به گزارش ایسنا، مرضیه وحید دستجردی افزود: استفاده از سه زن به عنوان معاون وزیر در دوره دهم پایه گذاری شده بود و این کار در دولت یازدهم نیز انجام شد اما در ادامه یک مرد به عنوان معاونت حقوقی ریاست جمهوری منصوب شد بنابراین به نظر میآید مقداری متاسفانه بازگشت به عقب داشتهایم.
وی درباره میزان تغییر فضای نقشآفرینی زنان در عرصۀ اجتماعی نسبت به پیش از انقلاب اسلامی اظهارکرد: وقتی وارد دانشکده پزشکی شدیم، تعداد استادان زن در دانشکده پزشکی به عدد انگشتان دست میرسید یعنی اینقدر استادان خانم محدود و کم بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ورودی دختران به دانشگاهها به 71 درصد رسید بنابراین مسوولان مجبور شدند برای پسران سهمیه بگذارند. دختران هم خودشان حضور را خیلی جدی گرفتند، هم زمینه فعالیت فرهنگی، اجتماعی و بخصوص علمی امروز فراهم شده است.
وزیر اسبق بهداشت در پاسخ به این پرسش که چقدر از ظرفیتهای ایجاد شده در عرصه زنان خوب استفاده شده است؟ گفت: خود زنان خوب استفاده کردند یعنی ورود زنان به عرصههای علمی، آموزشی و پژوهشی بسیار خوب بوده است. هم اساتید خیلی خوب و مجربی در میان زنان داریم و هم در کارهای تحقیقاتی خیلی خانمها ورود کردهاند، ولی اینکه چقدر اجتماع ما از این حضور زنان استفاده کرده است این مربوط به این است که در جامعه به زنان چقدر نقش بدهند. در جاهایی که نقشهای مدیریتی باید به زنان داده شود، متاسفانه یک مقداری کم لطفی شده است.
مشاور رییس قوه قضاییه درباره اقدامات انجام شده درباره آسیبهای اجتماعی مربوط به زنان اظهارکرد: مسائل آسیبهای اجتماعی بیشتر متوجه قشرهای آسیبپذیرتر میشود. این دو قشر یکی زنان هستند و یکی کودکان بنابراین حمایت از زنان و کودکان برای اینکه در مسیر آسیب نیفتند خیلی باید جدی باشد. دستگاههای مختلفی مانند سازمان بهزیستی و کمیته امداد داریم که سعی میکنند تا حد امکان به این دو قشر رسیدگی کنند، البته کمیته امداد با توجه به اینکه تعریف فعالیتش بیشتر در جهت محرومان است، فعالیت جداگانهای دارد.
وی با بیان اینکه ما متاسفانه در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی موفق نبودهایم،گفت: یکی از مهمترین زمینهسازهای آسیبها، «فقر» است و اگر نتوانیم روی این موضوع، تامین اجتماعی و حمایتهایی که باید از اشخاص و گروههای آسیبپذیر شود، برنامهریزیهای درست وچندگانهای داشته باشیم متاسفانه این آسیبها دامنگیر می شود.
وحید دستجردی با اشاره به برگزاری جلساتی با زنان اظهارکرد: سعی کنیم تشکلهای مردمی بخصوص تشکلهایی که از میان زنان هستند به کمک بیایند چون دولت به تنهایی نمیتواند به موضوع پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بپردازد ضمن اینکه الان در دولت هم آشفتگیهای زیادی در این زمینه وجود دارد چراکه واقعاً یک مدیریت و برنامهریزی واحد را در حوزه پیشگیری از اسیبهای اجتماعی نمیبینیم.
وی در پاسخ به این پرسش که مگر مدیریت واحد را نباید معاونت امور زنان انجام دهد،گفت: معاونت امور زنان باید انجام بدهد. شاید نیاز به پیگیری مستقیم از طریق ریاست جمهوری دارد البته معاونت امور زنان ریاست جمهوری باید صاحب این برنامه و متولی باشد ولی به نظر میرسد این قدرت در این معاونت گذاشته نشده است. اگر این قدرت گذاشته شده خوب استفاده نمی شود.
وزیر اسبق بهداشت در ادامه اظهارکرد: زنان سرپرست خانوار هم خودشان و هم خانوادهشان بسیار آسیب پذیر هستند. مراقبتها و حفاظتهای تامین اجتماعی از این زنان متاسفانه بسیار کم است. در حال حاضر کارهایی را در این زمینه در سطح کشور شهرداریها و بهزیستی انجام میدهد.
وی افزود: الان مسائلی که برای زنان سرپرست خانوار وجود دارد هم مسائل اخلاقی برای خانوادهشان و هم مسائل مالی و هم مسائلی است که فقر ایجاد میکند. برای مثال روزی که من درمانگاه نشسته بودم و در بیمارستان دانشگاهی که کار می کنم، یک خانمی آمد و گفت من دخترم را آوردم که شما او را ببینید و مشکل دارد، دختر 16، 17 ساله، وقتی که آمد من دیدم معاینه کردم و دیدم بچه واقعا مشکل دارد. به مادرش گفتم باید مراقبت بیشتری از دخترت بکنی. این مادر اصلاً در آنجا نتوانست بایستد، داشت زمین می خورد و ما او را نگه داشتیم، کمکش کردیم به من گفت من شوهرم یک آدم معتادی است، فراری است و من درحقیقت زندگی 3، 4 بچه را اداره می کنم و این طرف و آن طرف کار می کنم نمیرسم که به این بچه ها رسیدگی بکنم و نظارت داشته باشم یعنی واقعاً باید به زنان سرپرست خانوار کمک بشود و این مسائلی نیست که تنها با توصیه و برنامههای اخلاقیِ بتوانیم آن را اداره کنیم.
وحید دستجردی در ادامه گفت: لازم است در محلات برای زنان برنامهریزی کنیم. این تشکیلات را در محلات داشته باشیم و بتوانیم برنامههای مشاورهای برای فرزندان زنان سرپرست خانوار برگزار کنیم و برنامههای حمایتی بگذاریم.
وی درباره حضور زنان در کابینه دولت دهم اظهارکرد: در دوره دولت دهم راهی هموار و یک وزیر زن منصوب شد. انتظار داشتیم تعداد وزرای زن در دولت یازدهم نه تنها کمتر شود بلکه بیشتر شود. دکتر روحانی زنان توانمندی را در میان اطرافیان خودشان و کسانی که در کشور بودند،می شناختند ولی اینکه هیچ وزیر زنی را منصوب نکردند و ما به دوران دولتهای قبل که سه زن در حد معاونت رئیس جمهور، رئیس حفاظت محیط زیست و معاونت حقوقی فعالیت میکردند، بازگشت کردیم که آن هم در دوره دهم پایه گذاری شده بود اما در ادامه یک مرد به عنوان معاونت حقوقی ریاست جمهوری منصوب شد بنابراین به نظر میآید مقداری متاسفانه بازگشت به عقب داشتهایم.
وحید دستجردی در بخش دیگری از صحبتهای خود در زمینه فعالیتهای پزشکی خود اظهارکرد: متاسفانه یادم نیست تاکنون چند نوزاد به دنیا آوردم ولی کاش از ابتدا حساب می کردم. اولین نوزاد را حدود 28 سال پیش در دوران رزیدنتی به دنیا آوردم.
وی با بیان اینکه این کار همیشه اضطرابآور است، گفت: هر بیماری ساز خودش را میزند یعنی اینطوری نیست که یک چیز خیلی راحت و دم دستی باشد. در واقع واقعا هر بیماری برای خودش ممکن است یک مسائل خاصی داشته باشد و آدم نباید دست کم بگیرد.
وزیراسبق بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره علت ورود به دانشکده پزشکی در 16 سالگی اظهارکرد: من کلاس چهارم دبستان بودم . پدرم اعتقاد داشت، من هوش خوبی دارم و همان سال تابستان ترتیبی داد که من پنجم و ششم را بخوانم و امتحان دادم و تصدیق کلاس ششم را گرفتم بنابراین سال بعد به کلاس هفتم رفتم.
وی اضافه کرد: پدرم پزشک بود. از ابتدا هم یادم است مادربزرگم همیشه میگفتند این خانم دکتر مرضیه است. از سن 5، 6 سالگی این حرف را می گفتند و من هم کم کم باورم شد که باید پزشک شوم.
وحید دستجردی با بیان اینکه سال 54 وارد دانشگاه پزشکی شدم،گفت: آن زمان در اوج سیستم ترور، ارعاب و وحشت سلطنت پهلوی بود. در آن سالی که دانشگاه قبول شدم، روزهای اول اجازه نمیدادند با چادر وارد دانشگاه شویم. همۀ درهای دانشگاه را دور میزدیم تا از یک دری که گارد آنجا نایستاده باشد، بتوانیم وارد شویم.
وی افزود: خیلی روی مسالۀ حجاب و چادر حساسیت داشتند و باورمان نمیشد اصلاً زنده بمانیم، چه برسد به اینکه بتوانیم یک خدمتی در سطوح بالای کشور بکنیم. در آن زمان برای ما واقعا غیرقابل باور بود، اگر میگفتند در آینده چنین اتفاقاتی میافتد.
وزیراسبق بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا در زمان رژیم پهلوی دستگیرشدید،گفت: دستگیر نشدم البته برادرم به علت فعالیتهای سیاسی فراری و خالهام (مرحوم منیژه بوستان) دستگیر شد و به زندان افتاد. پدرم چندین بار به ساواک احضار شد و مورد بازجویی قرار گرفت. ما خانوادهای سیاسی بودیم.
وی درباره ازدواج خود با دکتر نخستین گفت: در سال 1363 ازدواج کردیم.یکی از دوستان مشترکی که خانم دکترهایی بودند که آمدند به خاطر بیماری خودشان، من آن زمان رزیدنت سال اول زنان بیمارستان دکتر شریعتی بودم. داشتم تخصص می گرفتم، آمدند برای بیماری شان، بعد به من گفتند اگر مورد خوبی باشد و به شما معرفی کنیم، گفتم چه اشکالی دارد معرفی بکنید، معرفی هم کردند، حرفهای اولیه هم زده شد، آن زمان هم ما آدمهای سیاسی بودیم و همیشه هم بحثهای سیاسی می کردیم.
وحید دستجردی در ادامه اظهار کرد: همسرم همیشه نقل میکند که پدرم به پدر و مادر او و خودش گفت من این دخترم را آشپز تربیت نکردم، نه اینکه آشپزی چیز بدی باشد. من الان خیلی آشپزی می کنم بالاخره باید آشپزی بکنیم یعنی اینکه فقط شما انتظار داشته باشید، این خانم بنشیند در خانه و کار خانه کند را نداشته باشید.
وی درباره فرزندان خود گفت: دختر اولم پزشک است که امسال تخصص بیماریهای عفونی قبول شد و خوشبختانه فرزنددار هم شد. خودم دلم نیامد فرزندش را به دنیا بیاورم. دختر دومم کارشناس ارشد ارتباطات اجتماعی و شاغل و ازدواج کرده است.
وزیر اسبق بهداشت درباره پدرش اظهارکرد: او پنجمین رئیس جمعیت هلال احمر بود. همان زمان من هر دو دوره نماینده مجلس بودم.
وی در پاسخ به نظر پدرش درباره نمایندگیش در مجلس گفت: ابتدا بعضی از دوستان من را صدا کردند و گفتند شما بیایید کاندیدا برای تهران. خودم گفتم نه، بعد شب رفتم نزد پدرم گفتم بابا یک چنین چیزی به من گفتند. ایشان گفت ما باید به این مردم خدمت کنیم. مجلس به زنانی مانند شما نیاز دارد. من البته لایق نیستم ولی او نظرش مثبت بود و گفت شما قبول بکنید.
وحید دستجردی درباره یکی از برادرانش که یکی از سرداران سپاه پاسداران است، اظهارکرد: او انقلابی بوده است برادر من برادر بزرگ بودند و همیشه هم برادر بزرگ بودند و الان هم جای پدر ما هستند و همیشه همینطور جدی و یک فردی بودند که همه به ایشان اتکا می کردند و اکنون رئیس بنیاد تعاون سپاه است.
وی در مورد خاله خود- بوستان- نیز گفت: خاله من در تربیت من و خواهرها و برادرهایم نقش زیادی داشت. خیلی آدم دلسوز و نسبت به کودکان مهربان بود. بعد هم که او در دبیرستان و مرکز تربیت معلم مسئولیت داشت، میدیدم چقدر دلسوزی میکند و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هم بسیار فعال و یک فرد انقلابی بود. او به تحمل 12 سال زندان محکوم و خیلی خیلی شکنجه شد و با پیروزی انقلاب اسلامی آزاد شد.
وحید دستجردی درباره رفت و آمد خانوادگی با مرسوسی- همسر سعید حجاریان- اظهارکرد: بالاخره هر کسی عقاید و نظرات خودش را دارد ولی دلیل نمی شود که ما رابطه و دوستی نداشته باشیم. صحبتهایمان چالشی نمیشود چون هر کسی نظری دارد و براساس نظر خودش حرکت میکند. من دکتر مرسوسی را 41 است که میشناسم و دوستی ما آنقدر قدیمی است هیچ وقت از بین نمیرود، مدام ریشه دارتر میشود.
وی در واکنش به این نقل قول که« آقای ربیعی گفت خانم دستجردی به من زنگ زده است سفارش رفیق ما آقای حجاریان را به خود من می کند»،گفت:یک داستانی بود حالا نگویم فکر کنم بهتر باشد . آقای ربیعی کمک کرد اگر کمک نمی کرد شاید این کار انجام نمی شد.
وحید دستجردی درباره حضور خود در جبهه به همراه خانم آل یاسین، اظهار کرد: ما را خیلی راه نمی دادند وقتی آنجا می رفتیم ، ما را به نقاهتگاهها میفرستادند. دلمان میخواست خط مقدم برویم البته خط مقدم که ما را نمی بردند . بعد از دو بار رفتن و آمدن تصمیم گرفتیم در بیمارستان امام(ره) بمانیم. در این بیمارستان در حال گذراندن دوره انترنی بودیم. در واقع در بیمارستان بیشتر میتوانستیم به زخمیها و مجروحان کمک کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می کردید زمانی وزیر بهداشت شوید،گفت: هیچ وقت فکر نمی کردم. از یک طرف میدیدم تا یک حدی تواناییاش را دارم، یعنی اگر فکر می کردم توانایی ندارم که اصلا گناه بود که بخواهم بیایم. از یک طرف هم فکر می کردم چرا قبول نکنم؟ شاید با این کار بتوانیم این راه را برای استفاده از تواناییهای خانمها باز کنیم، بالاخره خانمها 50 درصد این جمعیت هستند.
وزیر اسبق بهداشت اضافه کرد: با خیلی از افراد مشورت کردم البته همه خانمها من را تشویق می کردند که قبول کنم، خانواده ابتدا مخالفت می کردند ولی بعد که با آنها هم صحبت کردیم آنها هم راضی شدند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا طرح پزشک خانواده فقط در چهار استان اجرا شد؟ گفت: پزشک خانواده الان در استان فارس درحقیقت یادگار زمان ماست و همانطور در استان مازندران، در دو استان دیگر هم استارتش زده شد ولی متاسفانه پیش نرفت و من واقعا افسوس می خورم.
وحید دستجردی ادامه داد: اجرایی نشده طرح پزشک خانواده دو علت داشت؛ یکی به این علت که بودجههای لازم از مقامات بالاتر به ما داده نمیشد چون باید رئیس جمهور دستور تخصیص بودجه را میداد. در سیستم سلامت فعلی بودجههای خیلی کلانی را تخصیص می دهند به مساله سلامت و این دستور شخص رئیس جمهور است، ولی برای ما برعکس بود.
وی درباره علت دوم گفت: وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی باید از پزشک خانواده حمایت جدی می کرد اما متاسفانه آنها هم مخالف بودند و حمایت نمی کردند در حالی که الان برعکس است.
وزیر اسبق بهداشت اضافه کرد: الان هم مشکل زیاد است. مشکل آنان کمبود بودجههای بیمهای است. ای کاش وزارت رفاه فعلی در زمان ما هم بود چون بهترین یار برای وزارت بهداشت است.
وی در پاسخ به اینکه آیا بیمهها باید تجمیع و زیر نظر وزارت بهداشت قرار گیرد؟ گفت: اگر وزارت رفاه به معنای واقعی باشد، لزومی به تجمیع بیمهها نخواهد بود. اگر وظیفه خودش را انجام بدهد، کمکهای لازم را بکند، چون بالاخره آنها یک سیستم بیمه ای دارند، یک سیستم بررسی و رسیدگی دارند و این است که می گویند اگر کارگزار و ناظر دو تا باشند و جداگانه باشند، در این صورت معنا پیدا می کند.
وی افزود: در دولت دهم عملاً وزارت رفاه یک مانع و سدی و یک اراده خیلی جدی بود که اصلاً نگذارد ما کار بکنیم. در آن زمان ما واقعاً باید بیمهها را می گرفتیم و زیر نظر وزارت بهداشت قرار میدادیم . در حال حاضر بودجههای وزارت بهداشت بالا رفته و یک تفاوت و ارتقای خیلی جدی پیدا کرده است ولی بودجه های بیمه ها آنقدر ارتقا پیدا نکرده است. اینطور که از برنامهها و از قانون بودجه جدید برمیآید، بیمهها در سال آینده یک افزایش جدیِ منابع خواهند داشت. سال 91 که من عزل شدم بودجه وزارت بهداشت، بودجه کاغذی که دولت میداد نزدیک 5 هزار میلیارد تومان بود و آن هم کاغذی بود تخصیص ما صددرصدی نبود، یک درصدش را تخصیص می دادند.
وزیر اسبق بهداشت درباره آخرین تخصیص بودجه به وزارت بهداشت در سال 91 گفت: کمی بیش از 80 درصد، 90 درصد و بودجه هایی که الان وزارت بهداشت دارد چیزی حدود 30 هزار میلیارد تومان بودجه خودش ، 30 هزار میلیارد تومان هم بودجه درآمدهای اختصاصی و بیمهاش است. در مجموع 60 هزار میلیارد تومان میشود. بودجه وزارت بهداشت در مقایسه با دولت دهم تقریبا بین 5 تا 6 برابر شده است حداقل بالای 5 برابر است.
وی تصریح کرد: افزایش این میزان بودجه دستاورد خیلی بزرگی است. در وهلۀ اول گفتیم شما 1500 میلیارد تومان بودجه بدهید تا ما بتوانیم پزشک خانواده را در مرحله اول راه بیندازیم . نه تنها این بودجه را تخصیص ندادند بلکه بودجههای اصلی خودمان را هم جلویش را بستند و ما خیلی مشکلات جدی در مسائل بودجه ای داشتیم و نتوانستیم پزشک خانواده را پیش ببریم.
وحید دستجردی درباره افزایش واردات داروهایی که داخل کشور تولید میشد در دوران وزارت خود،گفت: چه کسی گفته است؟! واردات دارو؟! تمام تلاش ما در این بود که تولید در داخل داشته باشیم چون با تمام وجودمان تحریم را احساس می کردیم و تحریم برای ما تاثیر خودش را در مساله دارو و تجهیزات پزشکی نشان می داد. در اینجا وقتی که تحریمها خیلی جدی شد و اتفاق افتاد، ما هم نمی توانستیم مواد اولیه را وارد بکنیم وهم داروهای ساخته شده را نمی توانستیم وارد کنیم، بنابراین عملا ما به این نتیجه رسیدیم که به شدت باید بر تولید داخلی سرمایه گذاری کنیم.
وی افزود: ما یک جلسات مشترکی را داشتیم با معاونت علمی فناوری رئیس جمهور که من ماهانه در این جلسات شرکت می کردم و تقریباً 32 دارو را تولید کردیم. با مرحوم دکتر عباس شفیعی خیلی کارهای جدی در زمینه دارو کردیم. یعنی یک فراخوان میدادیم که این داروها را نیاز داریم. داروسازها و حتی شیمیدانها و داروسازانی که اهل تولید بودند به فراخوانهای ما پاسخ میدادند. بعد پاسخهای آنها در آن کمیته علمی بررسی میشد و همکاران ما در سازمان غذا و دارو این موارد را بررسی میکردند و آنهایی که توانمند بودند، برنامههایشان را میگرفتند و بعد هم تولید کنندگان در کمیته علمیِ تولید دارو در کشور گزارشاتشان را میآوردند.
وزیر اسبق بهداشت با بیان اینکه این کمیته برای اولین بار تشکیل میشد،گفت: ما با دکتر سلطان خواه- معاون سابق علمی فناوری رئیس جمهور- هماهنگ بودیم. او دو نفر از معاونان خود را برای شرکت در این جلسه میفرستاد . پس از تصویب ساخت دارو،سازندگان دارو را به معاونت علمی رئیس جمهور معرفی می کردیم. وامی ناچیز برای اینکه کار تولیدکنندگان راه بیفتد در اختیارشان قرار میگرفت و بعد گزارش گیریهای مرتب ماهیانه از تولیدکنندگان داشتیم تا این دارو به تولید می رسید.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا به شما فشار میآوردند تا برخی مطالب را نگویید؟ تصریح کرد: فشار خیلی زیاد بود.
وحید دستجردی درباره تهدید سلامت مردم در زمان وزارتش گفت: من قبل از اینکه نیترات آب تهران را اعلام کنم، جلسه گذاشتم و با وزیر مربوطه تلفنی صحبت کردم . معاون او در جلسات ما شرکت کرد و قول داد که نیترات آب تهران را اصلاح کنند ولی اصلاح نشد . نیترات بالای آب سلامت مردم بخصوص سلامت کودکان تحت تاثیر قرار میداد وممکن بود دچار بیماریهایی از جمله سرطانهای مختلف شوند.
وی افزود: به مسوولان آن وزارتخانه گفتم که نیترات بالای آب تهران را مجبور به رسانهای کردن هستیم چون احساس میکردیم آنان از رسانهها میترسند اما، از ما نمیترسند و این هم اتفاق افتاد.
وزیر اسبق بهداشت با اشاره به تقلب در آزمون دستیاری گفت: سالها بود که از تقلب صحبت میشد. وقتی این تقلب برای من واضح شد و متوجه شدم سوالها لو رفته است، شب ما با دوستان جلسه گذاشتیم و من گفتم ما باید این امتحان را ابطال کنیم، گفتند چرا؟ گفتم برای اینکه حداقل این تعداد سوالاتی که ما می دانیم لو رفته است، اینها می تواند یک کسی را قبول بکند که نباید قبول می شده و یک کسی را میتواند رد کند که نباید رد میشده است و اینها مانند بچههای ما هستند و الحمدلله ابطال کردیم و روی آن علیرغم همه فشارها ایستادیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا از دولت به شما فشار میآوردند؟ اظهارکرد: بالاخره از جاهای مختلف از همه جا بود. حالا نگویم بهتر است و بعد ظرف 15 روز ما یک امتحان مجدد برگزار کردیم، یعنی هم اجازه برگزاری این آزمون را ندادیم و هم سیستم را تغییر دادیم.
وحید دستجردی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت میکرد، در پاسخ به این پرسش که آیا نهادهای قانونی فشار میآوردند؟ پاسخ مثبت داد و گفت: می گفتند این زیاد نیست و خیلی تاثیرگذار نیست، بالاخره این طور نیست که باعث بشود ما یک آزمونی را با این وسعت بخواهیم ابطال بکنیم. ما مواردی از این قبیل را داشتیم.
وی افزود: سر قضایای تحریم و مسائل مربوط به دارو بعضی از دوستان گفتند ما حدود یک میلیارد دلار به عنوان سپرده در بانکهای سوئیس داریم یعنی جمهوری اسلامی ایران آنجا پول دارد و ما میتوانیم ارز داروهایی که بایستی وارد می شد، (دارو که وارد نمی شد خیلی از این داروها برای بیماران قلبی، سرطانی برای کسانی که زندگی شان به این داروها وابسته است) را بپردازیم لذا از بانک مرکزی خواهش کردیم و از وزارت بهداشت- رئیس سازمان غذا و دارو- سوییس رفتند.
وحید دستجردی در ادامه گفت: دکتر شیبانی- رئیس سازمان غذا و دارو- گفت ما مدام با مسوولان بانک مرکزی سوئیس جلسه داشتیم. ما در روزهای آخر متوجه شدیم یک آقایی در این جلسات ساکت مینشیند. در پایان یک هفتهای که آنجا بودیم، گفتند این آقا مسئول تحریم از آمریکاست و آنجا نظارت بر تحریم می کند و او مخالف است.
وی افزود: ما داروهای خونی را بیشتر از سوئیس خریداری میکردیم برای بیمارانی که انواع بیماریهای خونی و سرطانها را داشتند. در نهایت نگذاشتند دارو بخریم . در دنیا هم یک کمپانی این دارو را تولید می کند. تلاش کردیم از راه های غیرمستقیم دارو بخریم.
وزیر اسبق بهداشت در ادامه گفت: در اواخر دوران وزارتم آنقدر گرفتاریها و مشکلات در زمینههای تحریم و مسائل غیرتحریم - فشارهایی که از بالا به من وارد میشد- زیاد بود که وقتی شب می خوابیدم ساعت 1 نصفه شب از خواب می پریدم و دیگر تا صبح نمی توانستم بخوابم، از نگرانی اینکه چه اتفاقی برای سلامتی مردم میافتد.
وی در پاسخ به این پرسش که در زمان تحریم کدام یک از وزراء در دولت مردانه به شما کمک کرد،اظهارکرد: اکثر وزراء خیلی خوب بودند و هستند یعنی واقعاً در دولت فعلی جایشان خالی است. به عنوان نمونه رستم قاسمی - وزیر نفت- بود و وقتی دید من خیلی به خاطر مسائل دارو تحت فشار هستم، از همان مبادی که فروش نفت داشتند تلاش کردند مشکلات ارزی ما را حل کنند.
وزیر اسبق بهداشت افزود: استفاده از MRI متوقف شده بود چون هلیوم مایع باید از خارج وارد میشد و دستگاههای MRI با آن قابل استفاده بود. دستگاههای MRI یکی پس از دیگری هلیومهایشان خالی میشد و ما نمیتوانستیم هلیوم را به خاطر مشکلات ارزی وارد کنیم. وزیر نفت دولت دهم خیلی به ما در این زمینه کمک کرد. خودش مسائل ارزی را پیگیری میکرد.
وی اضافه کرد: فروش نفت مشکلاتی داشت. یک شب ساعت 9 قاسمی در راهرو زمین خورد. من فشارش را گرفتم، فشارش خیلی بالا بود. با یکی از متخصصین داخلی خودمان خیلی خوب و معتمد تماس گرفتم. او وزیر نفت را معاینه کرد و به او گفت وضعیتش خیلی بحرانی است و باید استراحت کند و حداقل 24 ساعت کار نکند ولی وزیر گفت که ساعت 1 بامداد پرواز دارد و باید دنبال کار فروش نفت برود بالاخره ما وزرای خیلی خوبی داشتیم که هم به ما و هم به مردم کمک میکردند.
وحید دستجردی در پاسخ به این پرسش که اگر به سال 88 برگردیم،دوباره پست وزیر بهداشت را قبول میکنید؟ اظهارکرد: نمی دانم چه جوابی بدهم. من خیلی سختی کشیدم البته برای این مردم اگر ما جان هم بدهیم ،کم است ولی اینکه دوباره خودم را در آن دست انداز بیندازم و آن وضعیت برای من تکرار شود نمی دانم تحملش را از نظر جسمی و روحی دارم یا نه.
وی افزود: اواخری که این فشارها از بالا خیلی به من شدید و سنگین بود. یک روز صبح بعد از نماز خیلی گریه کردم. به حال خودم خیلی افسوس می خوردم که چرا وضعیت من اینطور است؟ بعد به یاد حضرت زینب سلام الله علیها افتادم و فکر کردم که حضرت زینب سلام الله علیها مصائب زیادی را تحمل کرد. حضرت زینب کجا و من کجا که خاک کف پای ایشان هم نمیشوم، وقتی به یاد ایشان افتادم، به این نتیجه رسیدم که من اصلاً نباید غصه بخورم بلکه باید تحمل کنم و بگویم وای بر دل زینب سلام الله علیها. واقعاً بعد از آن انگار دوباره یک قوت جدیدی وارد بدن من شد. الان دیگر نمی توانم بگویم آیا سمت وزارت را میپذیرفتم یا نه چون تقریباً میتوانم بگویم غیرقابل تحمل است.
وحیددستجردی درباره ملاقاتهای خود در زمان وزارت با مقام معظم رهبری گفت: خدا ایشان را سلامت بدارد. خدا حفظشان بکند. خدا از عمر من هر چه هست بگذارد روی عمر ایشان، چون عمر ایشان عمر پرفایده ای است. پدربزرگم- مرحوم بوستان- انسان شریفی بود. اواخر عمرش گریه می کرد و میگفت هر چه از عمر من باقی مانده بگذارد روی عمر حضرت امام(ره). من هم واقعاً الان دعایم این است که هر چه از عمر ماست بگذارد روی عمر مقام معظم رهبری و عمر بابرکت ایشان که ما هر چه بیشتر بتوانیم از وجودشان مستفیض بشویم.
وی در پاسخ به این پرسش که کدام وزاری بهداشت قبل و بعد خودتان را بیشتر میپسندید،اظهارکرد: همه خوب هستند. دکتر مرندی خیلی شخص تاثیرگذاری در مسائل پزشکی است. این سیستم شبکه بهداشتی درمانی که ایشان درست کردند، الان هم ما منتفع هستیم. ما هم سعی کردیم در زمان خودمان سیستم شبکه را تکمیل بکنیم و آن حلقه مفقودهاش - که پزشک خانواده بود- را در جای خودش بگذاریم و بعد هم سیستمهای خانه بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی را تکمیل کنیم. دکتر مرندی خیلی تاثیرگذار بود. دکتر پزشکیان هم به خاطر اخلاص و مردمی بودنش، خدماتش به سیستم خدمات درمانی کشور قابل تقدیر هستند.
وزیر اسبق بهداشت درباره ملاقات خود با مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) در سال 63 و صحبت در زمینه انحرافات اخلاقی در دانشگاهها و انزوای حزبالله گفت: در آن زمان ما دانشجو بودیم. بعد انقلاب فرهنگی رخ داد و با تشکلها و جمعهای دانشجویی خدمت مرحوم آیتالله هاشمی رفسنجانی می رفتیم . زمانی هم که ما مجلس بودیم با گروههای خانمها خدمت ایشان می رفتیم. خدا رحمتشان کند.
وی در ادامه اظهارکرد: پدر مرحومم خیلی به روحانیت اعتقاد داشت و به آنان کمک میکرد. پدر من راجع به مقام معظم رهبری به عنوان آقای خامنهای در منزل ما خیلی صحبت می کرد و منزلی که ایشان داشتند نزدیک منزل ما بود. ما سمت خیابان 17 شهریور بودیم و ایشان می گفت آقای خامنهای مرتب یا در زندان هستند یا تبعید و وقتی هم که در زندان یا تبعید بودند، اگر خانوادهشان یک مشکل پزشکی داشتند، پدر من سعی میکردند مشکل را حل کنند.
وحیددستجردی اضافه کرد: منزل پدر من هم طوری بود که گاهی اوقات خود این آقایان بزرگوار تشریف می آوردند؛ آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) هم به همین ترتیب. وقتی ایشان از زندان می آمدند یا از تبعید باز می گشتند پدر من می رفتند دیدار ایشان. یک بار زمانی که 9 سالم بود به همراه پدرم به منزل آیتالله هاشمی رفسنجانی رفتیم. بچههای کوچک ایشان در خانه مشغول دویدن بودند و خیلی هم شلوغ می کردند. ایشان هم تازه از زندان آمده بودند و با پدرم صحبت میکردند.
وی در ادامه گفت: در بازگشت به پدرم گفتم خانهشان خیلی شیک بود و خیلی فرشهای قشنگی داشتند. پدرم گفت این وسایل برای خانم ایشان است. خانواده خانم ایشان پولدار بودند و این وسایل جهیزیه خانمش است. خلاصه من خاطرات خوبی از دوران بچگی و مراودات پدرم با این آقایان علمای مبارز دارم.
وحیددستجردی درباره رشد جمعیت در دهه 70 و نطق خود در مجلس در این زمینه اظهارکرد: در آن زمان رشد جمعیت، فزاینده بود ما از نظر امکانات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی نمیتوانستیم پاسخگو باشیم. آن روند باید کنترل میشد البته کنترل در یک زمانی باید معتدل میشد.
ور در زمینه کنترل جمعیت گفت: هم وزارت بهداشت و هم دستگاههای دیگر باید هشدار می دادند. بالاخره دستگاههای اقتصادی، نیروی جوانش کم و افراد سالخورده زیاد میشود و جمعیت رو به پیری میرود. برای این موارد باید دستگاههای هشدار داشته باشیم، یعنی جاهایی باشد که سیاستگذاریهای فرهنگی و اقتصادی را انجام بدهند و وزارت بهداشت را در جریان قرار بدهد.
وزیر اسبق بهداشت درباره تبریک خود به دولت یازدهم اظهارکرد: برای افزایش بودجه وزارت بهداشت تبریک گفتم و نه طرح تحول سلامت. بودجه وزارت بهداشت از نظر اقتصادی، از نظر ردیف بودجهای در بین دستگاههای اجرایی کشور،بودجه سیزدهم بوده؛ در حالی که مسوولیت سلامت 85 میلیون با این وزارتخانه است و باید این بودجهها افزایش پیدا می کرد. بودجه را 6 برابر افزایش دادند، واقعاً باید به دکتر روحانی بابت این کار تبریک گفت ولی اینکه این پول در کجا خرج شده است، آیا با برنامه خرج شده است و آیا یک کار ماندگاری از دولت آقای روحانی برای آینده باقی می گذارد؟ این خیلی جای سوال دارد.
وحید دستجردی با بیان اینکه هر کاری برای رسیدن به موفقیت نیاز به بودجه و برنامه دارد،گفت: طرح تحول سلامت بودجه خیلی خوبی داشت. کلاً دست آقای رئیس جمهور درد نکند که این بودجه را نسبت به زمان ما 6 برابر افزایش داده ولی برنامه درستی نداشته است.
وی افزود: اکنون برنامههای طرح تحول سلامت که در بیمارستانها 5، 10، 15، 20 ویرایش مختلف دارد. پیشنهاد ما این بود که همزمان با برنامه پزشک خانواده اصلاحات مدنظرتان را انجام دهید تا مردم در بیمارستانها از جیب خودشان کم خرج بکنند ولی برنامه پزشک خانواده، برنامه بهداشتی و پیشگیری علاوه بر درمانی بود. اگر دولت پزشک خانواده را همراه با طرح خود میبرد، هم از تعداد بیماران کاسته و هم پیشگیری از بیماریها میشد علاوه بر آن خدمت و سرویس خوبی به بیماران ارائه داده می شد.
وزیر اسبق بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا در جلسهای این پیشنهاد را با دولت یازدهم مطرح کردید،گفت: این پیشنهادات را مطرح کردم البته جلسهای نگذاشتند.
وی درباره طرح تحول سلامت اظهارکرد: مسوولان حین کار متوجه اشکالات خیلی جدی این طرح شدند بنابراین آن را ویرایش کردهاند. آنان یکدفعه در بخش دولتی تعرفهها را افزایش دادند . افزایش تعرفه ها در بخش دولتی خیلی کار خوبی بود ولی این کار را بدون اینکه برایش سقفی بگذارند، انجام دادند بنابراین پزشکانی که به صورت تمام وقت کار می کردند، یکدفعه افزایشهای خیلی جدی در دریافتیهای خود داشتند. بعد مجبور شدند برای اینکه این افزایشها خیلی جدی نباشد سقف بگذارند، بالاخره خیلی خیلی بهتر میشد.
وحید دستجردی به این پرسش که آیا گمان میکردید در انتخابات مجلس دهم کلا لیستی که در آن بودید،رای نیاورد،پاسخ مثبت داد و گفت: در کشور ما اتفاقاتی از این دست زیاد رخ میدهد. اتفاقاتی که به نظر میآید غیرقابل پیشبینی است ولی به نظر من قابل پیش بینی است.
وی تاکید کرد: ما برای خدمت آمدیم. ما میخواهیم به این مردم خدمت بکنیم. هر وقت خواستند مردم رای میدهند، ما در خدمت هستیم. اگر هم رای ندادند دستشان را می بوسیم که ما را از این مسئولیت بزرگ خلاص کردند.
وزیر اسبق بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا به یک سطح بالاتر از انتخابات مجلس فکر میکنید،تاکید کرد:نه. اصلاً. یک وزارتخانه ما را بیمار کرد. من الان روزی یک مشت قرص می خورم.
وی درباره بازدید خود از مناطق محروم گفت: دو هفته سه هفته یک بار به این مناطق می روم چون از طرف کمیته امداد یا به دعوت استانها به عنوان پزشک به این استانها سفر میکنم.
وحیددستجردی اضافه کرد: مردم این مناطق واقعا الان هم دارند ناله می کنند. وضعیت این مناطق باید جدی گرفته شود ولی من جدیتی نمی بینم. مسوولان باید مقداری حضور بیشتری داشته باشند و شرایط را درک و لمس کنند.
وی درباره حقوقهای نجومی گفت: اصلا ما چنین انتظاری نداریم؛ انتظار اینکه برخی افرادی بنشینند سر سفره مردم و از این سفره بردارند و بگذارند در جیب خودشان و بعد بگویند حقمان بوده است. جزء ذخایر ملت هستند، یعنی واقعا غیرقابل باور است و بعد بخواهند توجیه کنند و پاسخ بدهند و بعد تازه بیایند مکالمه و سر آن مباحثه کنند، نمی دانم واقعاً چه باید بگوییم و چه باید کرد.
وزیر اسبق بهداشت اظهارکرد: مدام پرونده درست و خرابکاری کردن و مدام تخلف کردن و این تخلفات را بزرگ کردن و بعد مدام باید به این پرونده ها رسیدگی شود، یعنی یک چیز غیرقابل باوری است. اخیراً من شنیدم معاون اول قوه گفته بودند 390 پرونده راجع به این حقوقهای نجومی است بعد یک آقایی از وزرا میگوید اصلاً ببینیم تخلفی صورت گرفته است یا خیر؟! و چرا دارد بزرگنمایی می شود؟! واقعاً انسان تعجب می کند، ما و مردم رای دادیم که این اتفاقات بیفتد؟.
وی که در سال 94 با حکم رهبر انقلاب به عنوان عضو هیات امنای کمیته امداد انتخاب شد درباره عملکرد این کمیته گفت: عملکردش در دوره جدید خیلی خوب است. فتاح- رییس کمیته امداد- آدم فعال ،خوشفکر و فردی اجرایی است. هم کمیته امداد را از نظر پرسنلی کوچک میکند - که بدنه چابکتر می شود و هم رسیدگی به محرومین را عمق و وسعت بیشتری میبخشد. وضع کمیته امداد بسیار ارتقاء یافته اسنت و انشاءالله بهتر از این هم خواهد شد. هیات امناء هم تا حد امکان کمک و نظارت فکری می کند.
وحید دستجردی در پایان درباره هیات امنای کمیته امداد اظهارکرد: تمام سیاستگذاری های اصلی را خوشبختانه هیات امنا انجام می دهد و همه گزارشات در هیات امنا داده میشود. هیات امنا سوال میکند، نظارت و پرسش میکند.
انتهای پیام
نظرات