به گزرش ایسنا، آخوندی در مراسم افتتاح قطار حومهای تهران-گرمسار با اعلام این خبر اظهار کرد: دولت یازدهم به دنبال ایجاد تغییر بنیادین در نظام حمل و نقل بین کلانشهرها و شهرهای حومهای آنها است.
وی دستور حسن روحانی در خصوص اتصال پنج مرکز استان به راهآهن سراسری را در همین راستا ارزیابی و تصریح کرد: روزانه 18 میلیون نفر بین مراکز استانی و کلانشهرها و شهرهای حومه آنها جابجا میشوند و این جابجایی عمدتا از طریق خودروی شخصی انجام میشود که علاوه بر غیرایمن بودن سفرها، ترافیک و مصرف سوخت زیادی به همراه دارد.
آخوندی ادامه داد: دولت به منظور بهبود محیطزیست و ایمنی جادهها به دنبال انتقال بخشی از این ترافیک از جادهها به خطوط ریلی است که هم ایمنی بیشتری دارد و هم هزینه کمتری به کشور تحمیل میکند.
وی با بیان اینکه برای رفع این مشکل نیازمند سیستم راهآهن حومهای هستیم گفت: ایجاد راهآهن حومهای در برنامه ششم به تصویب رسیده و لذا بعد از ابلاغ این برنامه شرکت قطارهای حومهای در کشور راهاندازی میشود.
وزیر راه و شهرسازی از پروژه راهآهن حومهای تهران-گرمسار به عنوان یک پروژه مهم نام برد و تصریح کرد: در این پروژه 114 کیلومتر خط قطار حومهای ایجاد و امروز رسما افتتاح شد.
مسافت تهران-گرمسار به کمتر از یک ساعت رسید
وی با بیان اینکه مردم تاکنون برای تردد بین تهران و گرمسار با توجه به ترافیک پایتخت حدودا دو ساعت صرف میکردند اضافه کرد: با افتتاح این خط علاوه بر ایمنی بالای سفرهای ریلی مسیر تهران-گرمسار به کمتر از یک ساعت رسید.
این عضو کابینه با بیان اینکه خط مشابه این خط تهران گرمسار در قزوین نیز در حال اجرا است گفت: خطوط 3 و 4 قطار حومهای نیز بین تهران و کرج در حال احداث و در آستانه افتتاح قرار دارد.
وی با بیان اینکه خطوط ریلی دیگری در حومه شهرهای بزرگ در حال ساخت و طراحی است اظهار کرد: پروژههای دیگری در تبریز-مراغه، تبریز-جلفا، جلفا-بندر امام، اهواز-خرمشهر، اهواز-اندیمشک،، مشهد-سرخس، مشهد –نیشابور، اصفهان-بهارستان، اصفهان-فولادشهر، نجفآباد-اصفهان و...در حال ساخت و پیگیری است.
این مقام ارشد اجرایی با بیان اینکه به دنبال یک سیستم قطار حومهای هستیم ادامه داد: با توجه به ارزان بودن و ایمنی بالا، عموم مردم اقبال بسیار بالایی به سفرهای ریلی دارند.
آخوندی از افزایش زیرساختهای ریلی در کشور خبر داد و افزود: علاوه بر نوسازی ناوگان مسافری و باری به طور مثال تنها در شرق تهران صندلیهای ناوگانهای مسافری از 64 هزار در سال 1395به 136 هزار صندلی افزایش یافته است.
تغییر الگوی سکونتگزینی در حومه تهران و کلانشهرها
وی با بیان اینکه قطار حومه ای محدود به حمل و نقل مسافری نمی شود خاطرنشان کرد: این طرح به دنبال تغییر الگوی سکونتگزینی در حومه تهران و کلانشهرها است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایجاد ارتباط و تسهیل در رفت و آمد از تمرکز در یک نقطه جلوگیری میکند افزود: وقتی در فاصله یک ساعت میتوان از تهران به گرمسار رسید این روند به برداشتن تمرکز از تهران کمک میکند و علاوه بر آن دسترسی به کلانشهرها را برای شهرهای حومه آسانتر میکند.
این عضو کابینه یازدهم از برنامه ریزی برای ایجاد مراکز توسعه شهری در اطراف ایستگاهها خبر داد و تصریح کرد: علاوه بر این ها این فرآیند میتواند توزیع بیمارستانها و مراکز دانشگاهی را بهبود ببخشد.
آخوندی با بیان اینکه ایران امروز از توان بالایی در ریلگذاری برخوردار است، ادامه داد: روزانه پنج کیلومتر ریلگذاری در سطح کشور در حال انجام است.
وی با بیان اینکه این سرعت در ریلگذاری در تاریخ کشور ما سابقه ندارد گفت: دولت یازدهم در این چند سال با وجود تنگناهای مالی 6500 میلیارد تومان در حوزه های ریلی سرمایهگذاری کرده است.
تردد با واگنهای 64 ساله تا پیش از دولت روحانی
وی از سرمایهگذاری 1600 میلیارد تومانی در بخش واگنهای مسافری و باری و لکوموتیوها در این چند سال خبر داد و افزود: 1880 واگن باری جدید به ناوگان باری و 180 واگن مسافری به ناوگان مسافری کشور افزوده شده است.
این مقام ارشد اجرایی با بیان اینکه تا پیش از این دولت با واگنهای 64 ساله تردد میشد اظهار کرد: با ایجاد زیرساختها و خرید تجهیزات از تردد با واگنهای عمر بالا در این دولت جلوگیری شده است.
وزیر راه و شهرسازی از افتتاح 6 پروژه راهسازی در سفر امروز رئیس جمهوری به استان سمنان خبر داد و گفت: محور شاهرود- میاندشت، تعریض 52 کیلومتر، افتتاح قطار حومهتهران-گرمسار، افتتاح محور گرمسار-چنداب به طول 90 کیلومتر، بهسازی محورهای شاهرود-گرگان و شاهرود-آزادشهر، تقاطع غیرهمسطح درجزین، دو باب پل روگذر در فرودگاه شاهرود، سیستم روشنایی آزادراه حرم تا حرم و...از جمله پروژههای افتتاح شده حوزه راه و شهرسازی در سفر امروز رئیس جمهوری به سمنان است.
انتهای پیام
نظرات