• چهارشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 96022012755
  • منبع : نمایندگی سمنان

رئیس جهادکشاورزی استان خبر داد:

افزایش تولید محصولات استراتژیک در استان سمنان

افزایش تولید محصولات استراتژیک در استان سمنان

ایسنا/سمنان رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان از افزایش 120 هزار تنی تولید محصولات استراتژیک در بخش کشاورزی این استان خبرداد.

سیدحسن میرعماد در گفت‌گو با خبرنگار ایسنا با اعلام این خبر اظهار کرد: تولید محصولات کشاورزی استراتژیک در استان سمنان با 32.8درصد افزایش از 505 هزار تن به 672 هزار تن در سال رسیده است که موفقیت بزرگی برای فعالان این بخش است.

وی با اشاره به رویکرد علمی دولت به بخش کشاورزی از آن به عنوان عاملی مهم در دستیابی به این توفیق نام برد و افزود: وزارت جهادکشاورزی با تدوین و عملیاتی کردن این برنامه توانسته به این مهم دست یابد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص چگونگی دستیابی به این افزایش تولید گفت: در آغاز باید بدانید که این حجم از افزایش تولید محصولات استراتژیک بدون افزایش حتی یک‌متر سطح زیرکشت به‌دست آمده و همین بر اهمیت موضوع افزوده است.

وی با بیان اینکه به‌دلیل کمبود و محدودیت در منابع آبی امکان افزودن به سطح زیرکشت محصولات در استان وجود نداشت، افزود: بر همین اساس تمام تلاش ما در جهادکشاورزی استان سمنان بر چند برنامه و از جمله آموزش بهره‌برداران، استفاده از دستاوردهای علمی روز، فعالیت‌های ترویجی و اعزام کارشناسان به مناطق روستایی، افزایش بهره‌وری آب، استفاده کیفی از کودها،تکمیل ادوات کشاورزی و توجه به کشاورزی مکانیزه و... متمرکز شد و همین رویکرد به افزایش 32.8درصدی تولید محصولات استراتژیک در استان سمنان انجامید.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه گندم یکی از مهمترین محصولات استراتژیک در کشاورزی ایران است اضافه کرد: تولید و برداشت گندم از مزارع استان سمنان با افزایشی بیش از 12 درصد از 107 هزار تن به بیش از 120 هزار تن در سال زراعی اخیر رسید.

میرعماد از چغندر به عنوان یکی دیگر از محصولات استراتژیک نام برد و گفت: میزان برداشت این محصول در سمنان از 95 هزار تن در سال 94 در سال زراعی 95به 165 هزار تن رسید.

وی از افزایش سه برابری درآمد چغندرکاران استان در فاصله سال‌های 93 تا 95 خبر داد و گفت: میزان پرداختی کارخانه‌داران به چغندرکاران استان از 22 میلیارد تومان در سال 93 در سال 94 به 30 و در سال زراعی 95 به 42 میلیارد تومان رسیده است. ضمن اینکه پرداختی خرید گندم به گندمکاران استان نیز از 44 میلیارد تومان در سال 92 به 126 میلیارد تومان در سال 95 رسیده که نشان از افزایش درآمد گندم‌کاران استان دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان از افزایش تولید سیب‌زمینی در استان خبر داد و افزود: کشت سیب‌زمینی تا پیش دولت یازدهم در استان سمنان اقتصادی نبود اما با تلاشی که صورت گرفت و با افزایش عملکرد در واحد سطح، متوسط عملکرد این محصول استراتژیک از 17.5 به 24.5 درصد افزایش یافت.

وی از افزایش تولید دانه‌های روغنی در این استان خبرداد و گفت: در این محصول ما با تحقق 114 درصدی افزایش تولید و هدفگذاری‌ها روبرو بودیم. ضمن اینکه در برخی محصولات مثل آفتابگردان با افزایش صد درصدی روبرو بودیم.

میرعماد با بیان اینکه در این افزایش تولید نه سطح زیرکشت ما افزایش یافته و نه جامعه کشاورزان و بهره‌برداران ما در استان تغییر کردند تصریح کرد: آنچه در این بین دچار تغییر شده شناخت بهره‌برداران و کشاورزان از کشاورزی بوده و با افزایش سطح آگاهی بهره‌برداران و بهبود کیفی کشت و مکانیزه شدن آن تولید محصولات کشاورزی و خصوصا محصولات استراتژیک در استان با افزایش قابل توجهی روبرو بوده است. ضمن اینکه این افزایش تولید تنها محدود به این محصولات نبوده بلکه چه در تولید گوشت قرمز و سفید و چه در تولید تخم‌مرغ و طیور و آبزیان و...با افزایش قابل توجه تولید روبرو بودیم.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم این روند در سال زراعی پیش رو نیز تداوم بیابد، خاطرنشان کرد: از همین رو در سال جاری هیچ مزرعه‌ای در استان بدون نظارت کارشناسان و مروجان کشاورزی رها نخواهد شد و کارشناسان با مشاوره کارشناسی به بهره‌برداران زمینه تداوم این رشد در تولید را در استان فراهم خواهند کرد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha