• دوشنبه / ۹ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 95120905697
  • منبع : نمایندگی گیلان

جشنواره زبان مادری فرصتی برای نگهداشت هویت گیلان

جشنواره زبان مادری فرصتی برای نگهداشت هویت گیلان

ایسنا/گیلان سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت گفت: جشنواره زبان مادری «گیلان زاکان» فرصتی برای ادای دین در قبال نگهداشت هویت گیلان است.

به گزارش ایسنا، «علیرضا حسنی» با اشاره به برگزاری جشنواره زبان مادری «گیلان زاکان» در رشت اظهار کرد: این جشنواره در اسفندماه امسال با مشارکت و همکاری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رشت، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره‌کل آموزش و پرورش، نهاد کتابخانه‌های عمومی، اداره میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده گیلان‌شناسی برگزار می‌شود.

وی پاسداشت فرهنگ، هنر و ادبیات گیلان زمین را از جمله برنامه‌های سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت دانست و گفت: در این راستا این سازمان نهایت همکاری را برای برگزاری جشنواره زبان مادری «گیلان زاکان» به کار می‌گیرد.

«علیرضا حسنی»، سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت با انتقاد از عدم تمایل کودکان و نوجوانان رشتی به صحبت به زبان مادری افزود: یکی از مهم‌ترین اهداف این جشنواره گسترش نگاه هویتی به زبان مادری است.

وی با تأکید بر این‌که زبان گیلکی بخشی از میرات تاریخی گیلان است، گفت: گسترش فرهنگ و هنر گیلانی بر پایه‌ی زبان گیلکی مانند شعر، داستان، موسیقی، و نیز توجه به شیوه‌های گسترش زبان گیلکی در میان کودکان و نوجوانان از جمله اهداف برگزاری این جشنواره در رشت است.

سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت با اشاره به این‌که زبان گیلکی و شعر و داستان و موسیقی آن گنجینه‌ای از آداب، رسوم، ارزش‌ها و باورهای گیلانیان است، اظهار کرد: زبان و فرهنگ دو جز مکمل همدیگر هستند به طوری‌که از میان رفتن زبان گیلکی می‌تواند به معنای از میان رفتن و نابودی فرهنگ گیلان شود.

وی با تأکید بر این‌که اگر زبان گیلکی از میان رود بسیاری از داستان‌ها و ضرب‌المثل‌های این زبان نابود می‌شوند و به عبارتی می‌توان گفت یک جامعه به این ترتیب خاطرات و هویت خود را از دست می‌دهد، افزود:امروز در هیاهوی زندگی شهرنشینی بیم آن می‌رود که زبان گیلکی به دست فراموشی سپرده شود.

حسنی برگزاری جشنواره را فرصتی برای ادای دین برای حفظ هویت گیلان دانست و تصریح کرد: باید از این فرصت برای جلوگیری از زوال تدریجی زبان مادری خود بهره بگیریم.

وی با اشاره به این‌که برای حفظ زبان مادری باید خانواده‌ها را آگاه کرد، گفت: خانواده نقطه آغاز فرآیند یک زبان هستند.

سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت با تشکر از حمایت‌ها و مساعدت‌های دکتر «ثابت قدم» شهردار رشت «سیدرضا موسوی روزان» رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی رشت و «فاطمه شیرزاد» سخنگوی شورای اسلامی رشت که در جلسات هم‌اندیشی حضور فعال دارند، تصریح کرد: از همه اعضای شورای شهر رشت و همه سازمان‌ها و ادارات همکار در برگزاری این جشنواره کمال تشکر و قدردانی را دارم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha