به گزارش ایسنا، شکل، طرح و نقش و نام و نشانی ثابت یک بسته نخستین چیزی است که در اذهان مشتریان میماند به طوریکه آنان با دیدن این عناصر، تصویر هویتی ویژه را برای محصول خاص در ذهن ترسیم میکنند.
صنایعدستی میراث ماندگار این سرزمین کهن و از جمله صنایع بومی و محلی است که در اعتقادات، باورها، آداب ورسوم مردم ریشه دارد اما توسعه آن به اعتقاد کارشناسان بهترین راه برای رونق اقتصاد و حل مشکل اشتغال است.
مشکل بزرگی که امروزه در مقوله صنایعدستی به چشم میخورد بستهبندی و عرضه مناسب این محصولات است که این خود یکی از مهمترین راههایی است که در بازاریابی بهتر و جلب مشتری بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.
بستهبندی در جهان امروز به صنعتی برای افزایش فروش مبدل شده اما متأسفانه در بخش صنایعدستی هنوز اقدام خاصی انجام نشده است و عرضه محصولات در نایلون یا در نهایت کارتونهای بزرگ انجام میشود که عرضه و فروش این محصولات به مراتب کمتر از اشیای بیکیفیتتر و نامرغوب خارجی است و این نکته زنگ خطری برای توانمندسازی بخش صنایعدستی بهشمار میآید.
لالجین که در ماههای اخیر عنوان شهر جهانی سفال را به خود اختصاص داده از جمله شهرهایی است که ید طولایی در زمینه صنایعدستی و تولید سفال دارد که در مقایسه با تولیدات دیگر شهرهای همسطح خود، در حوزه بستهبندی با برند و لیبل مشخص حرفی برای گفتن ندارد.
این مصنوعات ملموس و مواریث فرهنگی و بومی که حاصل تلاش و ذوق مردم و زنانی بوده و در طول سالهایی به بلندای تاریخ قد برافراشته، اکنون چشم انتظار اندک توجهی در بخش بستهبندی هستند تا بتوانند همچنان در میدان رقابت امروزی حضوری فعال داشته باشند.
امید است با طراحی بستهبندی مناسب به عنوان یک جاذبه و مزیت به منظور حفظ جایگاه و تشخیص بخشی به محصولات صنایعدستی این محصولات را بیشتر و بهتر بفروشیم چرا که یک بستهبندی خوب میتواند خود یک فروشنده خوب باشد.
بسیاری از کالاهای صنایعدستی(دستبافتههای سنتی، ظروف زیبای سفالی و فلزی) که سالهاست افراد زیادی در زمینه تولید آنها مشغول به کار هستند اکنون به علت ناآگاهی از اصول بازاریابی و عرضه نامناسب با فروش و بازار خوبی مواجه نیستند.
در حالیکه صنایعدستی خارجی و تولیدات صنعتی و کپیبرداری شده به علت بستهبندیهای شکیل که در اکثر موارد کیفیت آنها از خود محصول بیشتر است، از اقبال خوبی برخوردار بوده و استقبال روزافزون مردم از این دست کالاها نشاندهنده اهمیت و توجه خریدار به بستهبندی کالاست.
بنابراین در دورهای که استفاده از متدهای روز برای به دست آوردن بازار و معرفی کالا و فروش آن به سرعت در حال پیشرفت است، نمیتوان بدون بهکارگیری شیوههای مختلف تبلیغات و بستهبندی به رقابت با دیگر محصولات پرداخت.
بستهبندی که به عنوان یکی از شاخههای مهم در بازاریابی و تبلیغات به شمار میآید به عنوان یک صنعت در دنیا مطرح است و یکی از مهمترین راههایی است که در بازاریابی بهتر و جلب مشتری بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. چه بسیار دیده شده که به علت نبود بستهبندی ایمن مشتری از خرید خود صرفنظر کرده است.
مشتریان انتظار خرید صنایعدستی با بستهبندیهای مناسب را دارند. از اینرو نیاز به فرهنگسازی برای درک جایگاه و نقش بستهبندی در مزیتهای بیشمار آن هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم به شدت احساس میشود.
یک کارشناس ارشد برنامهریزی گردشگری در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: براساس بررسیهای انجام شده بیش از 45 درصد بخش فروش به بستهبندی اختصاص دارد به طوریکه هرچه بستهبندی زیباتر و دارای جذابیت باشد، مشتری رغبت بیشتری برای خرید دارد.
احسان علیمرادیان افزود: در بخش بستهبندی باید به سه نکته توجه داشت؛ جامعه هدف و سلیقه آن، جنس کالای عرضه شده و هویت آن و از طرفی خصوصیتهای نگهداری کالا برای عرضه صحیح به بازار که همه این سه نکته در نوع و طراحی بستهبندی تأثیر بسزایی دارد.
وی عنوان کرد: جامعه هدف در بخش صنایعدستی افرادی سنتگرا هستند پس نمیتوان برای این کالاها بسته دستهبندی به نوع کالا، کاربردش و استفاده از آن توجه شایانی داشت.
این دکترای اقتصاد بازار تأکید کرد: باید توجه داشت ظرف سفالی را نمیتوان در بستهبندی بدون ضربهگیر عرضه کرد و یک صنایعدستی بافندگی را نمیتوان در بستهبندی نایلونی عرضه کرد و به این علت باید به ویژگیهای محصول برای عرضه توجه داشت.
علیمرادیان خاطرنشان کرد: بستهبندی دیگر چیزی جدا از محصول نیست به طوریکه هزینه آن جزء قیمت تمام شده محصول محاسبه میشود.
انتهای پیام
نظرات