به گزارش ایسنا، دکتر مهدی فیض در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن سالروز تاسیس امور تربیتی و هفته تربیت اسلامی برگزار شده بود گفت: 8 اسفند بهانه ای برای پرداختن به مسائل تربیتی در آموزش و پرورش است.
وی افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تربیت به عنوان هدف اصلی نظام تعلیم و تربیت مطرح است و به دو صورت دنبال می شود، نخست طراحی فعالیت های اختصاصی و دوم تربیت در متن آموزش است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش، صورت ظاهری از فعالیت معلم در کلاس است و آنچه در باطن قرار است اتفاق بیافتد تربیت و پرورش است و به این دو به عنوان دو مقوله جدای از هم نمی نگریم. بنابراین انتظاری که از بدنه آموزش و پرورش می رود این است که هرکدام سهم خود را در تربیت ایفا کنیم.
فیض ادامه داد: اگر این مهم مدنظر باشد اهداف معلمان، محتوای کتب درسی و حتی ساخت و ساز مدارس با نگاه تربیتی همراه می شود و این همان هدف و سیاست وزیر آموزش و پرورش است و ایشان تاکید داشته که اگر برنامه هایی فقط جنبه فیزیکی و آموزشی صرف را دنبال می کنند باید مورد بازنگری قرار بگیرد و باید نگاه تربیتی بر همه فعالیت های آموزش و پرورش حاکم باشد.
وی به تشکیل کارگروه تربیت در سند تحول بنیادین از سوی وزیر آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: نگاشت ساختاری سند هدف این کارگروه است و اینکه هرکدام از معاونت ها مأموریتشان چیست استخراج ماموریت های تربیتی از متن سند وظیفه کارگروه است و امیدوارم در اوایل سال 96 نتایج آن عرضه و مورد استفاده قرار بگیرد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به مدرسه محوری و تفویض برخی اختیارات به سطوح پایین تر اشاره و عنوان کرد: کارگروهی در این رابطه نیز تشکیل شده است و امید است سال آینده مدارس را بر اساس همین تفویض اختیارات اداره کنیم.
فیض افزود: بازنگری در ساختار نیروی انسانی مدرسه با رویکرد تربیتی اخیرا در دستور کار شورای معاونین قرار گرفته و قرار است ساختار مدیریتی مدرسه مورد تجدیدنظر قرار بگیرد و اگر کم و کاستی وجود دارد اصلاح شود و بتوانیم حداکثر نیروی انسانی را برای مدارس درنظر داشته باشیم.
فیض در ادامه جزییات شیوه نامه جدید هدایت تحصیلی را اعلام کرد و گفت: قرار بود شیوه نامه هدایت تحصیلی در ابتدای امسال تدوین شود که به تاخیر افتاد و در دوره جدید انجام شد و در شرف ابلاغ از سوی وزیر آموزش و پرورش است. دانش آموز باید از ابتدای ورود به مدرسه دارای پرونده هدایت تحصیلی باشد و باید لحاظ شود. اما شیوه نامه فعلی معطوف به پایه نهم است که دانش آموز میخواهد وارد رشته ها و شاخه های تحصیلی شود.
وی با اشاره به آسیب شناسی هدایت تحصیلی در سال گذشته گفت: سعی کردیم اشکالات سال گذشته را رفع کنیم. قرار است انتخاب دانش آموز انتخاب آگاهانه ، آزادانه و مدیریت شده باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد : باید سعی کنیم ذهن دانش آموز را با انواع رشته ها و پیامد های انتخاب هرکدام اشنا کنیم متاسفانه در برخی استان ها، انتخاب رشته ها تراکمی بود در برخی استانها 60 درصد دانش آموزان داوطلب رشته تجربی میشوند که در آینده بحران ساز می شود.
فیض ادامه داد: در گام اول آشنایی و آگاهی دهی دانش آموزان را مدنظر داریم و پاسخ دهی حداکثری به تقاضای دانش آموز در انتخاب رشته سیاست دومی است که دنبال می کنیم. در سال گذشته ظرفیت سازی بر اساس الگوی توسعه متوازن بود، اما امسال پاسخ دهی حداکثری به تقاضای دانش آموز است.
وی با بیان اینکه تغییر دیگر شیوه نامه جدید هدایت تحصیلی این است که امسال دو فرم را به دانش آموز می دهیم اظهار کرد: فرم اول، فرم هدایت تحصیلی توصیه ای است و 12 رشته به دانش آموز توصیه می شود که ملاک های مختلف سابقه تحصیلی و نظر مشاور و معلم را دارد و امتیاز 100 دارد و اولویت دانش آموز مشخص می شود.
وی افزود فرم دوم فرم اولویت ثبت نام دانش آموز است و وضعیت او را در قیاس با سایر دانش آموزان مشخص می کند. بر فرض اگر 200 نفر داوطلب رشته تجربی باشند و 100 نفر ظرفیت داشته باشیم، 100 نفر اول که امتیاز بالاتری دارند در اولویت قرار می گیرند. درواقع به دانش آموزان انفرادی نگاه نمی کنیم و گروه اولویتی داریم و دانش آموزان نمی توانند با استفاده از روابط شخصی در مدارس و رشتهها ثبت نام کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مبنای احتساب سوابق، سوابق تحصیلی تحصیلی پایه هفتم و هشتم و نهم و نمرات امتحانات هماهنگ است. سال آینده ضوابط احتساب سوابق تحصیلی کمی سخت گیرانه تر برای ورود به رشته هاست و به عنوان مثال برای رشته ریاضی، باید میانگین نمرات سه ساله آنها حداقل 14 باشد.
فیض با اشاره به اینکه در شیوه نامه جدید فصل رسانه و اطلاع رسانی اضافه شده گفت: توصیه کردیم مدیران استانی از همه ظرفیت ها برای انتخاب هوشمندانه دانش آموزان استفاده کنند تا در عمل توسعه متوازن اتفاق بیافتد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به کاهش ظرفیت پذیرش در مدارس سمپاد که روز گذشته در شورای مدیران به تصویب رسید ، گفت: مدارس استعدادهای درخشان در سالهای گذشته رشد نامتوازن داشته اند. اما این احتمال که ممکن است عده ای از دانش آموزان در روند هدایت تحصیلی به سمت مدارس غیردولتی بروند سیاست از پیش تعیین شده شیوه نامه جدید نبوده و ممکن است یک پیامد طبیعی باشد که مشکلی ایجاد نمی کند و مدارس غیردولتی هم از مجموعه خود آموزش و پرورش هستند.
فیض با تاکید بر اینکه یکی از ضرورت های اجرای صحیح فرآیند هدایت تحصیلی وجود مشاور تحصیلی در همه پایه هاست، درباره توسعه متوازن رشته های تحصیلی گفت : الگوی توسعه متوازن، الگویی است که باید کل حاکمیت مدافع آن باشد.
وی افزود: وقتی نیاز به نیروی انسانی در بازارکار آینده مشخص شد، باید به دست آموزش عالی برسد و آموزش عالی خود را با بازار کار سازگار کند و بعد آموزش و پرورش خود را با آموزش عالی سازگار کند و یک فرآیند مهندسی معکوس اتفاق بیافتد. چون این فرایند اتفاق نیفتاده آموزش و پرورش به تنهایی خود را مدافع توسعه متوازن نمی داند و اگر بخواهد به تنهایی اقدام کند اتفاقات سال گذشته تکرار می شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره سلیقه ای عمل کردن برخی استان ها در امر هدایت تحصیلی در سال گذشته گفت: به علت اعلام نشدن اولویتها در برخی استانها سلیقه ای عمل شد. امسال اولویت ها بر اساس محاسبات کامپیوتری انجام و دیگر سلیقه ای نخواهد بود.
وی افزود: علاوه براین محدودیت ثبت نام بر اساس محدوده جغرافیایی برای پایه دهم در شرایط خاص برداشته می شود و برخی دانش آموزان میتوانند در مدارس مناطق دیگر ثبت نام کنند.
فیض در پایان از بارگذاری شیوه نامه هدایت تحصیلی روی پرتال وزارت آموزش و پرورش خبر داد وگفت: شیوه نامه در دسترس است و از رسانه ها برای اطلاع رسانی شیوه نامه استفاده خواهیم کرد.
انتهای پیام
نظرات