• چهارشنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 95112014295
  • خبرنگار : 71381

نجفقلی حبیبی: سرمایه‌داران در راستای توسعه کشور با دولت همکاری نمی‌کنند

نجفقلی حبیبی: سرمایه‌داران در راستای توسعه کشور با دولت همکاری نمی‌کنند

نجفقلی حبیبی گفت: از دلایل تأکید برحضور احزاب قدرتمند در کشور مسئولیت پذیری احزاب است چرا که در این صورت در مقابل اقداماتی که انجام می‌دهند و ممکن است برای کشور آسیب‌هایی به بار آورد پاسخگو خواهند بود.

به گزارش ایسنا، نجفقلی حبیبی در نشست علمی «دستاوردهای انقلاب اسلامی، تحولات دولت جدید آمریکا و انتخابات 96» که صبح امروز (چهارشنبه)‌ در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب،‌ تصریح کرد: انقلاب با شعار استقلال،‌ آزادی و جمهوری اسلامی شکل گرفت که از بنیان‌های اصلی حرکت جمهوری اسلامی بوده است.

وی افزود: جمهوریت نظام از طریق انتخابات و رأی مردم در طول این سال‌ها محقق شده و ادامه یافته است تا حاکمیت مردم بر سرنوشت خود تأثیرگذار باشد و در حوزه استقلال نیز جمهوری اسلامی امروز شیرینی مستقل بودن خود را می‌چشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه به وجود مشکلاتی در حوزه اخلاق، فساد و مدیریت اشاره کرد و گفت: با همه کرامات جمهوری اسلامی باید تلاشی مضاعف داشته باشیم که برخی مشکلات موجود در حوزه‌های مختلف نیز برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی مبتنی بر انتخابات است و تمام ارکان نظام با واسطه و مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند،‌ گفت: نباید اجازه بدهیم که جریان فکری که به این روند لطمه می‌زند، حاکمیت پیدا کند.

حبیبی ابراز تأسف از اینکه بعد از 38 سال هنوز نتوانسته‌ایم حزب فراگیر سراسری در کشور داشته باشیم تا جوانان را پرورش دهد و برای آینده سازماندهی کند، خاطرنشان کرد: در کشور دو جریان عمده اصولگرا و اصلاح‌طلب فعال هستند و درست این است که در فضای مناسبی چند حزب بزرگ را تشکیل دهند اما از موانع تشکیل احزاب در کشورمان موضوعات مالی است که تا به حال جلوی شکل‌گیری احزاب قدرتمند در کشور را گرفته است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب برخی احزاب در کشور به خاطر مسائل مالی به خارج وابسته شدند مثل حزب توده، توضیح داد: احزابی که به خارج وابسته می‌شوند نمی‌توانند در جهت منافع ملی کار کنند و به همین خاطر در بین مردم مقبولیت ندارند. همچنین احزابی که به خاطر مسائل مالی به حکومت‌ها وابسته می‌شوند دیگر نمی‌توانند آزادانه نقد کنند. به همین در آمریکا شاهد هستیم که به شرکت‌های بزرگ اجازه می‌دهند بخش کمی از مالیاتشان را به احزاب کمک کنند البته در حدی که نتوانند آن حزب را بخرند.

وی در ادامه به ضرورت حضور مردم در صحنه و پای صندوق‌های رأی در انتخاب‌های مختلف و نقش احزاب در این رابطه اشاره کرد و گفت: مسأله اساسی برای حضور مردم پای صندق آرا این است که جریان‌های سیاسی به گونه‌ای عمل نکنند و یا حرفی نزنند که مردم را از حضور پای صندوق دلسرد کنند.

حبیبی با تأکید بر اینکه وقتی مردم احساس کنند رأی‌شان محترم است به صحنه می‌آیند، خاطرنشان کرد: به طور معمول مردم تابع یکی از جریان‌های موجود در کشور هستند پس نباید یک گروه بقیه را سرکوب، سرزنش و از رده خارج کند که این موضوع باعث دلسردی مردم خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه جناح‌های حاضر در کشور باید اهداف و دیدگاه‌های شفاف و در جهت مصالح ملی داشته باشند،‌ تأکید کرد: جریان‌های حاضر در انتخابات باید از شعار عبور کرده و برنامه ارائه دهند تا مردم با سنجیدن برنامه‌هایشان اقدام به انتخاب کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تأکید بر مشخص بودن جایگاه احزاب و گروه‌های سیاسی به منظور پذیرفتن مسئولیت‌هایشان،‌ تصریح کرد: متأسفانه شاهدیم در ایام انتخابات احزابی خلق‌الساعه شکل می‌گیرند و بعد از اینکه شکست می‌خورند چهره‌های موثر ‌آن در تاریخ گم می‌شوند بدون اینکه مسئولیت اقدامات خود در آن دوره را بپذیرند.

حبیبی خاطرنشان کرد: از دلایل تأکید برحضور احزاب قدرتمند در کشور مسئولیت پذیری احزاب است. چرا که در این صورت در مقابل اقداماتی که انجام می‌دهند و ممکن است برای کشور آسیب‌هایی به بار آورد پاسخگو خواهند بود.

وی در ادامه به قانون انتخابات در کشور و حداکثر حضور دو دوره یک فرد برای ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: علت اینکه بیشتر از دو دوره یعنی هشت سال به یک فرد اجازه حضوردر قدرت داده نشده است این است که وقتی افراد در گذر زمان ریشه می‌کنند برخورد با آنها و برکناری‌شان سخت می‌شود. اما از طرفی فعالیت هر دولتی برای دو دوره این فایده را دارد که زمان لازم برای انجام برنامه‌های خود را پیدا می‌کند تا کارهایشان به ثمر برسد. پس معتقدم به دولت فعلی نیز باید اجازه بدهیم با توجه به اینکه برنامه‌ها و عملکردشان قابل قبول بوده است در دوره دوم با اجرای آنها بتوانند نتیجه دلخواه را به دست آورند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش رو، گفت: به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان در این اندیشه هستند که رئیس جمهور فعلی در انتخابات بعدی حضور داشته باشد و دلایل این تصمیم‌شان مقبولیت اجتماعی و برنامه‌های منطقی دولت است.

وی با اشاره به اینکه دولت وارث خیلی از مشکلات بوده است، گفت: در بعد فساد و بی‌اخلاقی دولت بعد از روی کار آمدنش وارث مشکلات بزرگی بوده است و امروز کسی منکر بی‌اخلاقی‌ها نیست و در طول چند سال تملق و چاپلوسی برخی افراد به قدرت‌ها و ثروت‌هایی رسیده‌اند که امروز به راحتی نمی‌توان آنها را کنار زد و قدرت و پول دست عده‌ای است که اجازه نمی‌دهند دولت برای دستیابی به اهدافش اقدامات لازم را انجام دهد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: عده‌ای که قدرت و ثروت را به دست دارند نمی‌خواهند دولت موفق شود بنابراین همکاری لازم را در حوزه اقتصادی با دولت ندارند و سرمایه‌شان را در خدمت تولید کشور قرار نمی‌دهند.

حبیبی همچنین با اشاره به اینکه در ایام نزدیک به انتخابات شاهدیم که عده‌ای با تبلیغات به دنبال ناموفق جلوه دادن دولت و دلزده کردن مردم از دولت هستند، تصریح کرد: متأسفانه فساد اخلاقی و اقتصادی در گروه‌هایی خاص آنقدر بزرگ شده که نمی‌توان آنها را پایین آورد.

وی همچنین به تأثیر فقدان ‌آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در عرصه‌های مختلف کشور اشاره کرد و گفت: آیت‌الله هاشمی از اوایل انقلاب به عنوان یکی از ارکان محکم برای کشور به حساب می‌آمدند که فقدان ایشان آسیب‌های بسیاری را به دنبال خواهد داشت. اما امیدواریم که مردم و نخبگان کشور با دنبال کردن جریان فکری ایشان باعث ادامه مسیر رشد کشور شوند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در موردنقش دولت‌ها به عنوان مانع توسعه در کشور، گفت: مطابق قانون اساسی از ابتدای شکل‌گیری نظام یک سری امکانات و اختیارات اقتصادی در اختیار دولت گذاشته شد که بعد از گذشت زمان و با اجرایی شدن اصل 44 فضای اقتصادی بازتری به وجود آمد چرا که تجربه جهانی نیز نشان داده است که اقتصاد نباید در درست دولت باشد بلکه دولت باید نقش مدیریتی و نظارتی در این حوزه داشته باشد و دولت فعلی نیز در این زمینه تلاش‌های خود را انجام داده است اما متأسفانه سرمایه‌داران هنوز اعتماد لازم به دولت را ندارند تا با ورود سرمایه‌های خود به فعالیت‌های اقتصادی باعث شکوفایی کشور و کمک به دولت شوند و شاهدیم خیلی از سرمایه‌داران حاضر نیستند با دولت همکاری کنند و سرمایه‌شان را در اختیار توسعه کشور قرار دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha