• چهارشنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 95111308957
  • خبرنگار : 71571

بخشش یا قصاص؛ پایان «امیرحسین» چه خواهد شد؟

بخشش یا قصاص؛ پایان «امیرحسین» چه خواهد شد؟

کمتر کسی است که قصه «ستایش» را نشنیده باشد. قصه‌ای که شروعش فروردین ماه سال 95 بود؛ پسری در ورامین، دختر شش ساله افغان به نام ستایش را به قتل رساند. اکنون صحبت از اجرای حکم به میان آمده، اما شاید با مجازات جایگزین به جای تادیب انسان‌های فراموشکار بتوان برای نوجوان‌هایی که در ناملایمات فرهنگی رشد کرده‌اند، گامی برداشت.

رسیدگی به پرونده «ستایش» شهریورماه در شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی خازنی انجام و در نهایت سه اتهام عمل منافی عفت، قتل عمد و جنایت بر میت به متهم پرونده تفهیم می‌شود. بر اساس رای صادره، قاتل این پرونده در خصوص اتهام قتل عمد به قصاص نفس و در خصوص اتهام تجاوز به عنف به یک بار اعدام و در خصوص اتهام جنایت بر میت به 74 ضربه شلاق محکوم شد. با اعتراض به رای صادره توسط دادگاه کیفری، پرونده برای رسیدگی به شعبه 32 دیوان عالی کشور ارسال شد و دیوان عالی نیز حکم دادگاه بدوی را عینا تایید کرد.

در هر حادثه‌ای زاویه نگاه همه از بیرون گود و از نگاه هر بیننده‌ای متفاوت است. باید واقعیت را لمس کرد تا بتوان پیروزمندانه از گود خارج شد. واقعیتی از جنس خود واقعیت نه از جنس نگاه‌های مشابه به آن. ستایش با هیچ ستایشی قابل مقایسه نیست. مادر ستایش مادرانه هایش را به جای به آغوش کشیدن دختر شش ساله‌ای که اگر بود باید روزهای میانی اول ابتدایی را می‌گذراند، سنگ قبرش را آذین می بندد.

مادر است دیگر شبها بی تاب گیسوان کودک از دست رفته‌اش شب را به صبح می رساند. از پدرها نگویم بهتر است. رسم تمام دنیا همین است که رابطه علقه پدر و دختر ناگسستنی ترین رابطه دنیا شود. پدر باشی و کودکانه های دخترت را با جانش به باد بسپاری و دلتنگی‌های پدرانه‌ات را در راهرو دادگاه ها در اوج سکوت و غیرت مردانه به فریاد بکشی! بیرون گود باشی، مادر باشی، پدر باشی باز هم روایت این ماجرا عمق مادرانه ها و پدرانه های مادر و پدر ستایش از دست رفته را درک نخواهی کرد... . پس «هیس بیرون گودی‌ها فریاد نمی‌زنند»

آن سوی ماجرا روایت امیرحسین هم در خور توجه است. پسری که با درخواست قصاص از سوی اولیای دم، در آستانه حکمی سنگین قرار گرفته است. جلسه رسیدگی به اتهامات او در شعبه هفتم دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی خازنی برگزار شد. نوجوان جاهلی که عمر خود را در انتظار دردناک ترین حکم می گذارند. شب های نادمانه این نوجوانِ آبرو و عمر به تاراج رفته را هم کسی درک نخواهد کرد. نوجوانی که باید غرق تفریحات نوجوانی می بود، این روزها طبل رسوایی اش را در دست گرفته و پشیمانی اش را ساز می کند تا شاید به گوش  برساند که جبران خواهد کرد که پشیمان است. دعاهایش این است که خدا به دل مادرانه ستایش مهر مادری با چاشنی دل رحمی بیاندازد و از قصاص بگذرد... نوجوان است دیگر...

به گفته وکیل مدافع متهم پرونده ستایش در راستای رایزنی‌هایی که برای اخذ رضایت اولیای دم ستایش قریشی صورت گرفته بود، تعدادی از بانوان انسان دوست مهر ماه سال جاری برای اخذ رضایت از خانواده ستایش به خیرآباد رفتند و با خانواده ستایش ملاقات کردند و در تلاش بودند که رضایت خانواده ستایش را بگیرند تا نوجوانی که تمام زندگی‌اش در عقربه ساعت‌های 21 فروردین 95 مدفون شد را نجات دهند.

در مقابل اولیای دم ستایش خواستار اجرای حکم به جدیت و فوریت هستند تا به گفته پدر ستایش اجرای این حکم عبرتی برای دیگران باشد. مانند تمام الگو سازی هایی که تمامی این سال ها ترسیم شد. اما الگوسازی تا کی؟ روایت گری تلخ زندگی های این چنین تا کی؟  این پایان دهشتناک حوادث این چنینی نیست. قربانی ها رو به افزایش هستند و راهرو دادگاه ها پر و خالی می شود از خانواده هایی چون خانواده ستایش در پی احقاق حق و خانواده هایی چون خانواده امیرحسین و التماس هایی که شاید تنها خدا می بیند و می شنود و در سکوت دنیا باقی می‌ماند.

به گفته وکیل اولیای‌دم ستایش چند روزی است که پرونده ستایش به اجرای احکام دادسرای شهرستان ورامین ارسال شده است و خانواده ستایش مصر به اجرای حکم هستند.

اما در کنار این وقایع، تدبر در آیات قرآنی که احکام و قوانین ما را تحت الشعاع قرار می‌دهد، خالی از لطف نیست.

قرآن و آیات مربوط به قصاص

موضوع قصاص در قرآن از آیات مختلفی استنباط می‌شود؛ مثلا در آیه 194 سوره بقره آمده است: «الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ فَمَنِ اعْتَدَی عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُواْ عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَی عَلَیْکُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ»

«این ماه حرام در برابر آن ماه حرام است و (هتک) حرمت ها قصاص دارد پس هر کس بر شما تعدی کرد همان گونه که بر شما تعدی کرده بر او تعدی کنید و از خدا پروا بدارید و بدانید که خدا با تقواپیشگان است»

اما در بسیاری از آیات نیز خداوند بر لزوم عفو و بخشش و تقدم دیه بر قصاص تاکید کرده است، مثلا در آیه 178 همان سوره بقره تاکید شده است که گرفتن خون بها یا دیه از اجرای حکم قصاص بهتر است و باعث رحمت و گشایش خداوند می شود «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِصَاصُ فِی الْقَتْلَی الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالأُنثَی بِالأُنثَی فَمَنْ عُفِیَ لَهُ مِنْ أَخِیهِ شَیْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاء إِلَیْهِ بِإِحْسَانٍ ذَلِکَ تَخْفِیفٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَرَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدَی بَعْدَ ذَلِکَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِیمٌ »

«ای کسانی که ایمان آورده‌‏اید در باره کشتگان بر شما (حق) قصاص مقرر شده آزاد عوض آزاد و بنده عوض بنده و زن عوض زن و هر کس که از جانب برادر (دینی) اش (یعنی ولی مقتول) چیزی (از حق قصاص) به او گذشت‏ شود (باید از گذشت ولی مقتول) به طور پسندیده پیروی کند و با (رعایت) احسان (خون‌بها را) به او بپردازد این (حکم) تخفیف و رحمتی از پروردگار شماست، پس هر کس بعد از آن از اندازه درگذرد وی را عذابی دردناک است»

همچنین در آیه 126 سوره نحل آمده است: «وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُواْ بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُم بِهِ وَلَئِن صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَیْرٌ لِّلصَّابِرینَ »

«و اگر عقوبت کردید همان گونه که مورد عقوبت قرار گرفته‌‏اید (متجاوز را ) به عقوبت رسانید و اگر صبر کنید البته آن برای شکیبایان بهتر است»

در این آیه نیز خداوند افراد را به صبر و شکیبایی دعوت می‌کند و می‌گوید صبر و شکیبایی از انتقام جویی بهتر است. همچنین در آیه 28 مائده نیز خداوند می گوید آن دسته از بندگانش که از او می ترسند از انتقام جویی خوداری می کنند و در همه آیاتی از قرآن که مفهوم عقوبت دارد خداوند در ادامه آیه مومنین را از انتقام جویی منع می نماید و به صبر و شکیبایی دعوت می نماید و تاکید می نماید که اگر این حکم اجرا نشود بهتر از اجرای آن است. لزوم بخشش و رحمت علاوه بر این مطلب در بیشتر آیات نیز به چشم می خورد.

در نتیجه با توجه به مطالب گفته شده آیا تادیب کافی نیست؟ جامعه ما تادیب و اجرای مجازات را به کرات تجربه  کرده است. کاش می شد بستر را برای اخلاق فراهم کرد. با توجه به اینکه ریشه انسان از واژه «نَسَی» به معنای فراموشی می آید در نظر گرفتن مجازات اعدام صرفا با رویکرد تادیب و عبرت آموزی حق مطلب را برای انسان فراموشکار ادا نخواهد کرد. وقتی بستر برای ارتکاب چنین جرایمی در جامعه آنقدر فراهم هست که به وفور از این دست جرایم کماکان به وقوع می پیوندد تنها، مجرم شناختن یک نفر و مجازات کردن آن به اشد مجازات پاسخگوی تمام نیاز جامعه نخواهد بود، فارغ از این مساله می‌توان مجازات های جایگزین را اعمال کرد. شاید با مجازات جایگزین به جای تادیب انسان‌های فراموشکار که به سرعت یک خواب همه چیز را از یاد می برند برای نوجوان‌هایی که در ناملایمات فرهنگی رشد کرده‌اند گامی برداریم که هم رضایت خدا را در راس امور قرار دهیم و هم به کمال رسیدن را به آنها بیاموزیم.

طیبه بیات. خبرنگار حقوقی ایسنا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۱-۱۳ ۱۳:۱۱

آفرین خبرنگار فهیم، اما گاهی اوقات لازمه که اعدام بشه، امر به معروف و نهی از منکر که آقایمان امام حسین (ع) به خاطر آن قیام کردند نیز مراحل دارد و مرحله‌ی آخر آن نیز خشونت است. برای این عمل زشت و ناپسند کمترین مجازات اعدام است. موفق و موید باشید

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۱۳ ۱۳:۲۰

متن جالبی بود البته باید در نظر داشت یه خانواده داغدار شده و نمیشه ازشون انتظار بخشش داشت ولی خدا بهشون صبر بده و ایشالا هرچه که خیره اتفاق بیفته.

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۱۳ ۱۳:۲۲

با سلام حکم قاتل ستایش باید هر چه زوتر انجام شود تا درس عبرتی برای همه باشد ما خودمان راجای خانواده ان دختر قرار دهیم ایا بازم رضایت خواهیم داد چرا ان پسر به جای عبادت کردن دنبال هوس بازی بوده مگه ما هم جوان نبودیم باید اعدام شود

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۱۳ ۱۹:۳۳

بحث درس عبرت توهین به مردم است. جامعه آزار دیده و باید آن فرد تنبیه شود.

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۱۳ ۱۳:۲۶

این جرم شخصی نیست عمومی است و رضایت والدین نباید باعث آزادی این فرد روانی شود چون برای جامعه خطرناک است

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۱۳ ۱۳:۳۸

نوشته شاعرانه ای بود...مخصوصا کلمات نادمانه و غرق در تفریحات نوجوانی... خداییش خودت هم نمیخندی؟! خوردن مشروب. فیلم پورنو. آدم ربایی. کودک آزاری. تجاوز. قتل. سوزاندن با اسید...اینها همون "غرق در تفریحات نوجوانی" است...اینها به عقل شیطان هم قد نمیدهد...

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۱۳ ۱۴:۳۲

بهتر نیست کمی موضوع رو کلی تر نگاه کنیم ؟ اینکه این نوجوان این کارها رو کرده، دلیلی بر این نیست که این رفتارها و اقدامات اقتضای این سنه، بلکه بالعکس چون اقتضای سنش نیست باید به دنبال تفریحات نوجوونی باشه یه کمی هم به دنبال علت ها باشیم

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۱۳ ۱۴:۴۱

هدف خبرنگار صرفا بررسی حقوقی،روانشناختی و جامعه شناختی این پدیده بوده و صلاحیت قضاوت را نداشته و قضاوت هم نکرده است همانگونه که شما صلاحیت قضاوت این را ندارید کسی که حتما شرب خمر داشته. فیلم پورن تماشا کرده. آدم ربایی. کودک آزاری. تجاوز. قتل. سوزاندن با اسید را انجام داده اعدام شود،کیفر این موارد را فقه و قانون مشخص و قاضی صالح نسبت به این موارد رای می‌دهد.این ناهنجاری ها را جامعه ای به امیرحسین تحمیل کرده که تفریحات نو جوانی را از او دریغ داشته است،باشد امیر حسین ها را اعدام خواهند کرد اما زمان اعدام این ناهنجاری ها کی فرا می‌رسد؟در این پرونده بزه کار اعدام خواهد شد،اما تا زمانی که طناب دار برگردن بزه نباشد و صرفا برگردن بزه کار باشد شاهد امیرحسین های متعدد خواهیم بود.

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۱۳ ۱۴:۴۷

چرا انقدر منتقدانه و با جبهه گیری مطالب رو می خونیم؟ به نظر من نویسنده از ابتدا کامل در مورد حال نامساعد خانواده ستایش صحبت کرده و حتی گفته که از بیرون گود نمیشه این خانواده رو درک کرد. از پرونده امیرحسین و ستایش استفاده کرده تا با این مصداق یک نتیجه گیری کلی داشته باشه که انسانهایی مثل امیرحسین علاوه بر جنبه فردی ارتکاب جرم دلایل مختلفی داشتن که به ارتکاب جرم گرایش پیدا کردن. بعد هم اینکه پیشنهاد این نویسنده به عقیده من کلی و برای عموم جرایم بوده نه فقط پرونده ستایش. چون از مصداق پرونده ستایش استفاده کرده برای ما که می خونیم این تصور ایجاد می شه که قصد داره از این شخص دفاع کنه. همه می دونیم که عمل این آدم چه در شرع چه در عرف مذموم و ناپسنده. پس کسی اصلا نباید از این عمل دفاع کنه. به نظر من به این نوشته فارغ از تصور شخصیت مثالی و بدون تعصب که در بسیاری موارد حق مسلم هست نگاه بشه شاید شما هم به نتیجه گیری نویسنده اعتقاد داشته باشید.

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۱۳ ۱۳:۴۲

فقط اعدام نه به خاطر درس عبرت برای دیگران به خاطر همه انسانهایی که الان زنده هستن چون بعد از آزادی زندگیش فلاکت بار میشه و باز دست به جنایت میزنه ضمن اینکه لذتی که در قصاص هست در بخشش نیست

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۱۳ ۱۴:۲۵

تلقی من از این مطلب این نبود که این پسر حتما باید بخشیده بشه، چرا که این فرد و امثال اون پرورش یافته در جامعه‌ای هستن که بسیاری بی‌اخلاقی و ناهنجاری در اون وجود داره؛ بنابراین فقط نباید به مجازات اعدام فکر کرد بلکه در کنار مجازات باید به علت های ناهنجاری ها در جامعه پرداخت... در غیر این صورت کار ما فقط و فقط می شه مجازات و مجازات و مجازات ...

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۱۳ ۱۴:۴۷

با سلام خدمت نویسنده محترم حد وحدود مجازات تمام جرایم در قوانین اسلامی تعیین گردیده ودر مورد قتل نفس تعیین قصاص ویا بخشش حق اولیای دم می باشد .وگذشت وعفو بسیار نیکو وپسندیده است اما نه در این مورد بخصوص این پرونده قضایی سه نکته آزار دهنده دارد 1-اول تجاوزآنهم به یک کودک خردسال معصوم 2- قتل عمدبه بدترین شکل ممکن 3-جنایت برمتوفی خودتان قضاوت کنید آیا عفو وبخشش در این مورد بزرگترین بی عدالتی نیست !

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۱۳ ۱۵:۴۳

اعدام کمترین مجازاتی است که برای این فرد متصور است .

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۱۳ ۱۵:۵۷

در پاراگراف آخر از مجازات جایگزین صحبت شده است و چون گزارش راجع به قصاص امیر حسین است احتمالا منظورتان مجازات جایگزین قصاص است. اما تا جایی که من می دانم برای قصاص مجازات جایگزینی وجود ندارد. اولیای دم می توانند به جای قصاص درخواست دیه کنند یا قاتل را ببخشند اما راه دیگری وجود ندارد. در مورد سایر مجازات ها شاید بتوان از مجازات جایگزین صحبت کرد اما قصاص متفاوت است.

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۱۳ ۱۶:۰۸

خوب اگه آزادم بشه نمیتونه زندگی کنه در بین مردم،شاید حبس ابد حکم بهتری باشه

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۱۳ ۱۷:۱۷

این مقطع نوشته نگارنده که : " ... وقتی بستر برای ارتکاب چنین جرایمی در جامعه آنقدر فراهم هست که به وفور از این دست جرایم کماکان به وقوع می پیوندد تنها، مجرم شناختن یک نفر و مجازات کردن آن به اشد مجازات پاسخگوی تمام نیاز جامعه نخواهد بود ..." حاوی خبط منطقی عظیمی هست که هرگز ما نباید دچار آن بشویم. اینکه از کثرت جرم و جنایت، ما مرعوب آن بشویم و واکنش مرعوبانه داشته باشیم! هرگز چنین رویکرد سازش کارانه ای با جرم و جنایت بازدارنده که نیست، برای مجرمین درمانگر و پشیمان کننده هم نیست.

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۱۳ ۱۸:۲۰

من موقعی که تصویر جسد این طفل معصوم رو دیدم کلی اشک ریختم.خداوند به والدین این کودک صبر بده.خیلی سخته.به نظر من قاتل باید اعدام بشه.

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۱۳ ۱۸:۳۲

جناب نویسنده! خواهشٱ خود را یک لحظه جای خانواده ستایش بذارید! دیگرانی که دنبال رضایت گرفتن هستند رو به وجدانشون واگذار میکنم

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۱۳ ۱۹:۴۳

همکار عزیزم قلمت را دوست داشتم امیدوارم موفق و موید باشی 👏👏👏👏🌹🌹🌹🌹🌹🌹

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۱۵ ۰۱:۱۴

بخشش اون سنی نداشته که مجازات شه درسته اشتباه کرده ولی ازروی جوونی ونادونی بوده ای بابا ابن همه جرم توکشورماهست میشود بخشش شد خودافغانیها خیلی توایران ماقتل کردند

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۱۵ ۰۱:۲۳

نبایداعدام شه جای بخشش هم هست مثل اون سمیه و شاهرخ که خواهربرادر خود را کشتند ولی به هرحال بخشیده شدند تازه اونها دو نفر رو کشتند

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۱۸ ۰۱:۵۶

یک سوال ؟! اگر اعدام نشه چی میشه ؟ یعنی آزاد میشه ؟ اگه همچین فردی که اینچنان وحشیانه یک دختربچه 6 ساله رو مورد شکنجه و قتل قرار داده آزاد بشه خطرناک نیست ؟ وگرنه که چندین سال تحت نظر روان پزشک و در تیمارستان مورد مراقبت های ویژه قرار بگیره . تا زمانی که چندین روان پزشک متبحر و زبردست از سلامت کامل روانیش مطمئن نشدن و تحت نظر نمونده باشه ، در بین مردم عادی آزاد نباشه . خلاصه : فکر نمیکنم بیمار جنسی باشه . بیماری با اختلالات روانی مزمن .