• یکشنبه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 96012007273
  • خبرنگار : 71038

همایش"بررسی روابط ایران و تانزانیا"

پاسخ سفیر ایران به ادعای دانشجوی تانزانیایی مبنی بر دخالت ایران در مسائل جهان

پاسخ سفیر ایران به ادعای دانشجوی تانزانیایی مبنی بر دخالت ایران در مسائل جهان

با هماهنگی و برنامه‌ریزی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نشستی با حضور بیش از یک صد نفر از دانشجویان و اساتید دانشکده دیپلماسی وزارت امور خارجه تانزانیا با عنوان "بررسی روابط ایران و تانزانیا" برگزار شد.

به گزارش ایسنا ، در این همایش که در سالن اجتماعات این دانشکده برگزار شد، ابتدا دکتر اوچوله، معاون اجرایی دانشکده دیپلماسی ضمن خوش آمد گویی به سفیر و رایزن فرهنگی ایران در این کشور آفریقایی اظهار کرد: ایران و تانزانیا دارای روابطی عمیق و تاریخی هستند که باید دانشجویان و اساتید به شناخت بیشتر آن توجه کنند.

وی افزود: برای آشنایی بیشتر دانشجویان با تاریخ ، سطح و اولویت‌های روابط فیما بین دو کشور تلاش داریم تا اطلاعات بیشتری را در خصوص ایران نوین برای آنها فراهم کنیم .

سفیر جمهوری اسلامی ایران در تانزانیا دیگر سخنران این نشست بود که طی سخنانی سیاست‌های جمهوری اسلامی را تشریح و ضمن اشاره به روابط تاریخی دو کشور سطح این روابط را در حال حاضر بسیار عالی توصیف کرد .

  موسی فرهنگ با اشاره به حمله استعمار به کشورهای مختلف و عقب نگهداشتن بسیاری از کشورها به اسم عمران و آبادانی ، اظهار کرد: کشورهای آفریقایی کشورهای ثروتمندی هستند ولی استعمار آنها را از پیشرفت باز داشته است  .

وی افزود : تانزانیا  کشور ثروتمندی است دارای منابع غنی و نیروی کار جوانی است لازم است جوانان ، خصوصا تحصیل کرده‌ها تلاش  کنند و کشور خود را به پیش ببرند .

سفیر ایران در این کشور آفریقایی با اشاره به اینکه ایران هیچ وقت رسما مستعمره نبوده است گفت: ولی خیلی از شاهان و سلاطین ما نیز دست نشانده کشور های غربی بوده‌اند با این وجود در اثر انقلاب اسلامی دست زورگویان و چپالگران قطع شد و  جوانان ما توانستند با فداکاری و تلاش ، کشور خود را بسازند .

وی با ارائه آماری از وضعیت عمرانی و صنعت در ایران ، پیشرفت‌های به دست آمده پس از انقلاب اسلامی را برشمرد و تاکید کرد: امروز ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای مطرح است و توانسته در بسیاری از زمینه ها به خودکفایی دست پیدا کند .

وی با اشاره به تلاش غرب در متوقف کردن  روند علمی در ایران خصوصا در زمینه انرژی اتمی و وضع تحریم های بسیار سخت، افزود: امروز دانش هسته‌ای ایران به جای رسیده که کشورهای غربی از ان اورانیوم غنی شده می‌خرند .

فرهنگ با اشاره به اهمیت دیپلماسی از دانشجویان دانشکده دیپلماسی خواست در تحصیلات خود جدی باشند و در ادامه گفت: یک دیپلمات خوب می‌تواند از کشور خود به خوبی دفاع کرده و به پیشرفت سرزمین خود کمک کند .

وی  در ادامه بر اهمیت حفظ فرهنگ بومی کشورها  تاکید کرد و گفت: غرب با تهاجم فرهنگی خود ملت‌ها را از ارزش‌های خود تهی می‌کند به گونه‌ای که امروزه ظلم بزرگی در حق زنان صورت گرفته است و  زن به ابزاری تبلیغاتی و برای ارضای غرایز جنسی درآمده و در حالی که عفت و حجاب در تمام ملت ها محترم است ولی فرهنگ غربی می خواهد جوامع را از آن تهی کند.

در ادامه این جلسه سفیر  ایران در تانزانیا در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که پرسید چرا در هرمشکلی که در جهان رخ می دهد و هر خرابکاری های که در

گوشه و کنار دنیا  انجام می شود اسم ایران مطرح است ؟  اظهار کرد:  چگونه می شود ایران بتواند تمام این اعمال تروریستی را اداره کند و در تمام کارهای خرابکاری حضور داشته باشد ؟ این یا باید ناشی از این باشد که ایران بسیار قدرتمند است و دارای قدرت فوق العاده ای است  یا ناشی از دروغ پردازی قدرت های بزرگ و خبرگزاری های صهیونیستی است. معلوم است ایران نمی تواند پشت همه این حوادث باشد پس فقط هیاهوی تبلغاتی است. .

وی تاکید کرد: از سال 2000 که القاعده برج های تجارت جهانی را در آمریکا منفجر کرد و موضوعی به نام تروریسم مطرح شد تاکنون شما هرگز نشنیدید یک ایرانی در هیچ عملیات تروریستی دست داشته باشد و از هشتاد میلیون نفر جمعیت کشور ما هفتاد میلیون شیعه هستند هیچ‌گاه در این مدت هیچ شیعه ای به عنوان تروریست دستگیر نشده است و در هیچ کار تروریستی دخالت نداشته است و این در حالی است که اتباع برخی کشور ها  که غرب از آن‌ها حمایت می کند در تمام این فعالیت های تروریستی دخالت داشته اند.

فرهنگ در پاسخ به  یکی دیگر از دانشجویان که  سئوال  کرد چرا ایران  در یمن دخالت می کند گفت: جنگ قبایل همواره در یمن وجود داشته است چرا تاکنون اسم ایران مطرح نبوده و الان که با دخالت عربستان سعودی اوضاع در آن جا وخیم شده و متاسفانه صد ها یمنی بیگناه و غیر نظامی بدست متجاوزان کشته می شوند ایران متهم به دخالت شده است؟!

وی تاکید کرد: مشکلات یمن را باید در توصیه بنیانگذار سعودی جستجو کرد که به اعقابش توصیه کرد اگر می خواهید در آرامش باشید باید یمن را در فقر نگه دارید و مشکلات فعلی در یمن سرچشمه از دیدگاه هیئت حاکمه جدید عربستان می گیرد .

وی با اشاره به توطئه غرب در ایجاد تنش در منطقه و به راه انداختن موج تبلیغات ایران هراسی افزود: غرب توانسته است در سال گذشته با این تبلیغات 800 بلیون دلار سلاح به برخی از کشور های عربی بفروشد و البته غرب با تبلیغ ایران هراسی در پی کمک و حفظ رژیم صهیونیستی نیز است .

سفیر ایران در تانزانیا تصریح کرد : ایران هراسی با اتهام دخالت در سایر کشور ها و داشتن فعالیت های هسته ای در حالی صورت می گیرد که رژیم صهیونسیتی دارای صدها کلاهک هسته ای بوده و به کشتار فلسطینیان مشغول است و کسی صدایش در نمی اید .

در ادامه این نشست رایزن فرهنگی کشورمان در تانزانیا ، در سخنانی ضمن اشاره به تاریخ روابط ایران و تانزانیا، آغاز حضور ایرانیان در این خطه از آفریقا را از اواخر قرن دهم میلادی و توسط یکی از شاهزادگان شیرازی ارزیابی کرد که از شیراز به شرق آفریقا مهاجرت و حکومتی پانصد ساله موسوم به تمدن شیرازی ها را در این خطه پایه گذاری کرد.

باقری افزود: با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، «ژولیوس نایرره» بنیانگذار تانزانیای جدید جزو اولین روسای جمهوری بود که پیروزی انفلاب  را تبریک گفت.

 رایزن فرهنگی ایران همچنین تاکید کرد : حمایت انقلاب اسلامی از مستضعفان و جهان سوم و قطع روابط با رژیم نژاد پرست آفریقای جنوبی برای تانزانیا که جزو کشورهای خط مقدم مبارزه با آپارتاید بود، مهم تلقی شد و  زمینه مناسبی را برای برقراری ارتباط نزدیک میان دوکشور بویژه از سال 1984 میلادی فراهم کرد .

در پایان این نشست ، دکتر اوچوله  با تشکر از سفیر جمهوری سلامی ایران بار دیگر خواستار احیا و پیگیری تفاهمنامه موجود بین این موسسه و دانشکده روابط خارجی وزرات خارجه ایران شد و برای ایجاد کرسی زبان فارسی در این دانشکده اعلام آمادگی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha