• یکشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96022415077
  • خبرنگار : 71496

بدون اینکه مقصدشان مشخص باشد؛

دمشق و مخالفان بر سر خروج افراد مسلح از قابون توافق کردند

دمشق و مخالفان بر سر خروج افراد مسلح از قابون توافق کردند

دولت سوریه با مخالفان مسلح در محله "قابون" به توافقنامه‌ای دست یافت که به موجب آن خروج اولین سری از شبه‌نظامیان امروز (یکشنبه) از این محله دمشق آغاز شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، رسانه‌های داخلی سوریه و دیده‌بان حقوق بشر این کشور اعلام کردند، پس از امضای چندین توافقنامه مشابه در محله‌هایی در دمشق که تحت کنترل مخالفان قرار داشتند و پیشروی نظامی نیروهای دولت سوریه در محله قابون عصر روز شنبه پس از اینکه گروه‌های مخالف مسلح موافقت خود را با توافقنامه‌ای مبنی بر خروج نیروهایشان از قابون اعلام کردند، عملیات‌ نظامی در این محله متوقف شد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، مخالفان مسلح در قابون موافقت خود را با تخلیه این محله اعلام کردند اما تا این لحظه مقصد این شبه‌نظامیان پس از خروجشان از قابون مشخص نشده است. اما الجزیره گزارش داد که کسانی که تمایل دارند می‌توانند به ادلب بروند.

استاندار دمشق نیز از آغاز خروج اولین سری از افراد مسلح از این محله خبر داد.

پیشتر گفت‌وگوها و مذاکرات دو طرف برای امضای قراردادی بر این اساس که دمشق منطقه مذکور را در قبال ایجاد مسیری امن به نیروهای مخالفان بازپس بگیرد، شکست خورد زیرا دو طرف در مورد مقصد بعدی شبه‌نظامیان به توافق نرسیدند، برخی نظرشان غوطه شرقی یکی از پایگاه‌های مخالفان در استان ریف دمشق بود و برخی دیگر استان ادلب در شمال غرب سوریه را پیشنهاد دادند.

طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه ساعات اولیه صبح روز شنبه نیروهای دولت سوریه در داخل محله قابون پیشروی کردند و دایره کنترل خود بر این محله را تا ۸۰ درصد گسترش دادند. توافقنامه قابون پس از توافقنامه مشابهی برای تخلیه مناطق اطراف دو محله برزه و تشرین در دمشق به امضا رسید.

روز جمعه بیش از ۱۲۰۰ تن که نیم بیشترشان افراد مسلح بودند محله‌های برزه و تشرین را به مقصد ادلب ترک کردند.

تخلیه محله برزه از روز دوشنبه آغاز شد و تا روز جمعه ادامه داشت. روز جمعه توافقنامه تخلیه محله تشرین به امضا رسید.

به گفته برخی مخالفان مسلح سوری و رسانه‌های رسمی این کشور، ارتش سوریه با حمایت شبه‌نظامیان در آستانه کنترل کامل بر منطقه قابون در اطراف دمشق است.

اما مخالفان سوری اعلام کرند که هنوز کنترل منطقه کوچکی در داخل این محله واقع در شمال شرق دمشق را در دست دارند.

ارتش سوریه یک روز پس از هشدار به مخالفان مسلح برای خروج از محله قابون و انتقال به مناطق تحت کنترل مخالفان در شمال سوریه عملیات خود را از روز چهارشنبه آغاز کرد.

ارتش سوریه تهدید کرد در صورتی که گروه‌های مخالف با خروج شبه‌نظامیان و غیرنظامیان از محله قابون موافقت نکنند، این محله را نابود می‌کند و پس از آن دیگر هیچ چیزی جز راه حل نظامی را نخواهد پذیرفت.

به گفته برخی منابع آگاه، پس از قطع راه‌های پشتیبانی و امدادهای نظامی از محله قابون، درگیری‌های به وجود آمده میان گروه‌ها در غوطه شرقی علت اصلی تحولات اخیر قابون است.

در این محله صدها شبه نظامی و غیرنظامی در حدود ۲۵۰۰ تن در مساحتی کمتر از سه کیلومتر مربع حضور دارند.

از دست رفتن محله قابون پس از محله برزه برای مخالفان ضربه جدی دیگری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha