• سه‌شنبه / ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95122415587
  • خبرنگار : 71089

اردوغان: دادن حق رای به پناهجویان سوری کذب است/ اروپا می‌خواهد ما را بازی دهد

اردوغان: دادن حق رای به پناهجویان سوری کذب است/ اروپا می‌خواهد ما را بازی دهد

رئیس‌جمهوری ترکیه در پاسخ به سوالی درباره اعطای حق رای به پناهجویان سوری مقیم ترکیه گفت: این ادعا کاملا کذب است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه صباح،‌ رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه در گفت‌وگویی با "هابر ترک" و "آ ت‌ و" در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه سوری‌های مقیم ترکیه در رفراندوم پیش رو به نفع کمپین "آری" شرکت خواهند کرد،‌ گفت: این ادعا کاملا کذب است. در حال حاضر تعداد سوری‌هایی که توانسته‌اند شهروندی ترکیه را به دست آورده و صاحب حق رای شوند، بسیار کم و نزدیک به صفر است.

وی ادامه داد: زیرا این روند طولانی و زمانبر است اما کسانی که این مراحل را طی کرده باشند به طور حتم می‌توانند شرکت کنند.

او در ادامه اظهاراتش درباره تجمع جمعی از ترک‌های مقیم هلند در اعتراض به اقدامات دولت این کشور علیه ترکیه با قدردانی از حضور آنها در خیابان‌های هلند گفت: این حضور گسترده من را یاد شب کودتای ۱۵ ژوئیه انداخت.

اردوغان درباره اظهارات برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری فرانسه از جمله مارین لوپن علیه برگزاری گردهمایی تبلیغاتی مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه این کشور در شهرهای فرانسه گفت: رفتارهای فرانسه صریح نبوده و قابل پیش بینی نیست.

وی درباره اتفاقات اخیر در هلند و آلمان با تاکید بر اینکه باید در روابط خود با اتحادیه اروپا تجدید نظر کرد، گفت: اکنون اولین هدف ۱۶ آوریل (تاریخ برگزاری رفراندوم تغییر قانون اساسی ترکیه) است اما باید این مسائل نیز مورد بررسی قرار گیرد. نظرات من درباره اتحادیه اروپا کاملا مشخص است و همه کس می‌داند، اروپا می‌خواهد ما را معطل کرده و بازی دهد، حتی آنها در توافق پناهجویان و اعطای کمک مالی نیز همین تاکتیک را اعمال کردند.

وی ادامه داد: قرار بود ۶ میلیارد یورو کمک مالی به ما بدهند اما چنین چیزی وجود ندارد تنها ۷۲۵ میلیون یورو داده‌اند. البته باید بر این نکته تاکید کرد که این کمک‌ها به "یونسکو" داده شده و از آنجا توزیع می‌شود. ما هیچگونه پولی دریافت نمی‌کنیم.

او با اشاره به توافق لغو ویزا برای شهروندان ترکیه برای سفر به کشورهای اروپایی گفت: آنها صمیمی نبودند و صادقانه رفتار نمی‌کنند.

وی درباره انتشار اخبار مختلفی درباره‌اش در رسانه‌های آلمان به کنایه گفت: باید از این رسانه‌ها تشکر کرد که من را به مردم آلمان شناساندند و من از این موضوع خشنود هستم.

اردوغان همچنین برخی کشورهای اروپایی را به عدم تحمل رشد و شکوفایی ترکیه متهم کرد و گفت: برخی از کشورهای اروپایی نمی‌توانند شکوفایی و رشد ترکیه را تحمل کنند

اردوغان در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه گفت: او هنوز آدرس سازمان ملل را نمی‌داند و نمی‌تواند در سازمان ملل سخنرانی کند. هر زمان که به چنین سمتی دست یافت فکر کنم خواهد توانست توانایی صحبت در آن مکان را به دست آورد. او ۳۰ تا ۴۰ نفر را دور خود جمع کرده و صحبت می‌کند، این در حالی است که من خانه به خانه گشته و با ملت ترکیه صحبت کرده‌ام.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه درباره مبارزات ترکیه علیه تروریسم گفت: در شهرهای جنوب شرقی ترکیه خانه‌ها تخلیه شده و از داخل آنها تونل‌هایی زده می‌شود که این تونل‌ها خانه‌ها را از یک راه زیرزمینی به هم متصل می‌کند. به طور مثال در عملیاتی در شهر ماردین یک محوطه بزرگ برای ۵۰۰ نفر در زیرزمین پیدا شد. این کار را چه کسی انجام داده است؟ این تونل زیرزمینی توسط همان تروریستی که به رفراندوم "نه" می‌گوید، کنده شده است.

او اضافه کرد: بعد از ۱۶ آوریل با کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی ضد داعش گفت‌وگو خواهیم کرد.

وی درباره منبج نیز گفت: در حال حاضر مذاکرات ما در این باره ادامه دارد. با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت‌وگو کردم همچنین با روسای ستاد مشترک ارتش خودمان و روسیه و  آمریکا جلساتی برگزار کردم. امیدوارم منبج از نیروهای اتحاد دموکراتیک سوریه و یگان‌های مدافع خلق تخلیه شده و مردم این شهر امکان سکونت پیدا کنند. در چنین شرایطی زمینه برقراری صلح برقرار می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر تلاش‌های ما درباره عراق نیز با همین قاطعیت ادامه دارد.

اردوغان در ادامه اظهاراتش در پاسخ به سوالی درباره ادعای مطرح شده مبنی بر اینکه نیروهای اتحاد دموکراتیک سوریه در منبج اعلام خودمختاری کرده‌اند، گفت: همه این مسائل یک داستان غیرواقعی است. در گذشته نیز آنها اعلام کرده بودند که در شمال سوریه خودمختار شده‌اند اما چه شد؟ آنها بدون تایید ترکیه هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند. ما در حال حاضر برخی از روستاهای اطراف منبج را تحت کنترل در آورده‌ایم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه حکومت سوریه به نیروهای پ.ک.ک شناسنامه نظامی می‌دهد، گفت: آنها در واقع چنین حمایتی را از حزب اتحاد دموکراتیک سوریه می‌کنند. تنها اعطای شناسنامه نظامی نیست، برخی حمایت‌های دیگر نیز اعطا می‌کنند. کمک‌های تسلیحاتی کرده و حقوق به آنها می‌پردازند. متاسفانه تاکنون ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در این باره جدی عمل نکرده است. بعد از ۱۶ آوریل جلساتی با کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی خواهیم داشت.

اردوغان در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اصلاحات قانون اساسی ترکیه گفت: براساس این اصلاحات دوره ریاست جمهوری در کشور ۵ سال بوده و هر رئیس‌جمهور می‌تواند دو دوره پی در پی حضور داشته باشد. در این سیستم جدید نخست وزیر دیگر وجود ندارد.

او درباره دیگر اصلاحات قانون اساسی گفت:‌ از این پس سن لازم برای نمایندگی پارلمان از ۲۵ سال به ۱۸ سال کاهش خواهد یافت.

رئیس‌جمهوری ترکیه در ادامه با اشاره به بحران اخیر سیاسی با هلند گفت: مقامات هلندی می‌گویند که خودشان رئیس این کشور هستند این در حالی است که رئیس این کشور مردم هستند. به نظر می‌رسد نخست وزیر هلند دموکراسی را درک نکرده است به نظر من او باید دموکراسی را یاد بگیرد. یک نخست وزیر نمی‌تواند یک رئیس باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha