دکتر معصومه بساکنژاد در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: در دانشگاه شهید چمران اهواز از سال 62 دانشجویان رشته روانشناسی بالینی مشغول به تحصیل هستند؛ ریشه اصلی روانشناسی فلسفه است و از گذشته به عنوان یکی از رشتههای گروه علوم انسانی و زیر نظر وزارت علوم فعالیت کرده است.
وی افزود: رشته روانشناسی ابتدا با فلسفه آغاز میشود؛ سپس دانشجویان وارد حیطه علوم رفتاری و پس از آن در رشتههای تخصصی افراد دورههای کارورزی یا بالینی را در مراکز درمانی و بیمارستانهای روانپزشکی میگذرانند. در دورههای کارشناسی ارشد و دکتری بیشتر دروس تخصصی رشته روانشناسی بالینی، در حیطه رواندرمانی است که ریشههای تخصصی رواندرمانی نیز علوم مربوط به روانشناسی شخصیت و مکاتب روانشناسی است.
این عضو هیأتعلمی گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه در تمام دنیا روانشناسی بالینی زیرمجموعه علوم رفتاری و علوم انسانی است، گفت: این رشته اغلب در دانشکدههای علوم اجتماعی یا دانشکدههای علوم تدریس میشود. در برخی نقاط ایران رشته روانشناسی را بهعنوان یک رشته تخصصی زیرمجموعه رشتههای توانبخشی قرار دادهاند؛ اما مدرسان این رشته، خود زیر نظر وزارت علوم تحصیل کردهاند.
بساکنژاد تصریح کرد: این رشته میتواند بهعنوان یک رشته بینرشتهای زیر نظر وزارت علوم باقی بماند و برای فعالیتهای کارورزی از همکاریهای مراکز درمانی استفاده کند تا نگرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص دانش بالینی فارغالتحصیلان این رشته برطرف شود، چراکه تصور میکنند اگر این رشته به وزارت بهداشت منتقل نشود، ممکن است دانشجویان آگاهی لازم از نظر اطلاعات روانپزشکی و بیماری را نداشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه شهید چمران اهواز هم دانشجوی کارشناسی و هم کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وجود دارد که تاکنون برای پنج واحد درسی این دانشجویان از مدرسان وزارت بهداشت دعوت میشد و تاکنون نیز مشکلی برای آموزش این دانشجویان وجود نداشته است. بیشتر دروس تخصصی این دانشجویان توسط روانشناسانی که زیر نظر وزارت علوم تحصیل کردهاند، تدریس میشود.
مدیرگروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت تنها یک احتمال است، گفت: تاکنون هیچ ابلاغی برای انتقال این رشته به وزارت بهداشت صادر نشده است. من هم ترجیح میدهم این رشته به همین ترتیب در وزارت علوم به فعالیت خود ادامه دهد.
بساکنژاد افزود: تحصیل دانشجویان در وزارت علوم میتواند مزیتهایی داشته باشد؛ زیرا دانشجوی رشته روانشناسی بالینی یک ذهنیت رفتاری، انسانی و اجتماعی به بیماریها و اختلالات روحی دارند و اگر این رشته از زیر نظر وزارت علوم خارج شود متأسفانه این خطر وجود دارد که حوزه بالینی از این ذهنیت رفتاری، اجتماعی و انسانی خارج شود.
وی خاطرنشان کرد: خطری که وجود دارد، این است که فارغالتحصیلان این رشته نسبت به بیماریهای روانی یک دید زیستی و داروشناسی داشته باشند؛ در حالیکه در حال حاضر نسبت به بیماریها دیدگاههای رفتاری، انسانی، اجتماعی و فرهنگی دارند. نباید به خاطر پنج واحد درسی این دیدگاه از بین برود بلکه به نظرم این رشته باید در وزارت علوم باقی بماند و با همکاری وزارت بهداشت به فعالیت خود ادامه دهد.
انتهای پیام
نظرات