• یکشنبه / ۶ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 96010601330
  • خبرنگار : 71539

عضو انجمن علمی طب سنتی ایران:

حجامت، درمان و پیشگیری نمی‌کند

حجامت، درمان و پیشگیری نمی‌کند

عضو پیوسته انجمن علمی طب سنتی ایران تاکید کرد که حجامت، درمان و پیشگیری از هیچ بیماری نیست.

مهدی برهانی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آسیب‌های انجام حجامت در موارد غیرلزوم توضیح داد و گفت: توصیه‌های زیادی در خصوص مفید بودن حجامت در فصل بهار می‌شود اما بر خلاف تبلیغات سوئی که می شود، انجام حجامت برای عموم جامعه لزومی ندارد و حتی می‌تواند مضر باشد؛ چون همه معده‌ها سرد  و طبیعت مردم  به سمت سردی رفته است. متخصصان طب سنتی نیز بر این عقیده هستند که حجامت برای احوال جامعه مضر است.

وی با اشاره به برخی ادعاها مبنی بر مفید بودن انجام حجامت در ماهی به نام حزیران تاکید کرد که حجامت درمان و پیشگیری از هیچ بیماری نیست.

وی افزود: پزشکان عمومی می‌توانند با گذراندن دوره‌های مربوطه و به شرط عارضه ندیدن بیمار، حجامت انجام دهند . در مجموع انجام حجامت مجوز خاصی ندارد، ولی نکته مهم این است که عموم مردم ما نیازی به حجامت ندارند و این کار باید حتما باید با نظر متخصص طب سنتی و در صورت لزوم انجام شود.

برهانی همچنین اضافه کرد: مراکز حجامتی هم که فعال هستند در واقع کاسبی می‌کنند. مغازه‌های حجامت مثل فست فودها هستند که درست مثل آن به جامعه ضرر می‌زنند. در حال حاضر برای هیچ "مرکز" حجامتی در هیچ کجای کشور مجوز صادر نمی‌شود و در واقع می‌توان گفت که برای این گونه مراکز، مجوزی وجود ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۱-۰۶ ۱۳:۳۶

خوب اگه حجامت همینقدر که آقای مهدی برهانی فرمودند مضر هستش، و تاکید کردن هیچ مرکز حجامتی هم مجوز نداره، چرا از مجرای قانونی اقدام نمیشه و این مراکزی که دارن به قول ایشون ضرر میرسونن به ملت و غیرقانونی فعالیت میکنن را جمع نمیکنند؟؟!! چطور میشه که یه کسب و کار کوچیک، حتی یه دکه یا کیوسک روزنامه فروشی تا مجوزهای لازمه را نداشته باشه به یک روز نرسیده میان و جمع اش میکنن و تعطیلش میکنن! ولی این همه مرکز به قول اقای برهانی غیرقانونی در کشور هست و ایشان از نظر علمی تایید میکنند که این مراکز هیچ خدمت پزشکی و درمانی به مردم ارائه نمیدن و رسما دارن اخاذی میکنن، پس چرا هیچ مجرای قانونی با این همه مرکز حجامت که تعدادشان از موهای سر هم بیشتر است در سطح یک شهر، برخورد نمیکنه؟! همین عدم برخورد مجرای قانونی با مراکز حجامت ایجاد شبهه نمیکنه به حرفهای اقای برهانی؟

avatar
۱۳۹۶-۰۱-۰۶ ۱۶:۳۸

واقعا تاسف بار است که ایسنا به جای درج مطالب مستند در مورد حجامت به انتشار نظرات شخصی پزشکی که مشخص است هیچ تحقیق علمی در این مورد انجام‌ نداده می پردازد شما با این کار بیشتر از هر نتیجه دیگری به‌ اعتبار خود لطمه می زنید

avatar
۱۳۹۶-۰۱-۱۶ ۱۰:۱۵

سلام. البته مطالب مستند موجود است اما برای کسانیکه مفهوم استناد و طب سنتی را بدانند و بفهمند. استنادات را جناب دکتر اگر بخواهید خیلی سخت نیست کمی کتب طب سنتی را دقیق بخوانید در همه جا تاکید شده است که شرط اول خون درمانی این است که خون زیاد باشد.شما که من را می شناسید بهتر بود اول در مورد منابع سوال میکردید و بعدا نظر میدادید.

avatar

من کاملا با نظرات آقای دکتر برهانی موافقم. بالاخره یک نفر پیدا شد که حرف دل ما را بزند. درضمن یاد آوری میکنم که حجامت در دسته ی اعمال یداوی قویه قرار دارد و در درمان بعضی از بیماریها کاملا موثر است اما تشخیص آن کاملا بر عهده ی طبیب حاذق طب سنتی است. میخواهم اضافه کنم که حجامت نابجا در خیلی از موارد از مصرف فست فودها هم مضرتر است.

avatar
۱۳۹۶-۰۱-۰۷ ۰۱:۳۱

آخه این آقا جناب برهانی کیه؟!؟! چه نظر ... دارد این همه روایات و این همه مقالات علمی تو سایت سرچ کنید دنیا داره انجام میده بنده صدها فایده به عنوان یک پزشک دیدم صبح فرد مبتلا به آبله مرغان را که به نوعی غلبه دم یا حرارت بالای خون مبتلا شده بود حجامت عام انجام داده شد ایشان بهبودی 80%تا عصر داشتند و.......

avatar
۱۳۹۶-۰۱-۰۷ ۰۱:۴۰

حجامت دوای هر دردی است.

avatar
۱۳۹۶-۰۱-۰۷ ۰۸:۱۶

با سلام بهتره یه آمار از نمونه های فراوانی که حجامت کردند و میزان تاثیرش بگیرین بعد چنین گزارشی رو منتشر کنین که ذهن مردم خودش داوری بکنه، گرچه اون که دنبال حقیقته با خوندن این گزارش هیچ ایده ای نمیگیره پیروز باشید

avatar
۱۳۹۶-۰۱-۰۷ ۱۳:۵۳

حجامت مثل فست فوده؟!! حجامت جزو جایزه های پیامبر اکرم صلی در معراجه. ایسنا چرا حرفای اینو نوشتی؟!!! بله ممکنه حجامت برای همه مفید نباشه ولی برای خیلیا مفیده

avatar
۱۳۹۶-۰۱-۰۸ ۱۳:۴۰

آیا میدانید بزرگترین مرکز حجامت دنیا در آمریکا قرار دارد؟ یا بزرگترین مرکز زالو درمانی دنیا در اسراییل قرار دارد؟ اگر ما نتوانسته ایم برجستگیهای طب سنتی(ایرانی- اسلامی) که بر پیشگیری تاکید دارد نه بردرمان(طب نوین) را به دنیا نشان دهیم،نباید سابقه هفت هزار ساله حجامت در پیشگیری از بیماریها را زیر سوال ببریم.

avatar
۱۳۹۶-۰۱-۳۰ ۲۲:۲۵

واقعا ارسال چنین مطلبی تاسف اور هست.مشخص است که دکان افرادی که مطب ها را بنگاه کرده اند با حجامت تخته میشود