• چهارشنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95102918453
  • خبرنگار : 71129

وخیم‌تر شدن اوضاع در گامبیا؛ یحیی جامع وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد

وخیم‌تر شدن اوضاع در گامبیا؛ یحیی جامع وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد

یحیی جامع چند روز پیش از موعد کناره‌گیری خود، در کشور وضعیت فوق العاده اعلام کرد و به نظر می‌رسد اوضاع در این کشور آفریقایی را پیچیده‌ و وخیم‌تر کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، یحیی جامع، رییس جمهوری گامبیا که به مدت 22 سال بر این کشور حکمرانی کرده در ابتدا شکست خود را در مقابل آداما بارو، رییس جمهوری منتخب این کشور غرب آفریقا در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته میلادی پذیرفت اما بعدا اعلام کرد که نتایج را قبول ندارد.

جامع در بیانیه‌ای تلویزیونی گفت: به دلیل یکسری دخالت‌های غیرمنتظره خارجی در انتخابات ریاست جمهوری اول دسامبر 2016 وضعیت فوق العاده اعلام می‌کنم.

یحیی جامع از نیروهای امنیتی گامبیا خواسته تا به برقراری آرامش و اجرای قانون در کشور پرداخته و هرگونه تجمع و "اقدام مخالف قوانین" را در کشور ممنوع اعلام کرد.

براساس قانون اساسی گامبیا، وضعیت فوق العاده در این کشور می‌تواند تا 90 روز ادامه پیدا کند اما مجمع عمومی این کشور باید آن را تایید کند.

در همین حال، وزارت خارجه آمریکا نیز به رییس جمهوری گامبیا تاکید کرد تا به صورت صلح آمیز از سمتش کناره گیری کند و قدرت را به بارو واگذار نماید که اکنون در سنگال است و قصد دارد تا زمان برگزاری مراسم تحلیف که قرار است روز پنجشنبه برگزار می شود، در این کشور باقی بماند.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:‌ جامع با کناره گیری صلح آمیز با افتخار کنار می رود و به این ترتیب می تواند برای مردم کشورش صلح و آرامش به ارمغان بیاورد. اما اگر چنین چیزی صورت نگیرد گامبیا دچار تنش می شود.

کشورهای عضور اکوواس نیز خواستار کناره گیری یحیی جامع شده‌اند.

یکی از منابع مطلع نظامی در نیجریه نیز گفت که نیروهای آفریقایی و اتحادیه اروپا به زودی در سنگال مستقر می شوند.

احتمال دخالت نظامی در گامبیا خیلی زیاد شده است.

دولت مراکش نیز اعلام کرده که اگر جامع شکست در انتخابات را بپذیرد به وی پناهندگی می دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha