به گزارش ایسنا، غلامعلی جعفرزاده ایمنآبادی گفت: من به این گزارش اعتراض دارم. این گزارش یک داستان و قصه است؛ ۵۰ نفر زنده در آتش سوختند اما مجلس نقش خود را درست ایفا نکرده است.
او ادامه داد: من با اینکه در عمر پایانی دولت وزیری استیضاح شود مخالفم اما این چک سفید دادن به وزرا کار درستی است؟ و اینکه یک وزیر بگوید در ۶ ماه پایانی کسی من را استیضاح نمیکند درست است؟ قطعاً درست نیست. دوستان ما در وزارتخانه گزارشهایی دادند و مصاحبههایی کردند که بیشتر نمک پاشیدن روی زخم مردم بود. وزیر راه در این حادثه مقصر است.
این نماینده اضافه کرد: سیستم ATC باید سه خاصیت داشته باشد؛ این سیستم فاقد ابتداییترین استانداردها بود و شرکتی که آن را نصب کرد بعدها گزارش داد که به دلیل تحریم نتوانستهایم برخی تجهیزات را بیاوریم. بعضی تجهیزات اگر روی این سیستم نصب نشوند هیچ خاصیتی نخواهد داشت. قطار شهری تهران- مشهد فاقد این سیستم بوده است. از مجموع ۱۵۶۸ لوکوموتیو که در خط تهران- مشهد فعالیت میکنند فقط ۶۶۴ لوکوموتیو این سیستم را دارند؛ یعنی ۵۸ درصد فاقد این سیستم هستند؛ آنهایی هم که دارند چون آنبورد ندارند ابداً خاصیتی ندارند.
جعفرزاده متذکر شد: در ۶ ماهه نخست سال ۹۵ سیستم ATC ۳ هزار و ۹۸۸ بار خراب شده که روزانه ۱۵ تا ۱۶ خرابی بوده و مدت زمان بین هر دو خرابی به کمتر از دو ساعت رسیده است. آیا وقتی بعضی مواقع مردم میگویند کسی برای جان مردم ارزش قائل نیست خلاف میگویند؟
او ادامه داد: با افرادی برخورد میکنند که حتی یک ساعت آموزش ضمن خدمت ندیدهاند؛ سیستمها دچار اشکال بوده و سیستم امداد و نجات ما در بدترین وضعیت قرار داشته است. سه ساعت طول میکشد که یک هلیکوپتر بالای حادثه برود و حتی یک کپسول آتشنشانی نیز با خود حمل نکرده است.
جعفرزاده تأکید کرد: در اول تصادف، تعداد کسانی که آسیب دیده بودند از تعداد انگشتان دست کمتر بودند. کسانی که در داخل قطار بودند چکش نداشتند که شیشهها را بشکنند و نردبانی که با آن به شیشهها ضربه زدهاند از وسط خم شده؛ آنها زنده زنده در آتش سوختند.
جعفرزاه در پایان خطاب به مطهری، گفت: استیضاح را به صحن بکشانید. هر وزیر باید بداند که باید تا دقیقه ۹۰ به نمایندگان مردم پاسخگو باشد.
مطهری که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پایان این تذکر، توضیح داد: استیضاح طبق روند خود انجام میشود و اگر حد نصاب لازم را داشته باشد انجام خواهد شد.
یوسف نژاد نماینده ساری در این ارتباط گفت: حادثه اتفاق افتاده و بعد از حادثه نیز رسیدگی ها کامل نبود و عملکرد نیروهای امدادی استان نیز در این حادثه بسیار ضعیف بوده و در عین حال کیفیت سیستم حمل و نقل ریلی ما نیز زیر سوال است.
وی افزود: یخ زدگی سیستم ترمز لوکوموتیو در دنیا بی نظیر است و سامانه کنترلی نیز درست عمل نکرد و مجلس این فاجعه را در کنار دولت با جدیت پیگیری می کند.
عضو هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: باید برای جلوگیری از اتفاقات مشابه از همه ظرفیت ها استفاده کرد و توجه داشته باشیم سیستم حمل و نقل ما با مشکل مواجه است و شاید روزی برای هواپیما نیز این مشکل ایجاد شود و باید برای جلوگیری از تکرار آن همه فعال شوند. چرا که این مشکل یکی از دغدغه های مردم است.
قاضی پور نماینده ارومیه نیز در این باره گفت: فراکسیون کارگری با جدیت این موضوع را پیگیری می کند و ما موافق برخورد با نیروهای پایین دست نیستیم. بلکه نظر ما این است که باید با کله گنده ها برخورد شود. البته ما نیز در مجلس مقصریم که پول می دهیم اما نظارت نمی کنیم.
وی ادامه داد: این حادثه یک حادثه عادی نیست که در همه دنیا رخ دهد و هر کسی که می توانسته مانع شود و این کار نکرده و کوتاهی کرده است مقصر است و باید پاسخ این خون های پاک را بدهد و من از نمایندگان مردم قهرمان آذربایجان ایران اسلامی و تبریز که با پیگیری جدی این موضوع مساله را پیگیری کردند تشکر می کنم.
گلمرادی نماینده ماهشهر یکی دیگر از نمایندگانی بود که در ارتباط با گزارش کمیسیون عمران از حادثه ریلی سمنان سخن می گفت و تاکید کرد: از هر کسی که در هر مسئولیتی من جمله در وزارت راه اقدامات پیگیرانه و مثبتی در این خصوص انجام داده تشکر می کنم و لازم است این اتفاق ناگوار در ادامه به شکل کارشناسانه و عالمانه مورد بررسی قرار گیرد و باید فضای مجلس و دولت برای رسیدن به هدف درست در یک آرامش و به دور از احساسات باشد.
وی تصریح کرد: باید همه مسئولین در جایگاه خود بمانند تا در مورد عملکرد خود در این حادثه پاسخگو باشند و باید از احساسات فاصله بگیریم و من متاسفم که عده ای بدون تحقیق برای استیضاح نامه جمع می کردند، که این کار قابل دفاع نیست.
وی با بیان اینکه باید با کار کارشناسی و به دور از حاشیه با عوامل این فاجعه برخورد کرد گفت: باید هر کسی که در این حادثه مقصر بوده بازخواست شود و پس از بررسی و تحقیق با او برخورد جدی صورت گیرد.
مهرداد بائوج لاهوتی نماینده لاهیجان طی صحبت هایی با تاکید بر ضعف نیروی انسانی در این حادثه خاطر نشان کرد: همه صوت ها و مکالمات موجود به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته و سیستم ATC درست عمل کرده، اما خطای انسانی باعث خارج شدن این سیستم از دور شد که نباید این اتفاق می افتاد.
وی تاکید کرد: نباید اجازه خروج از سیستم کنترل هوشمند داده می شد و مدیریت وزارت راه و ستاد بحران منطقه نیز به خوبی عمل نکرده اند و من نماینده نیز به وظیفه خود به درستی عمل نکرده ام و این مشکل حاصل از کوتاهی های فراوانی است.
لاهوتی تصریح کرد: عمر واگنی که دچار سانحه شد، چهل سال بوده و متوسط ناوگان لوکومتیو کشور نیز بالای 30 سال است و با همه استانداردها تناقض دارد و این موضوع در خطای ایجاد بی تاثیر نبوده.
علی مطهری رئیس جلسه علنی امروز نیز طی صحبت هایی به عنوان آخرین نفری که در خصوص گزارش کمیسیون عمران از سانحه ریلی سمنان سخن می گفت، با انتقاد از ضعف آموزش های ضمن خدمت گفت: ضعف جدی آموزش های ضمن خدمت و افزایش مهارت های اپراتورهای سیستم های هوشمند به مدیران بالایی بر می گردد.
وی افزود: کمک رسانی به حادثه دیدگان نیز شکل درستی نداشته و همه این ها حاکی از ضعف مدیریت در وزارت راه بوده و مجلس این موضوع را با جدیت دنبال می کند.
انتهای پیام
نظرات