاومت سازه‎ها را تحت تاثیر قرار داده است. 

فرهاد طهماسبی، جامعه شناس در رابطه با نصب بنرهای تبلیغی به خبرنگار ایسنا گفت: قانون، نوع تبلیغات و حد و حدود آن را تعیین کرده است اما باید دید که افراد تا چه حد به آن احترام می‎گذارند.


وی با بیان اینکه این قانون برای حفظ سلامت روحی و روانی افراد جامعه تعیین شده است، افزود: متاسفانه دیده شده این حد و حدودها رعایت نشده و افراد در هر اندازه و قطعی که بخواهند بنر و تراکت‎های تبلیغی خود را تهیه و به در و دیوار می‎آویزند که این باعث می‎شود جلوه‎های بصری و زیبایی‎های شهر زیر این کاغذها پنهان شود.


طهماسبی ادامه داد: دستگاه نظارتی هم به راحتی از کنار این تخلفات می‎گذرد و عملا کار خاصی در این رابطه صورت نمی‎گیرد.


این جامعه شناس با بیان اینکه باید فرمانداران طی یک جلسه توجیهی این افراد را با قوانین تبلیغ انتخابات آشنا کنند، ادامه داد: باید این افراد را ملزم به رعایت قانون کنند و اگر تخلف کردند باید به مراجع قضایی ذی‎صلاح ارجاع داده شوند تا بدانند که تحت نظارت قرار دارند و مابقی افراد نیز این کار را تکرار نکنند.


وی با بیان اینکه معتقدم بعضی از این افراد حتی قوانین تبلیغات را نخوانده‎ و در این زمینه اطلاعاتی ندارند، تصریح کرد: چند روز گذشته در سطح یکی از خیابان‎های شهر، بنری را دیدم که حدود 10 متر بود و ضمن برآشفتن چهره خیابان، پیاده‎رو را نیز اشغال کرده بود؛ مردم نیز باید در این رابطه عکس‎العمل نشان بدهند و اگر احساس ناراحتی می‎کنند خود را مسئول دانسته و با شکایت از این افراد به فرمانداری، مانع تکرار این تخلفات شوند.


طهماسبی با اشاره به اینکه تعداد کاندیداها زیاد است، ادامه داد: هر کدام از این افراد با یک تخلف ساده باعث تجمیع مشکلات شهری می‎شوند پس باید مانع اینگونه موارد شد. شورا، مسئول ساماندهی نظم و انضباط شهر است و نباید خود مروج بی‎نظمی باشد.


کسی که برای تبلیغات به نظم شهر اهمیت نمی‎دهد، نمی‎تواند فرد موثری باشد


مجتبی آهور، رئیس اداره محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان در این رابطه اظهار کرد: طبق قانون انتخابات، کاندیداها مجازند در فضاها و اماکن خاصی بنرها و تراکت‎های تبلیغی خود را نصب کنند.


وی ادامه داد: کاندیداها اگر برای فرهنگ زیست محیطی ارزش و اهمیت قائل هستند باید از ریختن پسماندهای خود و نصب بنر در هر مکانی خودداری کنند.


آهور با بیان اینکه قانون گریزی در همه جا وجود دارد، افزود: البته باید گفت در بعضی ستادها نیز دغدغه زیست‎محیطی به طور کامل مشهود است و جوانان به جمع‎آوری پسماند و کاغذهای ریخته شده می‎پردازند که جای تقدیر دارد. تبلیغات کاندیداها علاوه بر زشت کردن چهره شهر منجر به صرف هزینه‎های هنگفت و مصرف بی‎رویه کاغذ نیز می‎شوند. هم‎اکنون صدا و سیما با وقتی که برای کاندیداهای ریاست جمهوری اختصاص داده از حجم تبلیغات کاغذی کاسته اما نامزدهای شورای شهر هنوز به این کار می‎پردازند.


وی خاطرنشان کرد: مردم باید از همین حالا کاندیدای خود را مورد ارزیابی قرار دهند کسی که برای تبلیغات خود به نظافت و نظم شهر اهمیت نمی‎دهد، نمی‎تواند فردا به عنوان فردی موثر در شهر اقدام کند. منی که خود را برای شورای شهر نامزد می‎کنم باید به چهره و نظم شهر از همان ابتدا توجه داشته باشم.


با کاندیداهای متخلف به شدت برخورد می‎شود

علیرضا رشیدفر، دبیر ستاد انتخاباتی شهرداری خرم‎آباد نیز اظهار کرد: از سوی فرمانداری یک دستورالعمل برای تبلیغات انتخابات به شهرداری ارجاع داده شده که این دو دستگاه با همکاری هم پیگیر اجرای آن می‎شوند.


وی ادامه داد: بر اساس این دستورالعمل در هر منطقه کاندیدا می‎تواند یک ستاد داشته باشد که چند بنر در آنجا نصب کند و اجازه نصب در هر مکانی را ندارد.


رشیدفر با بیان اینکه در حدود 30 نقطه شهر مکان‎هایی برای نصب بنر کاندیداها تعیین شده است، گفت: آنان می‎توانند در این نقاط بنرهای خود را نصب کنند؛ همچنین بخش خصوصی در 15 نقطه دیگر اقدام به این کار کرده و یک نگهبان برای جلوگیری از تخریب آنها در محل مستقر است.


مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری خرم‎آباد با اشاره به اینکه نصب بنر در اماکن عمومی ممنوع است، اظهار کرد: همچنین کنار جداول و خیابان‎ها این کار غیرقانونی است و اگر موردی دیده شود با گرفتن عکس و فیلم مستندسازی می‎شود و جهت سیر مراحل قانونی به دادستان ارائه خواهد شد. با این افراد طبق قانون رفتار می‎شود کمااینکه ممکن است در دور بعد انتخابات، این موضوع باعث رد صلاحیت آنان شود.


وی یادآور شد: تاکنون برای چند مورد که اقدام به نصب بنر در محل‎های ممنوع کرده بودند پرونده تشکیل شده و قرار است به مراجع ذی‎صلاح ارجاع داده شوند.


باید افرادی دلسوز و دارای تخصص در بحث توسعه شهری انتخاب شوند


سید حمیدرضا کاظمی، نماینده مردم پلدختر در مجلس نیز اظهار کرد: شهرها و روستاهای ما به توسعه زیرساختی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیاز دارند و باید شورایی دارای تخصص انتخاب شود تا بتوانیم در توسعه شهرها و روستاها قدمی اساسی برداریم.


وی ادامه داد: باید افرادی دلسوز و دارای توانمندی و تخصص در بحث توسعه شهری، اجتماعی، فرهنگی، زیرساختی باشند انتخاب شوند. باید افرادی که برای شورای اسلامی شهر و روستا انتخاب می‌شوند دارای برنامه باشند.


رئیس مجمع نمایندگان استان تصریح کرد:در مورد شورای اسلامی شهر و روستا در قانون اساسی به آن اشاره شده که باید کارکرد غیرسیاسی داشته باشد اما متأسفانه شاهدیم که جریان سیاسی در انتخاب شورای اسلامی شهر و روستا وجود دارد. کارکرد شورا غیرسیاسی است و باید این مهم مدنظر همگان قرار گیرد.
گزارش از سمیرا عزیزی خبرنگار ایسنا 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha