به گزارش ایسنا، هدف از این کمپین تغییر رفتار شهروندان در حوزه محیط زیست بود و در قالب آن پیام هایی در ارتباط با قطع درختان، مدیریت مصرف منابع آبی و آلودگی هوا به نمایش درآمده است. در راستای اهمیت تامین سلامت جامعه و محیط زندگی و همچنین با توجه به افزایش دامنه آلودگیها و چالشهای محیط زیست شهر تهران، برای نخستین بار کارگاه طراحی گرافیک و کاریکاتور کمپین بزرگ "محیط زیست شهری" دایر شد که در پی آن نیز کمپین محیط زیست شهری با شعار «شهرتازه» برگزار شد.
کمپین محیط زیست شهری مانند نگارخانه ای به وسعت یک شهر، شهروند سالم و دیگر کمپین های شهر تهران در راستای حساس کردن مردم نسبت به مسائل و مشکلات محیط زیستی این شهر برگزار شد که 400 اثر کاریکاتور و گرافیک از این کارگاه جمع آوری و به نمایش درآمد.
در همین راستا اظهارنظرهای متفاوتی درباره میزان تاثیرگذاری برگزاری این کمپین در تغییر باورها و رفتارهای شهروندان وجود دارد از جمله عیسی فرهادی، فرماندار تهران که میگوید: اینکه چه میزان برگزاری چنین کمپینی در فرهنگ سازی شهروندان تهرانی در حوزه محیط زیست تاثیرگذار است باید مورد ارزیابی قرار گیرد و لازم است این ارزیابی پس از پایان کمپین توسط برگزارکنندگان آن انجام شود اما قطعا تبلیغات و دادن پیام در حوزه محیط زیست کار ارزشمندی است.
محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز ایجاد کمپین محیطزیست شهری را در راستای صیانت و حفاظت از سرمایههای کشور موثر می خواند و می گوید: موضوع برگزاری کمپینهایی که از سوی سازمان زیباسازی برگزاری میشود، در فرآیند تصمیمگیریها، تصمیمسازیها، اجرا و نظارت تاثیرگذار است.
ناصر امانی، معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران با تاکید بر نقش مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست گفت: اگر مشارکت مردم نباشد با وجود قویترین ابزارها و مدرن ترین تکنولوژی ها بازهم دچار مشکل هستیم. موضوع فرهنگسازی، آموزش و تبلیغ از مسائل مهم در حوزه شهرنشینی است. در حال حاضر محیط زیست نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و معضلات بسیاری در این حوزه داریم؛ قطعا بخشی از معضلات موجود به دلیل همین عدم آموزش و نهادینه شدن فرهنگ شهرنشینی است.
به گزارش ایسنا، اما با وجود اینکه اکثر بیلبوردهای شهری به کمپین محیط زیست شهری اختصاص پیدا کرده بود اما شهروندان کمتر به آنها توجه کرده بودند و از چنین کمپینی مطلع شده بودند اما شهروندانی که به این پیام ها توجه کرده بودند آغاز چنین حرکتی را در تغییر رفتارهای نادرست موثر ارزیابی می کردند.
محمد یکی از شهروندان تهرانی در گفتگو با ایسنا، درباره تاثیر کمپین محیط زیست شهری در حل معضلات زیست محیطی تهران گفت: شهر تازه حتما با تغییر رفتارهای نادرست اتفاق می افتد اگر به این نتیجه نرسیم که تردد تک سرنشین یک رفتار نادرست است و در جهت تغییر آن برنیاییم هیچگاه به هوای تازه و شهر تازه در تهران دود گرفته نخواهیم رسید. اما نمایش پیام هایی در این ارتباط بر روی بیلبوردهای شهر تنها برای یک دوره یک هفته ای تاثیر ناچیزی خواهد داشت و به فراموشی سپرده می شود اگر ترافیک و آلودگی به معضل دائمی و هر روزه ما تبدیل شده است باید هر روز و مداوم به شهروندان هشدار و پیام داده شود.
سالار هم در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسنا، که آیا کمپین شهر تازه می تواند هوای شهر را تازه کند؟ پاسخ می دهد: اولین بار فرزند ده ساله ام به دلیل استفاده از تصاویر کارتونی توجه من را به این بیلبوردها جلب کرد. تصاویر جالبی بود که گاهی واقعا خطرات آلودگی هوا را به خوبی نشان می دهد و ترس به وجود فرد رخنه می کند اما به شخصه خیلی زود فراموش می کنم و فردا بار دیگر با خودرو شخصی بیرون میآیم؛ شاید لازم باشه برای استفاده از خودروهای شخصی محدودیت اعمال شود تا برخی شهروندان مثل من رعایت کنند.
علیزاده، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز به عنوان یکی از برگزار کنندگان کمپین شهرتازه با بیان اینکه فرهنگسازی در حوزههای مختلف از سوی مدیریت شهر با جدیت در حال پیگیری است تاکید میکند: تجربه سازمان زیباسازی از برگزاری کمپینهای شهروندی در موضوعات مختلف نشاندهنده اثربخشی آنها در تغییر رفتارهای اشتباه شهروندی است.
وی با بیان اینکه برای حل معضلات محیط زیستی نیاز به تعامل و همافزایی بین همه دستگاهها است، افزود: به همین منظور در تعامل با ستاد محیط زیست شهرداری کمپین "شهر تازه" با هدف اکران طرحهای فرهنگی محیطزیستی راه اندازی شد که اکرانهای فرهنگی آن تا 22 آذرماه ادامهدارد و تلاش کرده تا با تکیه بر هنر آموزههای محیط زیستی به مدت دو هفته پیشروی شهروندان قرار گرفته است. متاسفانه شرایط زیستمحیطی شهر تهران چندان مناسب نیست و این اعلام هشدارها میتواند مشارکت مردم برای بهبود شرایط پایتخت بیشتر کند.
محمدمهدی گلمکانی، رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار نیز که از برگزارکنندگان این کمپین محسوب می شود اکران تبلیغات فرهنگی محیط زیست شهری را کاری بسیار ارزشمند دانست و گفت: این اکران مبتنی بر نیازهای واقعی جامعه برگزار شده است. مباحث اکران شده در این کمپین در قالب موضوع شهر تازه شامل تنوع زیستی، انرژی پاک و آب سالم، زمین پاک و هوای پاک است.
وی تاکید کرد: در واقع تلاش دوستداران محیط زیست در این کمپین مردمی، ارتقای سطح دانش و آگاهی مردم در خصوص مباحث مختلف محیط زیست و همچنین افزایش سطح مطالبه گری آن ها است. متاسفانه در این بین برخی با اغراض مختلف سیاسی و با زدن عینک بدبینی و توهم این صحنه زیبا را نا زیبا جلوه داده و سعی در تسری آن به آحاد جامعه دارند. حق متوجه مردم است و تکلیف متوجه دولت، و بدون تردید حرکت همزمان و متقابل هردو می تواند مشکلات محیط زیستی جامعه را حل کند.
به گزارش ایسنا، هرچند که برگزاری این چنین کمپین هایی در تغییر رفتارهای نادرست و باورهای غلط شهروندان در حوزه محیط زیست موثر است اما علاوه بر اینکه در کنار برگزاری این کمپین ها باید از سایر راهکارها و ابزارها برای حفاظت از محیط زیست و مقابله با معضلات آن بهره بگیریم باید در انجام همه این کارها به ویژه تبلیغات محیطی برنامه ریزی و ارزیابی و همچنین استمرار را در دستور کار قرار دهیم.
انتهای پیام
نظرات